החרדים והוותיקן

התגובות לשירה מול האפיפיור: "ריקוד בפני סמל הטומאה"

ביקורת בחב"ד בעקבות תיעוד הרבנים והעסקנים ששרו ורקדו מול האפיפיור. אחד מבכירי רבני חב"ד: "אוי לנו ששיבוש הדעות הגיע לדיוטא כה תחתונה". גורם אחר: "הדברים מבהילים" (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: מתוך הסרטון)

שעות לאחר פגישתם של רבנים ועסקנים חרדים עם האפיפיור - בנושא השמירה על בתי העלמין היהודים מפני וונדליזם, הגברת האחווה הסובלנות ומניעת פגיעה בילדים - התגובות לסרטון בו נראים חברי הפמליה החרדית כשהם שרים ורוקדים בפני האפיפיור חלוקות.

צפו בווידאו: שירת המשלחת מול האפיפיור

בין המשתפים בפגישת העסקנים החרדים עם האפיפיור היה צבי גלוק, שעמד לצידו של אביו, הרב אדגר גלוק. בעוד האב העדיף לדבר על הפגיעה החמורה בבתי העלמין היהודים וביקש מהאפיפיור לצאת נגד תופעה קשה זו, הרי שהבן צבי המכהן כיו"ר ארגון 'עמודים' המסייע לנפגעי התעללות בקהילה החרדית בניו יורק, העדיף להתמקד בנושא זה.

לדבריו, האפיפיור דיבר בחריפות רבה והדגיש מספר פעמים כי יש לנקוט באפס סובלנות כלפי תופעות חמורות אלו.
"חייבים לפעול על מנת לגדוע את המעשים הללו של התעללות בילדים", אמר האפיפיור.

במקביל כאמור, מתלהט הוויכוח ברשתות החברתיות באשר לעצם קיומו של המפגש ותוכנו, כאשר רבים מביעים ביקורת על כך שהנוכחים, יהודים חרדים, רוקדים מול מי שנחשב לסמל הטומאה בעולם. מנגד, אחרים טוענים כי "תמיד היה צורך בשתדלנות ובהידברות" וכי אם הניגון או עצם המפגש יביא תועלת ליהודי נוסף, הרי שכבר הכל היה שווה.

בין המצדדים בריקוד, נמצא הר' מוטה פראנק, משפיע בחסידות ברסלב, שכתב: "זו לא פעם ראשונה בהיסטוריה שרבנים נפגשים עם האפיפיור בכדי לפעול פעולות טובות לעם היהודי בתפוצות".

עוד כתב הרב פראנק: "מעבר לכך שכבר בחז"ל מצאנו כמה וכמה תנאים שזה היה עיסוקם להיפגש ברומי עם האויבים שבאומות בכדי להשפיע באמצעותם לטובת כלל ישראל, הרי שכך גם נהגו רבים מרבני ישראל במהלך הדורות להיפגש עם ראשי הנצרות בכדי להשפיע באמצעותם טובות לעם ישראל בתפוצות. רק בשנים האחרונות אנחנו עדים לכך על מפגשים של הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו כמו גם רבה הראשי של ארגנטינה הרב יצחק סאקה עם האפיפיור, והאפיפיור גם החזיר ביקור גומלים בבית הכנסת ברומא יחד עם רבנים יהודים רבים".

הרב מוטה פראנק ציין את ביקורה של רל"שית הנשיא רבקה רביץ אצל האפיפיור ואמר: "יש גברת מפורסמת בארץ ישראל בשם רבקה רביץ ולפני כמה חודשים היא הוזמנה יחד עם הנשיא לבקר אצל האפיפיור בוותיקן, היא התייעצה עם רבנים שהורו לה כי שמאחר שהפגישות עם האפיפיור בוותיקן מתקיימת בחדרי אירוח אישיים של האפיפיור ולא בבתי תיפלה שלו, לכן אין איסור להיפגש אתו שם".

רבקה רביץ. חלק מהמצדדים בריקוד הזכירו את ביקורה אצל האפיפיור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"נכון שלשיר ולנגן מול האפיפיור עם הצלב שעליו את הניגון ׳אורך ימים׳ יכול להתפרש אולי לא כל כך טוב... אבל אני מתאר לעצמי שכולם כבר הבינו שהניגון הזה זה בעצם ההימנון׳ של קבוצת שיינר... והם שרים ומנגנים את זה בכל מקום בעולם שם הם נוחתים... ובכל עת ובכל זמן... כך שאני מתאר לעצמי שזה מוציא את ה׳עוקץ׳ של ההרגשה הרעה שזה יכול להביא... ככה לפחות אני רואה את זה.. כשלעצמי אני רואה בכך השתדלות גדולה בכדי לנסות להוריד מפלסי שנאה ואנטישמיות בעולם... ולכן הלוואי שמחלקם יהיה גם חלקי", דברי הרב פרנק.

מנגד, טוען בשיחה עם 'כיכר השבת' הרב דוד מאיר דרוקמן, מחשובי רבני חב"ד כי הרבי מליובאוויטש זצוק"ל התנגד נמרצות לפגישה של רבנים מפורסמים עם אבי אבות הטומאה, גם כשזה הוריד את הצלב לכבודם של הרבנים.

"מי היה מעלה בדעתו שלכזה שפל ידרדרו נושאי תואר 'רב' שירקדו מול הטומאה, כשניגון על מילים בספר תהילים ("אורך ימים") - אותו שרים לפני, להבדיל, גדולי ישראל", תהה הרב דרוקמן. "לאחר השואה האיומה הגריא"ה הרצוג זצ"ל נאלץ להיפגש בעל כורחו עם, להבדיל, האפיפיור, כדי לאתר ולהציל ילדים יהודיים עזובים שנקלטו אחרי המלחמה במנזרים, ברם, מיד לאחר הפגישה ברומא, הרב הרצוג חיפש מקוה טהרה כדי להיטהר מהטומאה הזו".

"אוי שכך עלתה לנו בדורינו, ששיבוש הדעות הגיע לדיוטא כה תחתונה" הוא אומר.

הרב דרוקמן. תוקף בחריפות (צילום: CC BY-SA 3.0 - Aryeh Zeevi)

גם אליהב אבוטבול, מ"בית משיח", כתב: "כמו כל חסידי חב"ד נדהמתי והזדעזעתי לראות היום את הוידאו בו נראה "משפיע" נפגש עם אבי אבות הטומאה, ולא נחה דעתו עד שרקד לפניו פסוק מספר תהלים, רח"ל!. ייאמר ברורות: אחרי מעשה שכזה אין לאדם זה כל חלק ונחלה בחסידות חב"ד, ולא משנה עד כמה הוא מוצלח בהפצת חסידות ובקירוב רחוקים לאביהם שבשמים".

לדברי אבוטבול: "לפני כמעט שלושים שנה, הרבי התייחס בחריפות רבה למאורע דומה של פגישת רב (לא חב"די) עם האפיפיור. הרבי השתמש בביטויים חריפים ביותר, ובין היתר אמר: "בשנה האחרונה אירע דבר מבהיל, והוא שכמה מאלו המתיימרים לדבר בשם כלל ישראל, הלכו ועשו דברים מבהילים ממש, ענינים השייכים לעבודה זרה ר"ל, שהיא מהדברים עליהם נאמר "אל יעבור", אפילו שעל ידי זה עלול להיות היפך החיים! ואין פוצה פה ומצפצף!", דברי אליהב אבוטבול.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר