שינויים קוסמטיים

ארגון החמאס הציג את האמנה החדשה שלו

מנהיג ארגון הטרור, חאלד משעל הציג בקטאר את האמנה החדשה של הארגון ממנה הורדה כביכול הקריאה להשמדתה של ישראל אך הושארה בה הדרישה לכל חלקי הארץ (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
חאלד משעל (צילום: פלאש 90)

שינויי במדיניות החמאס? או אולי רק שינוי בניסוחים. ארגון חמאס הציג הערב (ב') באופן רשמי את אמנתו החדשה, שהחידושים העיקריים בה בהשוואה לאמנה המקורית משנת 1988, כוללים את הסרת הקריאה להשמדתה של ישראל אך לצד דרישה לבעלות על כל חלקיה והשמטת הקשר לתנועת "האחים המוסלמים". האמנה הוצגה על ידי ראש הלשכה המדינית חאלד משעל בדוחא, בירת קטאר, מלווה בכ-20 מבכירי הארגון.

משעל קרא במהלך האירוע כי "ניסוח האמנה החדש החל לפני כשנתיים, והיא משקפת קונצנזוס נרחב". לדבריו, "הנהגת חמאס הסכימה על הצורך להגיע למסמך שמשקף הסכמה נרחבת בתוך הארגון ובעם הפלסטיני באופן כללי".

"בתקופה האחרונה יש קמפיין תקשורתי של מתנגדינו אך אנו יודעים מה אנו עושים", הבהיר משעל. "משא ומתן הוא חלק מהמדיניות, גם צלאח א-דין ניהל מו"מ. זוהי רק שיטה. חמאס משתמשת במו"מ כמדיניות להשיג את זכויות העם שלה, אך ישראל משתמשת במו"מ כדי לשכנע את העולם ולהונות אותו. תנועת חמאס מוכיחה פעם אחר פעם שישראל מכבדת רק את שפת הכוח. יש לנו מסר לישראלים ולעולם כולו – אנחנו בעלי זכות על האדמה הזאת. לא ניכנע לכיבוש. יש לנו אריכות-רוח".

"לא מוותרים על שום חלק מאדמת פלסטין יהיו הנסיבות התנאים והלחצים אשר יהיו", נכתב בין היתר במסמך. עוד קבע חמאס כי הארגון "מתנגד לכל חלופה מלבד שחרור פלסטין, שחרור מלא מהנהר אל הים. עם זאת - מבלי שתתפרש הכרה ביישות הציונית ומבלי לוותר על אף אחת מהזכויות הפלסטיניות - חמאס יחשיב הקמת מדינה פלסטינית עצמאית וריבונית שבירתה ירושלים על קווי 4 ביוני 1967 עם שיבת פליטים לבתיהם כנוסחה לאומית מוסכמת ומשותפת".

"התוכנית הציונית", צוין במסמך חמאס, "היא תוכנית גזענית שלא פוגעת רק בעם הפלסטיני, אלא באומה הערבית והאסלאמית, ומהווה סכנה אמיתית עליהם. היא מהווה סכנה על הביטחון והשלום הבינלאומיים ועל הקהילה האנושית והיציבות שלה. הסכסוך שלנו הוא עם התוכנית הציונית ולא עם היהודים בגין דתם. חמאס אינו מנהל סכסוך עם היהודים בשל יהדותם אלא נגד הציונים הכובשים", הודגש במסמך.

עוד נאמר כי "העושק של העם הפלסטיני כיבוש אדמתו והטרנספר ממנה לא יכול להיקרא שלום. כל הסדרים שיעשו על הבסיס הזה לא יובילו לשלום. ההתנגדות והג'יהאד לשחרור פלסטין ימשיכו להיות זכות לגיטימית וחובה וכבוד לכל בני עמנו".

חמאס במפגיע אינו מוותר על האופציה הצבאית ואומר כי "ההתנגדות לכיבוש בכל האמצעים היא זכות לגיטימית ובלבה ההתנגדות החמושה שהיא האופציה האסטרטגית לשמירת העקרונות והזכויות של העם הפלסטיני. זכותנו לייצר אמצעי התנגדות. ניהול ההתנגדות נמצא בתוך ניהול הסכסוך ולא על חשבון עקרון ההתנגדות".

"הסכמי אוסלו וספיחיו מנוגדים לחוק הבינלאומי ופוגעים בזכויות הפלסטינית ולפיכך חמאס מתנגד אליהם. אלה הסכמים שמזיקים לאינטרסים הפלסטיניים ובפרט שיתוף הפעולה הביטחוני". עוד קובע המסמך כי העם הפלסטיני גורש מאדמתו והוקמה עליו היישות הציונית, אך זה לא מבטל את זכות העם הפלסטיני על כל אדמתו ולא מקנה שום זכות ליישות הציונית בה. ירושלים, קובע המסמך, היא בירת פלסטין ויש לעם הפלסטיני ולאומה הערבית והאיסלאמית זכות עליה. "לא נוותר עליה ולא נפקיר שום חלק ממנה. מסגד אל-אקצה הוא זכות של עמנו ואומתנו ואין לישראל שום זכות עליו וכל ניסיונותיה לייהד את אל-אקצה בטלות ולא-חוקיות".

באשר לפליטים, נקבע כי "זכות השיבה לפליטים מ-48' ומ-67' היא זכות טבעית. וזו זכות שאף צד - פלסטיני ערבי או בינלאומי לא מקובל שיטפל בה". חמאס מתנגד לכל הניסיונות והתוכניות שמנסות ליישב את הפליטים מחוץ לפלסטין. "כל פיצוי לפליטים הוא נלווה לזכות השיבה שלהם ואינו מבטל אותה".

ההכרזה על האמנה החדשה נועדה ככל הנראה לשפר את יחסי ארגון הטרור עם מדינות המפרץ והמערב ולכן הוא תורגם גם לאנגלית. מצבו של חמאס הורע מאד מאז נפילת האחים המוסלמים במצרים, ארגון שהיה "ארגון האב" של החמאס ובמצרים ראו בחמאס חלק בלתי נפרד מהאחים המוסלמים לכל דבר ועניין.

בישראל כבר הספיקו לגנות את הדברים. ראש הממשלה בנימין נתניהו כינה את העקרונות ה"חדשים" של חמאס כ"מצג שווא", והוסיף: "אנו רואים שחמאס ממשיך להשקיע את כל משאביו לא רק בהכנות למלחמה בישראל, אלא גם בחינוך ילדי עזה להכחדת ישראל. ביום שחמאס יפסיק לחפור מנהרות ויפנה משאביו לתשתיות אזרחיות ויפסיק לחנך להרג ישראלים, זה יהיה שינוי אמיתי. וזה לא קרה".

דובר ראש הממשלה לתקשורת הזרה, דייוויד קיז, הוסיף וטען כי חמאס מנסה "להשלות את העולם" בעזרת מסמך המדיניות המרוכך. "חמאס מנסה לשטות בעולם, אך הוא לא יצליח", הבהיר קיז, "הם מקימים מנהרות טרור ושיגרו אלפים על גבי אלפים של טילים לעבר אזרחים ישראלים. זהו חמאס האמיתי".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, התייחס גם הוא לפרסום האמנה, בהודעה שפרסם בדף הפייסבוק הרשמי שלו בשפה הערבית, דף פופולרי בעולם הערבי. "'הקוראן חוקתנו והמוות למען אללה הוא משאלתנו הגבוהה ביותר', אלו הם פניו האמתיות של ארגון הטרור חמאס, ולא האמנה ולא המסמך החדש שלו - שהם רמאות והונאה טהורה", טען מרדכי.

"ארגון הטרור חמאס שם ללעג ציני את העולם, כשהוא מנסה להציג עצמו דרך 'מסמכו החדש' כנאור ומתקדם", הוסיף. "אנחנו צוחקים משום שראינו כבר כיצד ארגון הטרור חמאס 'מאמין' בדמוקרטיה, כשהוא מוציא להורג את מתנגדיו ומשליך אותם מהגגות, וכן משפיל נשים אשר אין להן כל מקום בלשכה המדינית, וממשיך בפעילות טרור תוך ניצול כל עזרה מהעולם למטרת רצח במקום לטפל בבעיות הרצועה".

לדבריו, "ארגון הטרור חמאס יכול לשנות מילה באמנה או במסמך החדש, אך אין שום דבר אמיתי ונאמן בהם והם אינם שווים את הנייר שהם נכתבו עליו, נייר שמהווה מחיצה מאחוריה חמאס מנסה להסתיר את פעולותיו והאידיאולוגיה הנפשעת שלו – אך ללא הואיל". מרדכי חתם את הפוסט בתגית "המסמך של חמאס הוא הונאה".

דובר חמאס סאמי אבו זוהרי מסר מטעמו כי ההכרה במדינה פלסטינית בגבולות 67 היא ניסיון להגיע להסכמה עם פלגים פלסטיניים אחרים, לדבריו כשהוא מכוון לרשות הפלסטינית. עם זאת, הוא הבהיר כי "בניגוד לפתח, חמאס לא מקבל את זכותה של ישראל להתקיים על שארית השטח. עמדתה העקבית של חמאס היא לא לוותר על אף אחד מזכויותינו ההיסטוריות ולא להכיר בכיבוש הישראלי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר