תיעוד

גווילי התורה עם טיפות הדם נקברו בוורשא

בטקס ייחודי נקברו גווילים וקרעי ספר תורה שהגיעו לידי הקהילה היהודית בוורשא במהלך השנים, רובם מתקופת השואה - חלקם עם טיפות של דם ככל הנראה (חדשות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: ועידת רבני אירופה)

יום ההנצחה למרד גטו ורשה בפולין צוין אתמול (רביעי) ובמהלכו נערך בוורשה בבית הקברות אוקופובה, טקס קבורת ספרי תורה. בטקס נקברו חלקים של עשרות ספרי תורה: רובם רק עמודות בודדות, וחלקים אפילו ספרים שלמים.

"לאורך 70 השנים האחרונות, כל פולני שמצא גווילים וחתיכות של ספרי תורה, ורצה להחזירם למקורם - לעם היהודי - פשוט נתן אותם לבית הכנסת", סיפר ל-ynet הרב מיכאל שודריך הרב הראשי לפולין וחבר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה'. "הגווילים הצטברו והצטברו, עד שהחלטנו לקבור אותם כראוי".

"רק לפני כחצי שנה קרא לי שומר בית הכנסת להגיע לכניסה, ופולנייה מבוגרת שהמתינה שם שאלה אותי אם אני הרב. עניתי שכן, והיא מסרה לי שקית של קרעי ספר תורה. היא סיפרה שהיא חיה בכלל באיזור לובלין, ונעלמה". לדברי הרב, "מקרים רבים כאלה קרו עם השנים".

רבה הראשי של פולין הוסיף כי "איננו יודעים מהיכן הגיעו ספרי התורה, מן הסתם כולם מאירופה, רובם מפולין וחלקם ממדינות אחרות שהתגלגלו איכשהו לפולין". על מצב הספרים סיפר: "חלקם שרופים, כולם קרועים, על חלקם יש טפטופים - אולי של דם. יש כמה גווילים שמהווים שליש ואפילו חצי ספר תורה, אבל ברובם מדובר ביריעות בודדות ואפילו חתיכות קטנות של יריעות".

הגווילים נטמנו בתוך 2 כדי חרס שהוכנו במיוחד בשביל האירוע. היריעות נקברו בסמוך לעצמות מגטו ורשה, שהתגלו במהלך חפירות ברחוב יאנה פבוולה, והובאו לקבורה בבית הקברות לפני 12 שנים וחצי.

בטקס השתתפו יותר מ-100 אנשים, רובם מהקהילה היהודית המקומית בוורשה ונציגי ארגונים יהודים רבים, הגיעו גם נציגים מקהילות יהודיות אחרות בפולין, נציג הסיים הפולני, נציג מחוז מזוביצקי, נציג משגירות גרמניה בפולין, נציג שגרירות אוסטריה בפולין ועוד.

התקשורת הפולנית גילתה עניין רב באירוע: אתמול פורסמה כתבה ב"גזטה ויבורצ'ה", אחת העיתונים הנפוצים ביותר בפולין. באירוע השתתפו שלושת ערוצי הטלוויזיה המרכזיים בפולין, ועוד כתבים רבים (סה"כ כ-30 כתבים) שנכחו ותיעדו את האירוע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר