אנחת רווחה באיחוד האירופי

צרפת אמרה לא לימין הקיצוני: מקרון ניצח בגדול את לה פן

עמנואל מקרון, "יאיר לפיד של צרפת", הוא הנשיא ה-25 של הרפובליקה - כך עולה בתום הסיבוב ה-2 בבחירות לנשיאות צרפת. מקרון זכה ב-65.9% מהקולות מול 34.1% למארין לה פן (חדשות, בעולם)

מישאל לוי | כיכר השבת |
עמנואל מקרון (צילום: שאטרסטוק)

עמנואל מקרון, מי שכונה "יאיר לפיד של צרפת", והיה מועמד המרכז בבחירות לנשיאות המדינה - ניצח את הסיבוב השני בגדול וגבר על מארין לה פן, כך לפי התוצאות שמתפרסמות הלילה (ראשון) במדינה. על פי ועדת הבחירות, מקרון גרף כ-65.9% מהקולות לעומת כ-34.1% שקיבלה אשת הימין הקיצוני מארין לה פן.

התוצאות הראשוניות שמתפרסמות כעת מבוססות על מדגמים מ-500 קלפיות בצרפת - אולם מהווה מדגם מייצג מאחר ומדובר בקולות אמת, בשונה ממרבית המדגמים בבחירות בשאר המדינות. מקרון, רק בן 39, רושם היסטוריה של ממש בניצחונו והופך לנשיא הצעיר ביותר בתולדות צרפת.

בנאום הניצחון שלו פנה מקרון לעם הצרפתי ואמר: "אשקיע את כולי כדי להיות ראוי לאמונכם. צרפת הנצחית תהיה כאן תמיד". עוד אמר נשיא צרפת הנבחר כי "צרפת תהיה בחזית של המאבק בטרור". הוא קרא לאזרחי צרפת ואמר: "בואו נאהב את צרפת".

לה פן, המפסידה, אמרה כי "אנחנו מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר שעומדת כעת מול מקרון". היא ציינה כי מפלגתה חייבת לעבור שינוי. "החזית הלאומית צריכה לעבור רענון עמוק כדי להגשים את ההזדמנות ההיסטורית ולענות על הציפיות של העם הצרפתי. אציע להתחיל את השינוי העמוק הזה בתנועה שלנו כדי ליצור כוח פוליטי חדש. אני קוראת לכל הפטריוטים להצטרף אלינו".

ההצהרה של מקרון (צילום: מתוך פייסבוק)

רבה הראשי של צרפת, הרב חיים קורסיה, פרסם הודעה בה אמר כי הוא "מודה לצרפתים שהתגייסו במספרים גדולים כדי לחסום את הימין הקיצוני". להבדיל, גם המסגד הגדול בפריז פרסם הודעה בעקבות נצחונו של מקרון ואמר כי הבחירה "המבריקה" בו נותנת תקווה למוסלמים. "סימן לחיים משותפים סביב הערכים הרפובליקניים, ההומניסטיים, הפטריוטיים והדמוקרטיים".

מי אתה עמנואל מקרון?

עמנואל מקרון נולד באמיין, והוא בנם של ז'אן-מישל מקרון, פרופסור לנוירולוגיה באוניברסיטת פיקרדי ז'ול וורן ופרנסואז מקרון-נוגואה, רופאה.

מקרון התחנך באמיין, וסיים תואר ראשון ושני בפילוסופיה באוניברסיטת פריז נאנטר, ותואר שני נוסף בענייני ציבור במכון למדע המדינה פריז.

הוא שירת כמפקח במשרד הכלכלה הצרפתי בשנים 2004–2008, ובשנת 2007 מונה לאחראי על הגשת דוחות לוועדה העוסקת בשיפור צמיחת הכלכלה בצרפת. בהמשך עבר לשוק הפרטי ועבד בבנק השייך לחברה הנשלטת בידי משפחת רוטשילד.

מקרון סופג מטח ביצים, במהלך הקמפיין (מתוך טוויטר)

בין השנים 2012–2014 שימש מקרון כסגן מזכיר בארמון האליזה וכיועץ לנשיא פרנסואה הולנד. בין 2014–2016 הוא כיהן כשר הכלכלה, התעשייה ועניינים דיגיטליים והיה אחראי לרפורמות בשוק העבודה שהולנד ניסה לקדם ללא הצלחה.

באוגוסט 2016 התפטר מקרון מהממשלה. הוא הסביר כי היה חלק ממשלת השמאל מאחר וביקש לשרת את האינטרס הציבורי.

בנובמבר 2016 הוא הודיע על התמודדותו לנשיאות כשהוא מציג מצע של מפלגת מרכז - מה שזיכה אותו על ידי פרשנים בתואר "יאיר לפיד של צרפת". מקרון הצדיק את התואר כשאמר שהוא "לא שמאל ולא ימין". למפלגה שהקים ואיתה רץ לבחירות הוא קרא "קדימה".

מארין לה פן. הפסידה, אבל רשמה שיא בגובה התומכים בימין הקיצוני (shutterstock)

מקרון תומך בהגדלת תקציב הביטחון ומספר השוטרים בצרפת. מאידך, כמועמד מרכז, הוא תומך בקבלת פליטים מהמזרח התיכון. בכל הקשור לישראל, מקרון תומך בהמשך המדיניות הוותיקה של צרפת לפיה שתי מדינות לשני העמים הן הפתרון לסכסוך באזור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר