גושפנקא לחילול שבת

בג"ץ החליט: המרכולים בתל אביב ישארו פתוחים בשבת

בג"ץ החליט לדחות את העתירות לביטול חוק העזר העירוני בתל אביב - שר הפנים דרעי קורא לחברי הכנסת: "הגיע הזמן לחוק שבת". רון חולדאי צוהל: "העיר תישאר חופשית" (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
רשת AM:PM בתל אביב. אילוסטרציה (צילום: ירון ברנר, ynet)

החנויות והמרכולים בעיר תל אביב ישארו פתוחים בשבת, בהתאם לחוק העזר העירוני - כך החליטו לפני זמן קצר שופטי בג"ץ הנשיאה מרים נאור, השופטת אסתר חיות והשופטת דפנה ברק-ארז.

בנימוקיהם לדחיית העתירות של התאחדות הסוחרים והעצמאים הכללית שביקשו להטל את החוק המדובר, מציינים השופטים בין היתר את התמהמהותם של שלושת שרי הפנים האחרוני, גדעון סער, סילבן שלום ואריה דרעי, מגיבוש עמדה ביחס לחוק זה.

לדבריהם, אי הגשת עמדה ברורה של משרד הפנים בנושא טעון זה, כמוה כעמדה לא מנומקת, ועל כן יש לבטלה ולהשאיר את החוק על עמדו.

בתגובה להחלטה, אמר ראש העירייה רון חולדאי: "כפי שאמרתי כבר לפני כארבע שנים - העיר תל אביב יפו הייתה חופשית ותישאר חופשית".

השר דרעי: לחוקק את חוק השבת בכל הארץ

מקורבי יו"ר ש"ס מצדם מספקים את הרקע לפסיקה זו. לדבריהם, לאחר שהכנסת העבירה את הסמכות לשר הפנים בנושא פתיחת המרכולים בשבת פנה השר דרעי לבית המשפט לקבלת ארכה של 60 יום לקבלת החלטה. בית המשפט לא הכריע בבקשה למרות שפנה לקבלת עמדת עירית תל אביב בעניין, ועל כן במשרד הפנים היו משוכנעים שבית המשפט יאפשר מתן 60 יום ממועד החלטתו בבקשה.

"למרות האמור, וללא דיחוי פעל השר לקבלת עמדת עמדות מהציבור. ההחלטה של שר הפנים דרעי לראש עיריית תל אביב המורה על פסילת תיקון מספר 2 לחוק העזר נכתבה ונחתמה כבר בערב חג הפסח. מדובר בהחלטה מנומקת ברורה ומקיפה, החלטה שנכתבה במשך מספר ימים".

"ההחלטה היתה", כך מקורבי דרעי, "שהיות וחג הפסח הוא ללא ימי עבודה, הוחלט שמיד לאחר החג השר דרעי ישלח את התשובה לעיריית ת"א. אתמול באסרו חג של פסח שוחח השר דרעי עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ועדכן אותו על החלטתו. היועמ"ש ביקש מהשר לשלוח את התשובה רק היום לאישורו וביהמ"ש הוציא את החלטתו לפני תגובת השר".

יעקב ליצמן ואריה דרעי (צילום: Nati Shohat/Flash90)

כעת השר דרעי קורא לכינוס חירום של כל חברי הכנסת החרדים והדתיים. דרעי קורא בעקבות השלכות החלטת בית המשפט העליון והפריצה בסטטוס קוו "לחוקק במדינת ישראל את חוק השבת, חוק אשר יסדיר את מעמדה של השבת וישמר את הסטטוס קוו".

שר הבריאות יעקב ליצמן מסר בתגובה להחלטה: "החלטת בג"צ מהווה פגיעה חמורה בשבת קודש ובצביון היהודי של מדינת ישראל. זוהי המשך התערבות משפטית גסה בערכי הדת וההלכה, שאינה מותירה ברירה אלא לקדם מהלך משפטי לעקיפת בג"צ, כדי למנוע המשך כרסום מסורת ישראל והדת במדינה".

מטעמו של ח"כ אורי מקלב נמסר: "החלטת בג"צ כפי שניתנה היום לא רק שפוגעת פגיעה אנושה בהלכה אלא אף פוגעת בצביון היהודי ובסטאטוס קוו הנהוג בארץ מזה שנים רבות בית המשפט ממשיך להתערב בדברים לא לו, זוהי פגיעה בערכי הדת וההלכה, חשוב להבהיר בצורה נחרצת שאם לא נקפיד על שמירת השבת בתל אביב ללא פשרות בסופו של עניין תהליך זה ישפיע על שמירת השבת בכל הארץ".

"בית המשפט אינו מותיר ברירה בידי המחוקקים אלא לחוקק חוק אשר יעקוף את פסיקות הבג"ץ, כפני שניתן לראות ישנם בעלי עסקים רבים אשר אינם שומרים תורה ומצוות ומעוניינים ביום המנוחה היחידי, שמירת השבת הינה ערך עליון ואנו נלחם עליו".

יו"ר הסיעה ח"כ מוזס: "פסיקת בג"ץ מוכיחה שוב עד כמה בית המשפט מנותק מהעם, מהציבור ובעיקר מהמסורת. בג"ץ בפסיקותיו מרשה לעצמו לפגוע בסטטוס קוו שהיה מקובל לאורך השנים ולהכאיב לציבור הדתי והחרדי ולזלזל בכל מה שייקר לו. על הכנסת לחוקק חוק שייגן עלינו מפני פסיקות בג"ץ".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר