אשת הזיכרון

נכדת מייסד בני ברק נלחמת על זכרון החללים תושבי העיר

אשת הזיכרון: סיפורה של נכדתו של מייסד בני ברק וחסיד אמשינוב צבי נחמן בארק, שמנהלת את סניף יד לבנים בבני ברק ונלחמת על הזכרון של חללי צה"ל בני העיר (יום הזיכרון)

משה פריגן | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

בשנת 1924 עלו שמונה משפחות חסידיות מפולין לגבעות שעליהן קמה בני ברק. צבי נחמן בארק, חסיד אמשינוב, היה אחד מראשי המשפחות החלוצות שעלו על אדמת הטרשים בין פתח תקוה לתל אביב הצעירה. את פרנסתו הוא הוציא מרפת שעמדה במקום בו היום קיים גן ורשא.

באמצע שנות השלושים של המאה שעברה, התגייס בנו של בארק להגנה והלך לשמור על תל מונד. בפרעות 1938 הוא ניהל קרב עם פורעים ערבים שגדעו את ידו השמאלית והוא הפך לנפגע פעולות האיבה הראשון של המושבה הקטנה - סיפור שבזמנו הרעיד את בני ברק וגרם לטובי בניה להפוך ללוחמים במחתרות.

בבית זה גדלה והתחנכה דורית ברק, מי שמנהלת בפועל כיום את מפעל ההנצחה לחללי צה"ל בבני ברק - "בית יד לבנים". את דורית אני פוגש במקדש שלה, היא מכירה כל שם, את ההיסטוריה ובני המשפחה. היא מצביעה לי על קשרים משפחתיים בין בני משפחה מהחללים ומספרת לי את סיפוריהם המופלאים.

בית יד לבנים בבני ברק (באדיבות המצלם)

איך הגעת לניהול מפעל ההנצחה הזה?

"לאחר מות אבי חיפשתי לשמוע סיפורים עליו ודיברתי עם חבריו הקרובים שנפוצו לכל עבר בכל הארץ. אט אט שמעתי מהם סיפורים על הנופלים בבני ברק וכשבדקתי באנדרטה העירונית ראיתי ששמותיהם אינם מופיעים. כשגיליתי את זה הבנתי שמדובר בתופעה רחבה שנבעה מחוסר סדר ומחוסר עניין גם של העירייה וגם של משפחות שהיו חסרי כוח להילחם על זכר הנופלים".

היו נופלים ללא משפחה בבני ברק?

"בוודאי. היו חמישה חיילים מבני ברק שנפלו במלחמת העצמאות שהגיעו כנצר אחרון למשפחתם מהשואה ויצאו להילחם במלחמת העצמאות ולא שבו. אחד מאותם חיילים היה בן דודו של אבי בחור ישיבה מלודז' בשם דוד קרווט שחגג בביתנו פסח אחד לאחר העפלתו לארץ ונהרג".

(באדיבות המצלם)

יש בית עלמין צבאי בבני ברק?

"אין בית עלמין צבאי, אך ישנם כשבעה עשר חיילים חרדים שנהרגו וקבורים בבית החיים פוניבז'. בשנים האחרונות תלמידי התיכון הדתי בבני ברק לומדים עליהם ועולים לקברם ביום הזכרון, לומדים לעילוי נשמתם ואומרים קדיש ברוב עם".

איזה פעולות זיכרון אתם עושים?

"ככלל רוב הפעילות של בית יד לבנים היא תרבותית ולנו בבני ברק אין כבר כמעט משפחות שכולות ואלו שעדיין בעיר רובן לא רוצה קשר עם מפעלי ההנצחה. בכל אופן אנו עושים פעילויות עם בתי הספר ותלמידים וכמובן מארגנים טקס גדול בליל יום הזכרון. לצערי בשנים האחרונות פרחחים מחללים את קדושת וכאב הזכרון ומנסים להפריע לטקס בדרכים שונות. לנו חשוב שהטקס יהיה בעל אופי דתי חרדי מכיוון שהוא מיועד בעיקר לאלו שחיים איתנו תושבי בני ברק. אנו נשמח להכיר ולהעביר את המורשת ואת התרומה של טובי בניה של העיר לדורות הבאים".

טקס הזיכרון בבני ברק, בשנה שעברה (צילום: ישראל כהן, כיכר השבת)

טקס יום הזכרון יערך בליל יום הזכרון בהשתתפות המשפחות השכולות, רבני ונכבדי העיר בהר הזכרון שברחוב יהודה הלוי. התכנסות בשעה 19.45. ביום הזכרון תערך הדרכה בבית יד לבנים שיהיה פתוח לקהל הרחב ולמשפחות שכולות בין השעות 16.00 - 18.00.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר