לאחר שנים

המחבלת בת ה-69 שרצחה שניים תגורש מארה"ב

רסמייה יוסף עודה בת ה-69 רצחה שני ישראלים בפיגוע בסניף שופרסל בירושלים בשנת 1969. בית המשפט האמריקאי החליט כי תגורש כיוון שלא דיווחה על כך (בעולם)

הפגנה ליד בית המשפט בארה"ב נגד גירושה של עודה (צילום: שאטרסטוק)

ארצות הברית תגרש את המחבלת הפלסטינית רסמייה יוסף עודה בת ה-69, שנידונה בישראל למאסר עולם בגין ביצוע שני פיגועים, ושוחררה - משום שלא דיווחה על הרשעתה בבקשת קבלת אזרחות אמריקנית, כמובן שלו הייתה מדווחת בעתו על עברה לא הייתה מקבלת את האזרחות.

עודה הורשעה בשנת 1970 ונידונה למאסר עולם בגין מעורבות בשני פיגועים, בהם פיגוע בסופרמרקט בירושלים ב-1969 שבו נרצחו שני הצעירים אדוארד יופה וליאון קנר. עודה הורשעה בהנחת מטען הנפץ בתוך קופסת סוכריות בחנות. תשעה בני אדם נוספים נפצעו בפיגוע.

בשנת 1979 עודה שוחררה ממאסר במסגרת עסקת חילופי שבויים להשבת חייל המילואים אברהם עמרם, שנשבה לאחר שנכנס בטעות לשטח שהיה בשליטת אש"ף בדרום לבנון במהלך טיול עם חיילים נוספים.

ב-1994 היא הגישה בקשה לוויזה לארה"ב, על מנת לנסוע לקרובי משפחתה שגרו במישיגן. בהגשת הבקשה היא לא הזכירה את עברה. עשור לאחר מכן עודה הגישה בקשה לקבלת אזרחות אמריקנית - וגם בבקשה זו העלימה את עבר הטרור שהואשמה בו. על פי החוק בארה"ב, אם הייתה מסגירה את העובדה שהיא מחבלת מורשעת - לא הייתה זוכה לאישור כניסה למדינה.

עודה נשפטה בארה"ב בגין קבלת אזרחות בניגוד לחוק "על ידי אי-גילוי של הרשעה בבית משפט צבאי ישראלי", כבר בשנת ב-2014 ונידונה ל-18 חודשי מאסר בפועל - אך ההרשעה בוטלה לאחר מכן. היא הייתה צפויה להישפט שוב, אך חתמה על הסדר טיעון מול התובעים שבמסגרתו תגורש לירדן או למדינה אחרת כבר בחודשים הקרובים.

על פי הדיווח ב-ynet, בדיון בעניינה שהתקיים השבוע עודה סירבה להגיד את המילה "אשמה", למרות בקשותיו החוזרות ונשנות של השופט שתודה באשמה. לבסוף השופט ויתר וקיבל את תשובתה כי היא הודתה במעשה במסמכים שעליהם חתמה. בנוסף טענה עודה כי ההודאה שהביאה להרשעתה ב-1970 בישראל ניתנה לאחר שעברה עינויים אכזריים במשך 25 ימים.

בכיר במחלקת חקירות ביטחוניות מסר לאחר הדיון כי "ארה"ב לעולם לא תהווה מקום מקלט עבור אנשים שמחפשים להרחיק את עצמם מהעבר שלהם".

עודה שהביעה לאחרונה דעות פוליטיות נגד בחירתו של דונלד טראמפ קיבלה את תמיכת הארגונים הפרו פלסטיניים שהפגינו ליד בית המשפט בעדה כשמנגד עמד אדם אחד עם שלט לזכר הסטודנטים שנרצחו בפיגוע בירושלים. "צדק לקורבנות של רסמייה שנרצחו. אני זוכר את אדי וליאון. לבי עם משפחותיהם", נכתב בשלט. מחזיק השלט, דן קוטלר בן ה-65, אמר לסוכנות הידיעות AP: "אני פה בשביל המשפחות".

המחבלת עודה עבדה בשנים האחרונות בארגון בשיקגו הפועל למען רווחה וחינוך לאוכלוסיות ערביות, וזכתה להערכה רבה בקהילתה על עבודתה עם מהגרים ונשים ערביות. מנהל הארגון אמר מחוץ לבית המשפט כי "הדבר היחיד שעודה אשמה בו הוא הקדשת יותר מ-50 שנים מחייה למען שחרור פלסטין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר