עולם ומלואו

כשכוח הדיבור וכוח השיתוף נפגשים – פסיכותרפיה למטפלות במגזר החרדי

ידוע לכל שהסובלים מחרדות, מדיכאון, ומקשיים נפשיים ותפקודיים אחרים, יכולים להגיע למצבם מסיבות שונות. מצבים מסובכים בתחום הבריאות, הפרנסה או המשפחה יכולים לטלטל אדם ולמנוע ממנו להרגיש או לתפקד בצורה מיטבית (משפחה, שיווקי)

עולם ומלואו: טיפולי פסיכותרפיה למגזר. אילוסטרציה (צילום: Marcelo Sus/Flash90)

גם חולשה פנימית של כוח הרצון, משאלות הלב, היצרים והקושי להחזיק בהתלהבות עשויים לתרום את חלקם ולגרום למצוקה נפשית ותפקודית. כיצד ניתן לסייע למי שזקוק לעזרה? כיצד ניתן לעשות זאת ולחזק את האמונה? עובדות סוציאליות, פסיכולוגיות ומטפלות בהבעה וביצירה, מכירות בדרך הארוכה והמשמעותית שיש לעבור על מנת לענות לשאלות אלו.

הדבר מחייב פיתוח יכולות הערכה והתערבות טיפולית. הדורשים תהליך משמעותי של למידה, ליווי והכוונה. בכך, הסיוע לאנשים המצויים במשבר נתפס כשליחות חיים וכעבודת קודש של ממש. ראיון עם ד"ר עינת אספלר-רוזנבויום, מנהלת בית הספר לפסיכותרפיה של מכון מגיד.

בעשור האחרון תחום הטיפול המותאם לציבור החרדי התפתח משמעותית, מתוך הבנה שישנם היבטים יחודיים הנרשים למטפילם חרדיים: "זהו דבר מבורך", אומרת ד"ר אספלר-רוזנבויום, "זה מעיד על הכרה גוברת והולכת בצורך לקבלת סיוע נפשי מאנשי מקצוע מנוסים, שעברו הכשרה מוסדרת, בתחום הטיפול והסיוע הנפשיים ליחידים, לזוגות ולמשפחות".

כוח הדיבור

המילים האנושיות מהוות פתח באמצעותו ניתן לחולל שינוי, להביע רגשות, מחשבות וקשרים רגשיים. מילים עשויות גם לפגוע, להרוס ולקלקל. לכן, יש חשיבות רבה להכשרה מסודרת בתחום הפסיכותרפיה.

אכן, במכון מגיד פותחים בשנה הבאה, תשע"ח, תכנית תלת שנתית ללימודי פסיכותרפיה למטפלות במגזר החרדי: "התכנית חופפת לתכנית הקיימת באוכלוסייה הכללית מבחינת הדרישות המקצועיות והיקף ההכשרה, אך מאפשרת למטפלות בעלות תואר שני, המעוניינות להמשיך בהתפתחותן המקצועית, לעשות זאת במסגרת המתאימה באופן מלא לציבור החרדי. הלימודים מתקיימים יום בשבוע ומשלבים למידה תיאורטית עם הדרכות קבוצתיות, אישיות וסדנאות קליניות".

לפי ד"ר אספלר- רוזנבוים העבודה על התכנית למטפלות במגזר החרדי כללה פגישות עבודה של סגל מקצועי וישיבות עם הרב נחמיה שטיינברג, רב המכון. נעשתה גם עבודה שטח יסודית מול מטפלות על מנת להצליח להתאים את התכנית הכללית לציבור החרדי.

כוח השיתוף - מה תתרום התכנית למטפלות?

יש להבדיל בין תחומי ידע תיאורטיים לבין עבודה מעשית בקליניקה. מבין המקצועות השונים המקצועות הטיפוליים הנפשיים הם המקצועות שהעוסקים בהם ממשיכים ללמוד אותם ולהתמקצע בהם עוד ועוד.

מדובר בדיני נפשות, האחריות היא כבדה וחשוב מאוד להתמקצע בתחום ללא הפסקה. האפשרות לעזור למטופלים כוללת את היכולת להבין להכיר ולדעת את הסוגים השונים של ההפרעות השונות, ושל הקשיים והסימפטומים של ההפרעות הנפשיות וגם קשורה באפשרות לעשות עבודה פנימית – מה הגבולות שלך, איך את עוזרת, מה הידע שלך על ההפרעה ועוד. גם לא מעט נושאים אמוניים והלכתיים עולים תוך עבודה מול המטופלים ויש לתת את הדעת גם לכך. לדוגמה: היכן עובר הגבול הדק בין דקדוק הלכה לבין כפייתיות?

ד"ר אספלר- רוזנבוים מספרת על התכנית הייחודית: "במהלך הלימודים יתקיימו קורסים והשתלמויות שיחשפו בפני המשתתפות שיטות טיפול ייחודיות – הנבדלות באוכלוסיית הגיל להן הן מיועדות, בהפרעות ובקשיים הנפשיים בהן הן מתמקדות ובגישות המנחות אותן. החשיפה למגוון של סוגי טיפולים נועדה להכשיר את המטפלות להתמודד עם טווח רחב של מצבים נפשיים ולספק הבנה מעמיקה וכלים טיפולים מגוונים".

הלימוד בקבוצה של בעלות ניסיון טיפולי מקצועי, מוביל לשיתוף פעולה: "קיימת הפרייה הדדית הקיימת בכל למידה בחברותא. הקבוצה מאפשרת חשיפה לפרשנויות אחרות, חשיבה על פתרונות טיפוליים מגוונים ושכלול היכולות של כל אחת מהמשתתפות".

"בנוסף לעבודה בקבוצה, כל אחת מהמשתתפות בתכנית הלימודים תקיים גם הכשרה במרפאות ציבוריות של בריאות הנפש. זו נועדה לאפשרות להשתלב בצוות רב תחומי מנוסה מאוד, לצורך התפתחות מקצועית מירבית".

לפרטים נוספים על התכנית המיוחדת, לחצי כאן >>

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר