קולות מלחמה

טראמפ: "ייתכן בהחלט עימות גדול מאד עם צפון קוריאה"

הנשיא האמריקאי אמר את הדברים בראיון לכבוד 100 ימים לכהונתו בסוכנות הידיעות 'רויטרס'. לדבריו הוא שואף לפתרון דיפלומטי אך זה מאד קשה. הנשיא התייחס גם לביקור המתוכנן בישראל (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

מלחמה בפתח? אם אתם שואלים את נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אז כנראה שבקרוב מאד. הלילה (ו') אמר הנשיא בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס כי "עימות גדול מאוד מאוד" עם צפון קוריאה הוא בגדר אפשרות סבירה בשל התנהגות צפון קוריאה.

טראמפ הוסיף: "זהו האתגר העולמי הגדול ביותר שלי, אני מעדיף לפתור דברים בצורה דיפלומטית אך זה מאוד קשה".

טראמפ אמר את הדברים בראיון לציון 100 ימים בתפקידו כנשיא. הוא התייחס למאמציו של נשיא סין, שי ג'ינפינג, בן בריתה של צפון קוריאה לגשר בין הצדדים: "אני מאמין שהוא מנסה מאוד, הוא ודאי לא רוצה לראות מלחמה ומוות, הוא אדם טוב ולמדתי להכיר אותו היטב. הוא ישמח אם יוכל לעשות משהו, אך ייתכן והוא לא מסוגל".

טראמפ אמר בנוסף, כי הוא אינו יודע האם מנהיג צפון קוריאה הוא רציונלי, אך הוסיף: "אני מקווה שכן. הוא בן 27, אבא שלו נפטר והוא עלה לשלטון, זה לא עניין של אם אני נותן לו קרדיט או לא, אני רק אומר שזה מאוד קשה, במיוחד בגיל הזה".

מנגד שומר טראמפ גם על הזווית הדיפלומטית כשבכירים אחרים מהממשל משמיעים קולות של משא ומתן אפשרי. מזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון, אמר אתמול (ה') בראיון לרשת "פוקס ניוז" שסין הזהירה את צפון קוריאה כי אם תבצע ניסוי גרעיני, היא תטיל עליה סנקציות. הוא הוסיף כי בפגישתו עם שרי החוץ של חברות מועצת הביטחון של האו"ם שתתקיים היום ידגיש את הצורך ביישום הסנקציות המוצעות כעת נגד צפון קוריאה והמחשבה סביב הצעדים הבאים.

טילרסון חשף כי על פי דו"ח של סוכנויות המודיעין האמריקניות, ניתן לנהל עם מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, משא ומתן אודות תוכניות הגרעין והטילים של ארצו. "אולי הוא אכזר ורוצח, אדם שעל פי הסטנדרטים שלנו אינו מתנהג בהיגיון, אך הוא אינו משוגע", הדגיש טילרסון.

והצפון קוריאנים? משחקים עסקים כרגיל כשבעזות אופיינית הם פרסמו אתמול סרטון תעמולה הפונה לארה"ב, שבו נראות מספר מתקפות משולבות על המדינה ונאמר כי "השמדת האויב היא על הכוונת שלנו". הסרטון כולל תמונות ממצעד צבאי שארגנה צפון קוריאה בתחילת אפריל לציון יום הולדתו של מייסד המדינה, קים סונג איל.

כמו כן, בסרטון נראה ירי של טילים וארטילריה ונאמר: "אנו נראה לכם מה מדינה חזקה שמובילה את העולם בטכנולוגיה גרעינית ובטילים מסוגלת לעשות". הבית הלבן ונושאות מטוסים אמריקניות מוצגים כשהם מסומנים כמטרות ולאחר שנושאות המטוסים מתפוצצות, נאמר בסרטון כי זהו המצב "כאשר האויב צועד את הצעד הראשון לעבר פרובוקציה ופלישה".

אתמול קראו נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, וראש ממשלת יפן, שינזו אבה, למדינות המערב ולצפון קוריאה להרגיע את המתיחות בעקבות תוכנית הגרעין של צפון קוריאה. פוטין הוסיף כי הוא מעוניין לקיים שיחות בינלאומיות בנושא. הממשל האמריקני טען כי ישנן אופציות אחרות דוגמת החרפת הסנקציות הכלכליות כלפי צפון קוריאה. בראיון לרשת הרדיו הציבורית בארה"ב, אמר טילרסון כי ארה"ב מעדיפה לקיים שיחות ישירות עם צפון קוריאה, "כל עוד יהיה להן את האג'נדה הנכונה".

טראמפ דחק בשבועות האחרונים בסין להפעיל לחץ על צפון וקוריאה והזהיר כי אם הם לא יפעלו, הממשל בראשותו יעשה זאת. הוא אף כינס שלשום את כל חברי הסנאט האמריקנים כדי לעדכן אותם אודות ה"איום גדול" הנשקף מצפון קוריאה.

בראיון לרויטרס התייחס טראמפ גם למגעים בין ישראל לארה"ב על תיאום ביקור אפשרי של הנשיא האמריקני בחודש הבא ב-22 למאי. "זו אפשרות ואנחנו כרגע דנים בכך", אמר טראמפ לסוכנות הידיעות. "אני רוצה לראות שלום בין ישראל לפלסטינים. אין שום סיבה שלא יהיה שלום בין הצדדים. שום סיבה בכלל. אני גם רואה אפשרות של ביקור בסעודיה", אמר טראמפ שאירח לאחרונה את המלך הסעודי בבית הלבן.

משלחת של 25 בעלי תפקידים אמריקנים הגיעה אתמול לישראל, על מנת להתחיל בהכנות לקראת הביקור שצפוי להימשך 26 שעות בלבד. אנשיה קיימו פגישות במשרד החוץ, בבית הנשיא ובמעון ראש הממשלה כדי לבחון את ההחלטה האם הביקור יוחלט כביקור ממלכתי ואז הנשיא מארח או כביקור עבודה ואז נתניהו הוא המארח. היום צפויה המשלחת לבקר בכותל ובעיר העתיקה בירושלים, במצדה, ובמעבר אלנבי. בנוסף תקיים גם סיור מלונות.

שליחי טראמפ מסרו כי הם מתחילים בהכנות, אף שעדיין לא הוחלט סופית על קיום הביקור. נמסר כי הם בשלבי גיבוש ראשוני של תוכנית אפשרית לביקור, והדגישו כי ביקור מקדים באתרים שנמנו אינו מעיד או מכריח כי הנשיא יבקר בהם. גם הגברת הראשונה מלניה טראמפ צפויה להגיע, יחד עם בתו וחתנו היהודי של הנשיא, איוונקה וג'ארד קושנר. עוד יגיעו מזכיר המדינה רקס טילרסון ומזכיר ההגנה ג'יימס מאטיס.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר