יום הזיכרון תשע"ז

החללים מבני ברק שלחמו בנאצים וטבעו בים

הבחורים מבני ברק שהתגייסו לצבא הבריטי, נלחמו במצרים, יצאו להילחם בנאצים באירופה וטבעו מול חופי לוב. סיפורם של שלושה בחורים מהמשפחות הראשונות בבני ברק שמקום קבורתם לא נודע (יום הזיכרון)

משה פריגן | כיכר השבת |
(צילום: Abir Sultan/ Flash90)

מדיניות הספר הלבן הבריטית הכתה את הישוב היהודי בפלשתינה והמחתרות פעלו בעוז נגד הכיבוש הבריטי. עם פתיחת מלחמת העולם השניה היישוב היהודי הקטן בארץ ישראל נחלק בשאלה האם להתגייס לצבא הבריטי ובכך להשתתף בהצלת יהדות אירופה או לנצל את המצב למלחמה בבריטים.

כך או כך רבים מבני הישוב היהודי התגייסו לצבא הבריטי במסגרות שונות - חלקם נלחם בנאצים וחלקם הגן על הישובים העבריים מפני פורעים ערבים. המתנדבים לשירות בצבא המלכותי היו בני כל המעמדית, העדות והרקעים הדתיים - עשירים ועניים, קיבוצניקים חילונים ובחורי ישיבה דתיים וחרדיים התגייסו באותם שנים בכדי להילחם בנאצים ולעזור לאחיהם באירופה. רבים ממתנדבי ארץ ישראל מתו במלחמה וקבריהם פזורים ברחבי אירופה ואפילו בטריפולי שבלוב ישנו קבר של חייל יהודי מהישוב העברי בארץ ישראל.

גם מהמושבה בני ברק התגייסו רבים לצבא הבריטי ובינהם שלושה חיילים שהתגייסו ליחידת התובלה הבריטית 462 שלחמה בקרב אל עלמיין בכוחותיו של ארווין רומל. לאחר שוך הקרבות במצרים הספיקו חיילי היחידה הארץ ישראלית לחגוג את חג הפסח במצרים. מיד לאחר חג הפסח הוזעקו הכוחות הבריטים במצרים ליציאה לאירופה בשיירה ימית בת 27 ספינות ומשחתות לכיוון מלטה.

חיילי הגדוד הארץ ישראלי וחברי שבט מאפריקה ששירתו בחיל החפרים המלכותי עלו על האנייה "ארינפורה" - ספינת מסחר הודית שגוייסה לחיל הים המלכותי. החיילים היהודים שמחו מאוד וקיוו מאוד כי הנה תקוותם להציל את אחיהם מיד הצורר הנאצי הולכת וקרבה.

בדרכם בים כחמישים קילומטר מטריפולי שבלוב חג מעל הספינה מטוס סיור גרמני שהזעיק מפציצים גרמניים. לאחר כחצי שעה תקפו המטוסים הגרמניים את השיירה הימית והחיילים הצטוו לרדת לבטן האניה בכדי למזער את הנזקים. במהלך התקיפה פגעה אחת מהפצצות בדופן הספינה ובתוך ארבע דקות טבעה הספינה על כל יושביה כשהגרמנים ממטירים אש מקלעים על הניצולים ששחו בים הפתוח.

בתקיפה נהרגו מאות חיילים כשבינהם 140 חיילים יהודים מארץ ישראל - שלושה מהם בנים למשפחות החסידים הראשונות של העיר בני ברק.

החיילים טבעו ואינם ומקום קבורתם לא נודע וההערכות הן כי טבעו במי הים התיכון וגופתיהם אבדו. האסון אדיר המימדים שהתרחש בכ"ז בניסן תש"ג במקביל לימיו האחרונים של מרד גטו ורשא המיט קדרות נוראית על הישוב היהודי בארץ ישראל.

עם קום המדינה הוכרו חיילים אלו כחללי מערכות ישראל בגלל התגייסותם ותקוותם לפגוע בצורר הנאצי ולהציל את אחייהם הדוויים. חיילים אלו שלא זכו לקבורה מונצחים בעריהם ובבני ברק הם מונצחים בבית יד לבנים.

אנדרטה ייחודית בצורת אוניה לזכרם הוצבה בהר הרצל ולצדה בריכת מים. שמות החללים נחקקו בקרקעית הבריכה לזכרון עולם.

יזכרם אלוקינו עם שאר צדיקי עולם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר