פתיחת המרכולים בשבת

דרעי, ליצמן וגפני - כואב לכם? חובת ההוכחה עליכם // ישי כהן

אם חילול השבת אכן כואב לכם, נסו לקדם את חוק השבת, אבל באמת. נסו גם לקדם את חוק הדגל של ש"ס - חוק הכותל, כדי למנוע את התערבות בג"ץ. נראה אתכם (פרשנות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

שופטי בג"ץ, בהחלטתם לאשר פתיחת מרכולים בשבת בתל-אביב, הוציאו עבור אריה דרעי, יעקב ליצמן, משה גפני ויתר הנציגים החרדים, את הערמונים מהאש. הם קיבלו עבורם את ההחלטה וחסכו מהם את ההתעסקות בחילולי השבת. הם יצרו עבורם סיבה לחגוג לא פחות מראש עיריית תל אביב רון חולדאי, גם אם מסיבה הפוכה.

במשך שנתיים נושא השבת נמצא על שולחן הממשלה, שרי הפנים הקודמים, גדעון סער וסילבן שלום, ברחו מהחלטה והחליטו שלא להחליט. אריה דרעי קיבל את ההזדמנות לפסול את חוק העזר העירוני, אך אליבא דבית המשפט הזמן הסתיים, 60 הימים שהוקצבו לו לשם כך עברו - כפי שמציינים השופטים, ולכן התקבלה ההחלטה לאשר את פתיחת המרכולים בשבת.

אין ספק ששופטי בג"ץ רמסו את השבת הקדושה. פגעו במדינת ישראל כמדינה יהודית. פגעו בסטטוס קוו. הכל נכון, זה חמור וכואב. אין גם ספק כי דרעי, לפחות לפי מה שנראה, הפשיל שרוולים והתכוון להכריע בסוגיה, כשלמפרע התברר כי התכוון לבטל את החוק ולאסור את פתיחת החנויות, אבל המפלגות החרדיות לא יכולות לומר 'ידינו לא שפכו את הדם הזה'.

אריה דרעי מתייחס לסערת השבת בראיון ל"כיכר השבת"

מיד עם פרסום החלטת שופטי העליון אמש - פצחו חברי הכנסת החרדים בתחרות מי ישגר תגובה חריפה יותר. תקפו את השופטים - ובצדק. אבל יותר מכל הם צריכים להאשים את עצמם. אגב, לשכת דרעי נערכה עוד לפני פרסום ההחלטה, הכינה תגובה מסודרת עם הסברים, וכבר נגיע גם לזה.

יותר מפעם אחת שמעתי את אריה דרעי ויעקב ליצמן מכריזים שלא ישבו בממשלה שתאשר את פתיחת המרכולים בשבת. במהלך ישיבת ממשלה בשנה שעברה, דרעי דפק על השולחן בזעם, זעק שיפרוש מהממשלה, נתניהו נלחץ. דרעי היה אמיתי, הרגיש שיהדות התורה השאירו אותו לבד במאבק.

אבל מאז מים רבים עברו בנהר, אריה דרעי מונה לשר הפנים, נלחם וקיבל את סמכויות השבת, אבל ההחלטה לא התקבלה. רק בערב פסח, ממש צמוד לחג, דרעי קיבל החלטה לפסול את חוק העזר עירוני ולסגור את המרכולים. ההחלטה לא פורסמה בתקשורת, העתק נשלח לחולדאי, השופטים לא ידעו על כך. הם קיבלו החלטה ופרסמו אותה, כחמש דקות לאחר מכן בלשכתו של דרעי שיגרו את העתק המכתב לעיתונאים.

בעוד חלק מאנשי לשכתו של דרעי פעלו אמש כדי להוכיח כיצד הוא פעל והתכוון לקבל החלטה שתביא לסגירת המרכולים - אך שופטי בג"ץ מיהרו לסכל זאת ולהחליט על פתיחת המרכולים, תוך שחרור הצהרות על חוק עוקף בג"ץ ושליחת מכתבים נזעמים לראש הממשלה וליועץ המשפטי לממשלה, יש בלשכתו של דרעי מי שמיהר לרדת למחתרת. ייתכן שהם אלו שיצרו עבור דרעי את הבעיה במתן העצה שלא לפרסם את החלטתו מיד כשהתקבלה, אם כך אכן היה קורה, ייתכן והחלטת השופטים היתה נמנעת.

עזרה לפוליטיקאים החרדים. הנשיאה נאור (יונתן זינדל, פלאש 90)

הנציגים החרדים הציעו אתמול לחוקק חוק עוקף בג"ץ, אך כמובן שסיכויי החוק הזה לעבור - קלושים. לא כחלון ולא ליברמן יאפשרו זאת. הם יודעים שאין סיכוי למהלך, כפי שהצהיר ח"כ ישראל אייכלר, אך הדבר לא מונע מהם להאכיל את הציבור בסיפורים כדי להרגיע את הנושא.

וכאן נשאלת השאלה: האם המפלגות החרדיות לא נשלחו לכנסת בכדי לשמור על קדושת השבת? האם זו 'יהדות התורה והשבת'? האם זו ש"ס החרדית החדשה? האם ההחלטה החמורה של בג"ץ הדורסת ברגל גסה את קדושת השבת, לא מצדיקה כינוס של מועצות גדולי וחכמי התורה, לפחות כמו כינוסם על נושאים אחרים?

אתם, הפוליטיקאים החרדים, הנציגים שלנו, הציבור החרדי. אם הנושא אכן כואב לכם, נסו לקדם את חוק השבת, אבל באמת. נסו גם לקדם את חוק הדגל של ש"ס - חוק הכותל, כדי למנוע את התערבות בג"ץ גם ב'מתווה הכותל'. נראה אתכם.

צר לי, אבל כנראה נשיאת העליון מרים נאור צודקת. אתם רוצים שהשופטים יוציאו לכם את הערמונים מהאש. בכדי שיהיה את מי לתקוף ועל הדרך למנוע משמבר קואליציוני. אין הסבר אחר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר