אסון אקולוגי

אלפי דגים מתו בירקון בשל הזרמת מי שופכין

בשל הזרמת מי שופכין לתוך הירקון מתו אלפי דגים והמערכת האקולוגית של הנחל נפגעה קשות. המומחים מזהירים מפני התפתחות כמות יתושים אדירה שיכולה להעביר מחלות (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
דגים מתים בירקון (צילום: נתי לוי, ynet)

אלפי דגים מתו במהלך סוף שבוע האחרון בנחל הירקון, ככל הנראה בעקבות הזרמת מי קולחין של מתקן טיהור השפכים של ערי דרום השרון. מטיילים במתחם ההיסטורי "שבע תחנות", הנמצא על תוואי הנחל, העידו על ריח של סירחון ומראות של אלפי דגים מתים צפים.

מומחים לאיכות הסביבה הסבירו כי תמותת הדגים היא רק סימפטום לנזק האקולוגי שנגרם לנחל בעקבות הזרמת מי השופכים לתוכו.

הם מזהירים מפני בעיית התרבות היתושים, לדבריהם, כאשר נוצרת קריסת מערכות בנחל נוצרת בעיה של יתושים, זחלי היתושים יכולים להתפתח במים האלה ואכן הזחלים האלה מתפתחים והסכנה של העברת מחלות על ידי יתושים עולה מאד.

צלמת הטבע, עירית דרוב, ביקרה בנחל ביום חמישי האחרון אז החלו הדגים להראות סימני גסיסה. "היו שם מאות דגים גוססים ואולי אפילו אלפים", שיחזרה דרוב ל-ynet. "הדגים מתו לאורך הנחל והגופות שלהם הצטברו באזור שבע תחנות. ראיתי שהאנפות מתרכזות ביחד וזה סימן בשבילי שהן מתכננות לתפוס את הדגים הגוססים שנשמו נשימות אחרונות - זה היה מזעזע.

"בסוף השבוע הדגים מתו ויחד איתם גם כל מה שבמים, כדוגמת שפמנונים. גם צלופחים וצבי ביצות נפגעו מהזיהום במים. עוד ועוד דגים מתים והאוויר מצחין. התנים שיש להם מעורה קרוב לנחל מוצאים בפגרי הדגים מזון". דרוב מציינת כי מאז חודש מרס החל הנחל להראות סימני התאוששות שנפסקו בסוף השבוע האחרון.

יו"ר ועד הפעולה 'השכנים של הירקון', מוטי אלמליח, שחבריו פועלים להפסקת הזיהום בירקון ועצירת הזרמת השפכים לנחל, אמר כי "מנחל משוקם חזר הירקון להיות תעלת הביוב פתוחה של אזור המרכז. כל מאמצי השיקום של הנחל ירדו לטמיון. זיהום הנחל במי ביוב מתרחש בחטא וביודעין של כל הרשויות הקשורות בדבר.

"כבר כמה חודשים שמתקן טיהור שפכים דרום השרון המזרחי מזרים מי ביוב שאינם מטופלים לנחל, זאת משום שלמתקן הקטן והמיושן הזה חוברו עוד ועוד יישובים וכיום הוא מקבל כמות מי שפכים פי ארבעה מזו בה הוא מסוגל לטפל. את רוב השפכים הוא מזרים לנחל. אוכלוסיית הדגים בנחל חוסלה כמעט לחלוטין, בעלי חיים אחרים פשוט עברו דירה. כמות חיידקי הצואה במים היא פי 155 מהמותר. הנחל מורעל ואף אחד לא עושה משהו כדי לתקן את המצב".

בחברת גני יהושע וברשות נחל הירקון אמרו כי תמותת הדגים החריגה נגרמה על פי הערכות ראשוניות כתוצאה מהזרמת מי קולחין מדרום השרון. ברשות המים ציינו כי עד שלא יתקבלו דגימות מעבדה לא ניתן לדעת בוודאות האם מדובר בתמותה הקשורה למי הקולחין או לגורם חיצוני אחר. "זרימת קולחין באיכות נמוכה בנחל נגרמת כתוצאה מהעדר טיפול מספק בשפכים הללו על ידי יצרני השפכים, המעבירים שפכים למתקן טיהור השפכים בבעלות איגוד ערים דרום השרון", נמסר בתגובת הרשות.

"רשות המים ומשרדי ממשלה נוספים פעלו וממשיכים לפעול מול יצרני השפכים כדי להבטיח את שדרוג המתקן האמור והתאמתו לכמויות השפכים הגדלות ולאיכות הטיהור הנדרשת על פי דין. עם השלמת המתקן והתאמתו לכמויות ולדרישות הדין לא צפויה זרימה של קולחין באיכות נמוכה בנחל. בשלב זה, ניתנות לפי הצורך הוראות שנועדו לצמצם עד כמה שניתן את הפגיעה הסביבתית, הנגרמת ממחדלי הטיפול בשפכים".

זו לא הפעם הראשונה בה נגרם נזק לעולם החי בנחל, לפני כ-9 חודשים במהלך עבודות הרכבת הקלה באזור מתו אלפי דגים משאיבת יתר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר