10 מיליון דולר

טורקיה ממשיכה: מימון ישיר לפלסטינים

לאחר ההשתלחויות נגד ישראל ממשיך ארדואן ומעביר לראשונה כסף לידי הרשות הפלסטינית. במקביל, מנכ"ל משרד החוץ קיים שיחת הבהרה טלפונית עם השגריר הטורקי (מדיני)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
"הסולטן" ארדואן (צילום: שאטרסטוק)

בהמשך למתיחות הגוברת בין ירושלים לאנקרה בשל התבטאויותיו של ארדואן, טורקיה הודיעה שתעביר לראשונה סיוע כספי בסך עשרה מיליון דולר לקופת הרשות הפלסטינית. ההחלטה התקבלה בעקבות פגישת ראש הממשלה הפלסטיני, ראמי חמדאללה, ונשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן.

עד היום טורקיה סייעה לפלסטינים במיזמים שהקימה ביהודה ושומרון ובעזה באמצעות הארגון הטורקי "טיקא", אך לא באמצעות העברה ישירה של הכסף.

במקביל, מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם, קיים שיחת הבהרה טלפונית לשגריר טורקיה בישראל, כאמל אוקום, בעקבות דברי הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן אתמול.

כזכור, תקף ארדואן את ישראל בפתיחת שבוע אל-קודס באיסטנבול ואמר: "אני תומך במאבק הפלסטיני בכיבוש הישראלי בירושלים. כל יום שירושלים נמצאת תחת כיבוש הוא עלבון כלפינו. הקהילה הבינלאומית שותקת על היחס של ישראל לפלסטינים".

ארדואן ורמי חמדאללה בפגישה אמש

שינוי הגישה של ארדואן אל מול ישראל עמה היה בתקופה האחרונה דווקא בפיוס אינו ברור ובירושלים מנסים להבין כיצד להתמודד עם השגיונות של ה"סולטן" הטורקי.

משרד החוץ בירושלים פרסם אמש תגובה חריפה על דברי ארדואן: "מי שמפר זכויות אדם באופן שיטתי בארצו, שלא יטיף מוסר לדמוקרטיה האמיתית היחידה במרחב. ישראל שומרת באדיקות על חופש פולחן מלא ליהודים, מוסלמים ונוצרים - ותמשיך לעשות זאת חרף השמצות חסרות שחר".

לאחר מכן ישראל העבירה אמש מסר לטורקיה: "אנו רואים בדאגה את התבטאותו של ארדואן ולכן החלטנו להגיב בחריפות, אך מבחינת ישראל פנינו לא להסלמה ואפשר לסיים את המשבר".

ד״ר עופר ישראלי. גאוסטרטג – מומחה למדיניות ביטחון בין-לאומי והמזרח התיכון, מרצה לקבלת החלטות במדיניות חוץ ויחסים בין-לאומיים במרכז הבינתחומי, הרצליה התייחס הבוקר ל'כיכר השבת' לדרכים כיצד על ישראל לפעול מול טורקיה ואמר כי הדרך להתמודד עם השתלחויותיו של הנשיא הטורקי היא באמצעות אסטרטגיית ה'מידה-כנגד-מידה' (או tit-for-tat), משחק מתיאורית המשחקים שמטרתו ללמד את השחקן השני שיש מחיר/תגמול - חיובי או שלילי - למעשיו.

כלומר, במידה והשחקן השני (ארדואן) יפעל באופן חיובי כלפי ישראל תפעל ירושלים באותה מידה ותנהג גם היא כלפיו באופן חיובי. ואילו במידה ויפעל באופן שלילי כלפי ישראל (כפי שהוא עושה כעת ונוטה לעשות זאת פעם אחר פעם) תפעל ירושלים כלפיו באותו מטבע - קרי, תדאג לגבות ממנו מחיר כבד בזירה הבינלאומית.

ד"ר ישראלי מסביר כי בנוסף על האינטרסים האסטרטגיים של טורקיה שירושלים יכולה לגבות עבורם מחיר מאנקרה - בתוכם הכרה ברצח העם הארמני, תביעה לסיום הכיבוש הטורקי בקפריסין, ויתור על חבל אלכסנדרטה שנכבש על ידי טורקיה מסוריה - יכולה ירושלים להניע כיום מהלכים בינלאומיים קשים מאוד כלפי אנקרה בנוגע להתנהלות המבישה והאנטי-דמוקרטית בעליל לאחר ניסיון ההפיכה הכושל בארדואן, אשר פוגע באופן אנוש במערך הדמוקרטי בטורקיה.

"השלבים צריכים לכלול שיח דיפלומטי שקט בו יוצגו בהדרגה אופני הפגיעה באנקרה במידה ולא תימנע מהשתלחויותיה בישראל, אך מאחר שניתן להניח שארדואן לא ייסוג, ניתן להכין כבר כעת את המהלכים המדיניים הללו - הצהרה ישראלית רשמית על הכרה ברצח העם הטורקי בארמנים צריכה להיות הראשונה שבהם. היא תתקן עוול היסטורי נורא ותשרת כאמור את מדיניות המידה-כנגד-מידה המוצעת. השאלה כעת האם ירושלים נכונה לאתגר", אומר ד"ר ישראלי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר