הפסקול של מירון

ראיון: מוסא ברלין, האיש שמנגן כבר 56 שנה בהילולת רשב"י במירון

אמן הכלייזמר הוותיק, מוסא ברלין בראיון מיוחד לקראת ל"ג בעומר בו הוא מנגן בהילולה במירון בהתמדה כבר 56 שנה ברצף. השירים, המסורת המוזיקלית וההכנות (מגזין, מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
מוסא ברלין בהופעה (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

נגן הקלרינט המיתולוגי, מוסא ברלין בן ה-79, מלבד היותו בכיר נגני הכלייזמר בישראל, הוא אחד מסמליה הבולטים והססגוניים של הילולת רשב"י במירון בה הוא מנגן כבר עשרות שנים את ניגוני מירון העתיקים והחדשים יותר ונדמה של"ג בעומר בלעדיו הוא חסר.

"אני כל השנה מתכונן להיות ראוי לנגן במירון, "בכל עת יהיו בגדיך נקיים" אדם צריך להיות נקי כל הזמן שלא יהיו לו הפתעות", אומר ברלין בחיוך ל"כיכר השבת" ומוסיף "לגבי מירון מתי שיקראו לי אני מוכן ומזומן לבוא", כשהוא מכוון לכך שהוא מנגן גם בהזדמנויות נוספות במהלך השנה במירון דוגמת ז' אדר ואירועים נוספים.

זה אולי לא נתפס, אך מוסא ברלין מנגן בל"ג בעומר במירון כבר 56 שנה ברציפות, "אני זוכה לנגן במירון כבר משנת תשכ"א. התחלתי להגיע למירון עשר שנים קודם לכן וכנראה שנקשרתי לנגינת הכלייזמר. 10 שנים אחרי זה כבר ניגנתי ועזרתי לכלייזמר, אברהם סגל, שהיה שם כשהוא פרש נשארתי אני".

בל"ג בעומר, מנגן ברלין במהלך היום והלילה בבימה הנמצאת בתוך ציון ר' שמעון בר יוחאי. בלילה, הוא מנגן יחד עם נגני כלייזמר נוספים בציון ר' יוחנן הסנדלר, בהדלקה המסורתית בשעה שתיים בלילה. ברלין וחבריו מנגנים בשעה זו את ניגוני מירון העתיקים, בניסיון לשמר אותם, מכיוון שבשאר הבמות באזור הציון מנגנים הכלייזמרים האחרים את אותם הניגונים הקבועים, ואילו ניגוני מירון העתיקים משתכחים. צעירים רבים באים להדלקה בציון ר' יוחנן הסנדלר, כדי לשמוע ולהקליט את זקני מירון ונגני הכלייזמר בניגוני מירון העתיקים.

ברלין במירון, צילום: Netanel h, ויקיפדיה

"הייתה תקופה שהייתי הנגן היחידי במירון והייתי מנגן שעות ארוכות. אברהם סגל היה מנגן 24 שעות ברצף... אני ניגנתי בלילה ובמשך חצי יום אחרי זה, יותר מאוחר כשהתחילו להגיע עוד נגנים יש נגינה לאורך כל היממה ולי יש משבצות שאני מנגן במהלך ההילולה", מספר ברלין.

לשאלה האם הוא יודע כבר מה ינגן במהלך ל"ג בעומר הוא משיב, "אין לי מושג. לא יודעים מראש זה ספונטני, לפי מה שאני מרגיש בקהל ולפי מה שאני מחליט בעצמי באותו הרגע".

השנים הארוכות בהן הוא מנגן במירון יצרו חיבור בלתי ניתן לניתוק בינו ובין "ניגוני מירון", ז'אנר מוזיקלי שברלין נחשב לאחד ממיצגיו הבולטים, "במשך השנים יש דברים חדשים שאני חידשתי והכנסתי לרפרטואר של מירון וגם השנה אני הולך להכניס משהו חדש, ניגון שאני רוצה להקדיש ניגון לזכר אלו ששת ההרוגים שנספו במרפסת שנפלה במירון לפני כמאה שנה. קראתי על זה עכשיו והתפלאתי למה לא מזכירים את זה במירון שם קבורים חלק מההרוגים בבית העלמין הקטן ליד הציון ובייחוד ליד הציון של רבי יוחנן הסנדלר ששם מעלים סיפורים על דמויות של מירון ומנגנים ניגונים עתיקים".

"עלה בדעתי שהגיע הזמן לתקן את העוול הזה מה גם שחלקם קבורים שם. כך שזה ממש מתבקש. התחלתי לחשוב איזה ניגון או מה מתאים לדבר הזה ומצאתי איזה ניגון שיש בו את כל האלמנטים של ניגון מירון ואנחנו ננגן אותו בל"ג בעומר ואני מקווה שהוא יחדור לרפרטואר", אומר ברלין בהתלהבות מדבקת.

לדבריו, יש בין 100 ל-200 ניגונים שמנגנים במהלך הילולת רשב"י במירון, "יש ניגונים רבים שנכנסים ומשתנים במהלך השנים ואני שמח להיות חלק פעיל בדבר הזה שנקרא "ניגוני מירון".

לשאלה כיצד הוא מתמודד כבוגר ישיבת בני עקיבא עם ניגון "בשלטון הכופרים" שמנוגן במירון פעמים רבות, הוא משיב בחיוך כי הניגון הזה דווקא מוסיף שמחה רבה, "אני פעמים רבות מנגן אותו דווקא בקרב חובשי הכיפה הסרוגה וזה מכניס עוד שמחה מיוחדת. כל הרעיון של ל"ג בעומר זה שכל אחד מפרגן לניגונים של האחרים. במירון עצמו זה תלוי מה יהיה".

השמחה במירון. ארכיון (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

לדבריו הניגון חדר למירון בעיקר בתקופה בה הייתה בעיה של ניתוחי מתים ומירון היה המקום של ההפגנות ובאופן טבעי ניגנו את זה וזה בלט. "היום אין משהו להפגין אולי יהיו כאלו שירצו את זה בגלל פולמוס הגיוס, באותו רגע אני אחליט מה לנגן".

לסיום, אחרי שנים רבות כל כך, עולה השאלה איזה ניגון אהוב עליו, ומוסא ברלין מחייך חיוב רחב ועונה "אני לא יכול להגיד איזה ניגון אהוב עליי כי אז אני מעליב את הניגונים האחרים"".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר