"מהפך מחשבתי"

שרלוק הולמס הישראלי: הדבר הגדול הבא באומנות החושים

אמנות חושים לפעמים נתפסת כטריקים זולים, אבל יש בה המון השקעה ומחשבה ובעיקר בידור מהנה לכל מי שהיה במופע כזה. תכירו את דניאל הראל שכבר התחיל לתפוס שם בארץ ובעולם והוא מייצג את הדור הבא של "עולם הקסמים": שיתוף עם הקהל, חוויה מגבשת ובעיקר יצירתיות (מעניין, שיווקי)

להסתכל על הדברים הקטנים. דניאל הראל. אילוסטרציה. (צילום: שאטרסטוק)

כמו הבלש שרלוק הולמס, הדמות הספרותית המהוללת, גם דניאל יכול להפתיע אתכם עם התובנות הקטנות של החיים. מכל דבר קטן אפשר להוציא מידע ואלו יכולות שנרכשות, נלמדות וכדי להציג אותן בדרך הטובה - צריך גם על הדרך לא מעט כריזמה. כמו שאנחנו יודעים אלו לא כוחות על טבעיים, אלא יכולות אנושיות שמצריכות תרגול בשביל המופע הבידורי המושלם.

המדע מאחורי עולם הקסמים

הרעיון המרכזי שעומד מאחורי אמנות החושים היא המניפולציה. לוקחים טכניקות מעולמות התיאטרון והקסמים, נעזרים בפסיכולוגיה חברתית כדי להבין איך בני אדם תופסים סיטואציה - כל זאת כדי להפעיל מנפולציה, לנווט אותם לבחירות מראש. דניאל מביא לכך דוגמא פשוטה: אתם יושבים במסעדה, סיימתם את הארוחה והמלצר ניגש אליכם: "מה תשתו, קפה או תה?". זהו טריק פסיכולוגי ידוע. המלצר משדר לכם שאתם רוצים לשתות והבחירה שלכם הצטמצמה לאפשרויות שהמלצר הציע לכם: קפה או תה.

אז כן, גם הרבה אנשי מכירות משתשמים בזה, והרבה מאמנות החושים מתכתב עם זה. דניאל עצמו בהשכלתו הפורמלית למד תקשורת עם התמחות אינטראקטיבית כמו גם אפיון חווית משתמש. עולם המניפולציות נמצא בכל מקום, בעולם הפרסום, מכירות ואפילו במופעי בידור, כאשר המטרה היא אחת: לגרום למשתמש, ללקוח, לקהל, לעשות את הפעולה שתרצה, לנווט אותו לשם.

מופע הקסמים של דניאל מביא את העידן הבא בכל מה שקשור לאמנות החושים. המטרה שלו היא לא להראות "קסם" שמי שצופה בו מרגיש ריחוק בגלל שהוא לא מבין איך זה נעשה, אלא לשדר שיתוף: "לא לגרום לאנשים להיות מתוסכלים ומבואסי שהם לא יודעים מה קורה, אלא משהו אינטלגנטי שהם לוקחים בו חלק, שיתוף בחוויה מחכוכמת ומופע בידורי מהנה".

שיתוף עם הקהל לחוויה מחוכמת ומהנה. באדיבות המצלם

להפוך מילד לכוכב בינלאומי

כבר בגיל 13, מופע קסמים משך אותו. האנשים מסביב המופיע לא היו שחקנים, ולא היו עריכות או מצלמות. אמנם הוא היה סקפטי, אבל השאלה הייתה חייבת להישאל: האם יש באמת כוחות על טבעיים? ככה הוא מצא את עצמו בפורום של אמני חושים כבר בגיל צעיר, חבר'ה שמחליפים טיפים ונפגשים במקומות סודיים. הרבה לפני הרשתות החברתיות, כאשר אנשים הציגו את עצמם עם כינויים ולא עם שמות אמתיים. אז איך מקבלים הזמנה למפגש? ואז נפל לו האסימון: אם אף אחד לא מכיר אחד את השני והוא יודע איפה המפגש ומתי הוא, הוא פשוט יכול להגיע לשם ולהעמיד פנים שהוא "אחד מהם". מאז כבר הכל התגלגל.

באותה תקופה "מרגשת", המפגשים בין אמני החושים בארץ היו מתרחשים בקבוצות גדולות ובעתים קרובות. היית יכול לחלוק ולשתף רעיונות. היום המפגשים יותר סודיים. עם שיתוף הפעולה בין הקולגות, דניאל הרגיש יותר בטוח ובגיל 17 הוא כבר התחיל עם ההופעה הראשונה שלו. נכון, יותר לחברים וקרובי משפחה, אבל כרטיס הביקור לא איחר להיות מודפס, ועם ההצלחה והכריזמה יוצאת הדופן הגיעו עוד הופעות.

להופיע בחו"ל היה חלק מהתפתחות טבעית, כיוון שהוא דובר אנגלית כשפת אם. אירועים בחברות בארץ שהמליצו עליו לסניפים בחו"ל, ופתאום מטיסים אותו. או קהילות יהודיות שראו אותו מופיע והזמינו אותו. ככה למשל בהופעה בהונג-קונג שנציג מהקהילה היהודית ראה אותו "ונדלק", והזמין אותו להופיע בתיכון שם. מאז הוא כבר הופיע בהודו, לונדון, ברצלונה ועוד.

הדור הבא של אמנות החושים. דניאל הראל. באדיבות המצלם

קרקע של גידול ולא קרקע של תסכול

דניאל אוהב להופיע וזה הבסיס שלו. כבר שלוש שנים הוא לוקח חלק במופע בקפה יפו הכשר בשוק הפשפשים. מופע קסמים ותלפטיה, ערב בשם: sorcerer-night, מלשון כישוף. זהו המופע שרץ הכי הרבה זמן בישראל, אחד לשבוע ביום ראשון. ארוחת ערב ולאחר מכן מופע באנגלית כי הוא בעיקר לתיירים או לציבור האנגלו-סקסים בישראל. בהמשך כבר פתח עם עוד שני קולגות את תאטרון המחשבות שהוא "ההתפתחות הבאה של אמנות החושים". כאשר המטרה היא לא ליצור אווירה של ריחוק בין המופיע לקהל, וליצור "קרקע של גידול ולא קרקע של תסכול".

מטרת תאטרון המחשבות היא להדהים ולגרות את המחשבה של הצופים בלי לעורר אנטגוניזם, פשוט ערב של כייף שתקבלו ממנו משהו והקהל הופך להיות חלק מהסיפור: "שעתיים לשכוח מהכל ורק לחוות, זה השלב הבא. יצירתיות ותיאטרליות שנעלמו מהנוף של אמנות החושים כמעט מאה שנה".

רק לפני שלושה ימים, עלתה תכנית שלו שתוכלו למצוא אותה ב-VOD בכבלים של yes. התכנית נקראת "פענוח אנושי" ומה שמיוחד בה זה שיתוף הצופים בכל התהליך שעובר על דניאל ולקחת חלק מבפנים. בתכנית מוצגים קטעי אמנות חושים של אנשים ברחוב, והצופים מזהים כמו דניאל את אותם "הדברים הקטנים" שבעזרתם אפשר לגלות מידע: אם זה הלבוש, העמידה, לכלוך קטן על הנעל ועוד. לצופים תנתן האפשרות לנחש בעצמם ולראות אם הטכניקות שלהם עצמם עובדות.

הקהל החרדי מאד חם ומחבק

כחלק מהאופי הייחודי שלו, והבנתו של דניאל בהכרות הקהל והבנתו, הוא מאד מעריך את הקהל החרדי ואוהב להופיע מולו: "הציבור החרדי הוא מהמעניינם ביותר להופיע מולו", ובאמת הוא מופיע מול ישיבות רבות ובמחנות קיץ לתלמידים חרדים. דניאל, שהוא עצמו אינו חובש כיפה, אומר כי "דווקא המופע שלי עובר מאד נוח לציבור החרדי. אני מאד משתדל לדבר בגובה העיניים, אין פוזה ואני לא מבקש לתת אמירה שאני יכול לעשות ואתם לא, אלא כל אחד יכול להאמין במה שהוא רוצה ויש כאן בידור נטו".

לדניאל יש המון כבוד למגזר, והוא עצמו מבית אמא מכיר את שמירת המסורת. הוא תמיד מכיר שעה לפני המופע כדי לברר את המנהגים באירוע הנקודתי ומכבד כל קהילה ורצונה כי הכל נועד להביא את ההנאה האינטלגנטית לכולם בדרך שהכי נוחה ומתאימה להם.

רק בקיץ לפני שנתיים הוא הופיע בחודש אחד שש פעמים מול ישיבות והוא מעריך את הקהל החרדי "מאד מקבל, מאד חם ומחבק". עכשיו, אחרי שכל השיאים מבחינתו כבר נשברו והוא תפס שם בינלאומי, הוא נשאר עם מה שהכי אוהב וזה פשוט להופיע.

אז אם אתם מחפשים את המופע הבידורי הטוב ביותר לקיץ הקרוב, לתלמידים, למורים ואפילו למשפחה, לחצו כאן

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר