היכונו לבוא הפקחים

החוק שמאיים בקנסות ענק על אלפי משפחות חרדיות

תיקון לחוק יאפשר לקנוס בעלי דירות עם עבירות בנייה קטנות והרחבות לסוכות שמצויות באלפי בתים במגזר החרדי. הקנסות יחולו גם על השוכרים וגם על הבעלים של הדירות (נדל"ן, ארץ)

אילוסטרציה (צילום: Yaakov Naumi/FLASH90)

סוף למגורים ביחידות הדיור הלא חוקיות בציבור החרדי? חוק חדש יקנוס בעלי דירות עם עבירות בנייה קטנות והרחבות לסוכות. הקנסות יחולו גם על השוכרים וגם על הבעלים של הדירות. במשרד המשפטים מתכננים הטלת קנסות גבוהים שסכומם טרם נקבע, כאשר ההערכה היא שאלפי משפחות חרדיות צפויות לספוג קנסות של עשרות אלפי שקלים.

אין כמעט חרדי שלא מכיר את תופעת הבנייה הלא חוקית במגזר, הרחבת הדירה והמרפסת לסוכה. אלא שהחגיגה הזאת עומדת להסתיים עם תיקון חדש לחוק תכנון ובנייה שנכנס לתוקף בימים אלה.

התיקון לחוק עוסק במבנים שנבנים ללא היתר או שנבנו ללא היתר מתאים וכולל את כל קשת העבירות בבנייה לא חוקית - דוגמת בניינים שנבנו בניגוד לשימוש המותר בתוכנית ומתחמי מסחר שנבנו למשל על קרקע חקלאית. עד כה סמכויות האכיפה שניתנו לרשויות האכיפה השונות לא היו אפקטיביות ועל פי התוצאות בשטח גם לא סיפקו תוצאות.

על פי התיקון החדש לחוק, יקבלו רשויות האכיפה כלים חדשים במלחמה נגד עברייני הבנייה הן במישור של זיהוי עבירת בנייה בשטח והן במישור של קנסות על שימוש בנכס שנבנה לא כדין.

כך לדוגמא, לפני החוק החדש צווי הריסה שהוצאו על ידי בתי משפט היו נדחים שוב ושוב. החוק החדש אמור לשים סוף להתנהלות זאת, וקובע כי ניתן יהיה לדחות רק פעם אחת את ביצוע ההריסה וגם זה לתקופה קצרה.

בנוסף, יאפשר החוק החדש גם הטלת קנסות מנהליים על עברייני הבנייה כאשר מפקח מזהה בנייה לא חוקית בשטח.

גובה הקנסות החדשים טרם נקבע, אולם בשוק הנדל"ן מעריכים כי במשרד המשפטים מתכוונים ללכת על הנושא באופן חזק ולקבוע קנסות בגובה של עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים. נקודה נוספת שמופיעה בחוק החדש, היא היתר למפקחי רשויות האכיפה להחרים את כלי העבודה שפועלים בשטח.

חלק נוסף של התיקון לחוק מתייחס גם לקנסות שניתן להטיל על מי שמואשם בעבירות בניה. בחוק החדש, מי שבית המשפט קבע כי פעל באופן לא חוקי בבניית ביתו ועשה בו שימוש לא חוקי, יעמוד בפני קנסות על כל יום שעובר טרם הריסת ביצוע העבירה.

מדובר בקנסות בגובה של 700 שקל ליום בכל הקשור למבני מגורים וקנס של 2,800 שקל ליום על מבנים שאינם למגורים. יש לציין כי החוק החדש מתייחס לכלל שטחי מדינת ישראל, ויחול רטרואקטיבית.

סגן יו"ר לשכת עורכי הדין ויו"ר ועדת תכנון ובנייה בלשכת עורכי הדין עו"ד מנחם מושקוביץ מזהיר מפני ההשלכות החדשות. "החוק החדש מכניס למעשה אלפים בציבור החרדי לסכנת קנסות מידייות בגובה של עשרות ומאות אלפי שקלים" הוא אומר.

לדבריו: "הצעת החוק בעצם עיקרה גם חלק מהכוח שהיה לרשויות החרדיות לעצום עיניים וכעת אותם אנשים צפויים בפני רשויות אכיפה אגרסיביות במיוחד. ההתמודדות מול החוק החדש מורכבת ולא פשוטה אבל כמו בכל תחום יש פתרונות גם אם חלקיים".

"המלצתי היא לפנות לאנשי מקצוע במטרה להתמודד באופן נכון עם הפרשה על מנת להימנע מקנסות אלו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר