מדאיג

נסיקה של 86% במקרי אנטישמיות בארה"ב

על פי דו"ח הליגה נגד השמצה החל מניצחון דונלד טראמפ בבחירות ישנה נסיקה אדירה במספר התקריות האנטישמיות כשבחודשים האחרונים יש קפיצה של 86 אחוזים (אקטואליה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
רכב שניזוק בתקיפה אנטישמית בארה"ב (צילום: מתוך טוויטר)

לפי נתונים חדשים של הליגה נגד השמצה, העלייה החדה שנרשמה בתקריות האנטישמיות בארה"ב ב-2016 (בשיעור של שני שלישים) ממשיכה עם קפיצה של 86 אחוזים ברבעון הראשון של 2017. במסגרת הדו"ח השנתי של הליגה נגד השמצה בנושא תקריות אנטישמיות נמצא כי חל גידול עצום בכמות ההטרדות המופנית כלפי יהודים אמריקאים, במיוחד מאז נובמבר 2016 אז ניצח טראמפ בבחירות.

כמו כן, נרשמה עלייה של פי שניים בתקריות של בריונות על רקע אנטישמי והשחתת רכוש במערכת החינוך היסודי והעל יסודי (K-12) שאינה מזוהה עם אף אחת מן הקהילות הדתיות בארה"ב.

בשנת 2016 נרשם גידול שנתי של 34 אחוזים (לעומת השנה הקודמת) בתקריות האנטישמיות – תקיפות, השחתת רכוש והטרדה, עם סך כולל של 1266 תקריות שכוונו כלפי יהודים ומוסדות הקהילה היהודית. כמעט 30 אחוזים מן התקריות הללו (369) אירעו בחודשים נובמבר ודצמבר. הגל המשיך במהלך שלושת החודשים הראשונים של 2017, עם דיווחים ראשוניים על 541 תקריות נוספות, שמעמידים את צפי סך התקריות הכולל לשנה זו על יותר מ-2000 במספר.

אמריקאים בני כל הדתות חשו בגידול באנטישמיות ובסקר שערכה הליגה נגד השמצה מוקדם יותר בחודש זה, ציינו מרבית הנשאלים כי הם מודאגים בנוגע לאלימות המופנית כלפי יהודים בארה"ב.

"אנו עדים לגידול ממושך ומתמיד בפעילות האנטישמית מאז תחילת 2016. מה שמדאיג במיוחד הוא הנסיקה של הנתונים במהלך חמשת החודשים האחרונים," אמר המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט. "אין ספק שהמלאכה לפנינו מרובה ושעלינו להתייחס למאבק ביתר דחיפות. בכוונתנו להשתמש בכל משאב אפשרי שברשותנו במטרה לעצור את האנטישמיות. עם זאת, קיים צורך שמנהיגים נוספים ירימו את קולם נגד סרטן השנאה הזה ושיותר מעשים ייעשו בכל הרמות על מנת להיאבק בתופעה".

התקריות האלימות אירעו באזורים נרחבים בארה"ב, אך המשיכו מגמה עקבית שבה המדינות 'המובילות' במספרי התקריות הן המדינות שבהן הקהילות היהודיות הן הגדולות ביותר. מדינות אלו כוללות את קליפורניה (211 בשנת 2016 ו-87 ברבעון הראשון של 2017), ניו-יורק (199 בשנת 2017 ו-97 ברבעון הראשון של 2017), ניו-ג'רזי (157 בשנת 2016 ו-24 ברבעון הראשון של 2017), פלורידה (137 בשנת 2016 ו-41 ברבעון הראשון של 2017) ומסצ'וסטס (125 בשנת 2016, לעומת 38 ברבעון הראשון).

לפי אנשי הליגה נגד השמצה, הבחירות לנשיאות ב-2016 והאווירה הפוליטית הסוערת שיחקו תפקיד בגידול זה. 34 תקריות היו קשורות לבחירות. בתקרית בדנבר, למשל, רוססה הכתובת "להרוג את היהודים, לבחור בטראמפ". בנובמבר ניגש אלמוני לאדם בפלורידה ואמר: "טראמפ הולך לסיים את מה שהיטלר התחיל".

תקריות בקמפוסים של אוניברסיטאות נותרו ככלל ברמה דומה, אך כמות התקריות האנטישמיות בבתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכונים רשמה גידול של 106 אחוזים, מ-114 בשנת 2015 ל-235 ב-2016. המגמה התגברה ברבעון הראשון של 2017, עם 95 דיווחים על תקריות.

"בתי ספר הם המיקרוקוסמוס של ארה"ב." ציין מר גרינבלט. "ילדים סופגים מסרים מהוריהם ומן התקשורת ומביאים אותם לבתי הספר וחצרות המשחקים. אנו מודאגים מאוד מכך שהדור הבא מפנים מסרים של חוסר סובלנות וקיצוניות."

"יש להבין את התקריות הללו בהקשר הכולל של התגברות האנטישמיות הלבנה והאידאולוגיה התומכת בעליונות הגזע הלבן בארה"ב." ציין אורן סגל, מנהל המרכז לחקר קיצוניות של הליגה נגד השמצה. "קיצונים ואנטישמים מפגינים תעוזה ומשתמשים בטכנולוגיה בדרכים חדשות במטרה להפיץ שנאה ולהשפיע על הקהילה היהודית – ברשת ומחוצה לה".

התקריות ב-2016 וברבעון הראשון של 2017 כללו פריצה למדפסות ושימוש בטכנולוגיה למיסוך מקור כדי להקל על הטרדה אנונימית של יהודים בדומה לעבודת ההאקר הישראלי מאשקלון ששלח הודעות על פי הזמנה שנועדו להטריד מוסדות יהודיים בארה"ב. "מקורן של רוב התקריות האנטישמיות אינו בקיצונים מאורגנים, כפי שהוכיחו איומי הטמנת הפצצות ב-2017. האנטישמיות אינה נחלתה הבלעדית של קבוצה אחת ויש להתמודד עם האתגר שהיא מציבה בכל מקום וזמן שבו היא מתרחשת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר