רב חרדי במשטרה באישום נוקב

"השבת מתחללת כי הציבור לא ממושמע; אנחנו אשמים"

רב המחוז הצפוני במשטרה, הרב אנשל פרידמן, מאשים את הציבור שלא ממושמע בחילולי השבת של המשטרה במירון, מבהיר כי האדמו"רים - לא אשמים וקורא לחשבון נפש חרדי • ראיון (חדשות, חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הרב אנשל פרידמן על רקע הדלקה במירון (צילום: דוברות המשטרה, Basel Awidat/Flash90)

"הגיע הזמן לשיעורי בית, כי אנחנו אשמים", כך, במילים פשוטות אך נוקבות, רב-פקד אנשל פרידמן, הרב הראשי של המחוז הצפוני במשטרה, מתייחס לחשש הגדול מפני חילולי השבת הצפויים בהר מירון בעקבות הילולת ל"ג בעומר שתחול השנה במוצאי שבת.

בראיון מיוחד ל"כיכר השבת", אומר הרב פרידמן כי חילול השבת של המשטרה תלוי בציבור שאינו ממושמע ומגיע סמוך לכניסת השבת למירון. לדבריו, כ"אדם חרדי חסידי" הוא חושב שהציבור החרדי אשמים בכך, אך מדגיש כי האשמה אינה מונחת לפתחת של החסידויות קרלין ובויאן המדליקות ראשונות במירון.

העובדה כי התחבורה למירון אמורה להתחיל רק שעתיים אחרי צאת השבת לא אמורה לספק את המשטרה מבחינת ההיערכות שלה במקום?

"רק התחבורה הציבורית נדחתה, נהגים של רכבים פרטיים יכולים כמובן להגיע מתי שהם רוצים. מעבר לזה, התחבורה הציבורית מהערים הקרובות יותר למירון תתחיל כבר שעה אחרי שבת ובעיקר אסור לשכוח ש-50 אלף בני אדם יהיו שם כבר הרבה קודם לכן, והמשטרה חייבת מתוקף תפקידה להיות שם כדי להגן עליהם".

למה המשטרה, שתהיה ערוכה שם כבר מיום שישי, מוכרחת לחלל את השבת?

"לא המשטרה קובעת את החילול. השבת מתחללת כי הציבור לא ממושמע ונוסע למירון עד ממש קרוב לשקיעת החמה של יום שישי. לא תמיד המשטרה אשמה. צריך לעשות פה סדר: שהרבנים יפרסמו קריאה לציבור של יגיע למירון משעה לפני כניסת השבת. רגלי הציבור הן הקובעות.

"אני נמצא בשטח כבר שנים רבות ובעיני אני רואה איך הציבור מתנהג. אני אדם חרדי חסידי ואני אומר בפה מלא שהגיע הזמן לשיעורי בית, כי אנחנו אשמים".

מדוע המשטרה לא פונה לרבנים כדי שיוציאו קריאה כזו?

"נראה לך שזה יעזור? הציבור לא ממושמע. לפני שלוש שנים הראשון לציון הרב עמאר פרסם קריאה כזאת וזה לא עזר. המטרה היא גוף ממלכתי, לא מתפקידו להוציא קריאות הלכתיות מהרבנים. הפתרון היחיד הוא - שהציבור ינהג כמו שצריך".

יצויין, כי ל"כיכר השבת" נודע שמתנהלים מגעים בין המשטרה לבין מספר רבנים בדרג הבכיר ביותר גם ברבנות וגם בתוך הציבור החרדי ולפרסם קריאה לציבור לנהוג באופן שיצמצם את חילול השבת כמה שניתן, וכן כדי כדי לדחות את ההדלקות לשעות מאוחרות.

בהקשר זה אומר הרב אנשל פרידמן, כי גם אם ידחו ההדלקות הגדולות - דוגמת בויאן וקרלין - הדבר יועיל רק במעט מאחר ורוב החסידים שוהים במקום כבר לפני השבת, וה'עמך' לא בהכרח מתכנן את הגעתו בהתאם לשעות ההדלקה המרכזיות של החסידויות הללו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר