הנשיא מכחיש

דיווחים: טראמפ הדליף מידע מסווג לרוסים

טענות בארה"ב כי הנשיא הדליף מידע מסווג לידי הרוסים במהלך פגישתו עם שר החוץ הרוסי, מידע שיכול לפגוע בביטחונה של ארה"ב וביכולתה להשיג מידע מודיעיני (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
טראמפ ושר החוץ הרוסי לברוב (צילום: הבית הלבן)

הנשיא האמריקני לא מפסיק לייצר שערוריות עבור התקשורת האמריקאית שהפעם דיווח העיתון 'וושינגטון פוסט' כי טראמפ חשף מידע מסווג ביותר הקשור להתנהלות דאע"ש בפני שר החוץ הרוסי לברוב והשגריר הרוסי בבירה האמריקאית, סרגיי קיסליאק במהלך פגישתם בשבוע שעבר בבית הלבן.

על פי גורמים ששוחחו עם אנשי העיתון, המידע שטראמפ מסר סופק לארה"ב במסגרת הסדר לשיתוף פעולה מודיעיני עם אחת מבעלות הברית של האמריקנים והוא מוגדר ברמת רגישות גבוהה כך שלטענת הדיווח הפרטים עליהם סיפר טראמפ לרוסים מודרו אף מבעלות ברית חשובות ואפילו מגורמים בארה"ב.

הדיווח עורר סערה בארה"ב, גורמי מודיעין אמריקניים אמרו כי החלטת טראמפ לחשוף את החומר מסכנת את שיתוף הפעולה עם כל בעלת ברית שיש לה גישה לפעולות הפנימיות של דאעש. "אם בעלת הברית תדע שהעברנו את המידע לרוסיה מבלי לידע אותה או לקבל את אישורה זו תהיה מכה קשה ליחסים בין המדינות", אמרו הגורמים.

גם על פי הדיווח של העיתון, טראמפ לא גילה בפגישה את שיטת איסוף המידע, אך לפי גורמים שהיו שם, הוא תיאר כיצד דאעש עובדים על פעילות מסוימת ואילו השלכות יכולות להיות אם הם יעמדו ביעדם. בשיחה הוא חשף את שם העיר שבה, על פי בעלת הברית שהעבירה את המידע, מתבצעות פעולות הארגון הקטלני.

זיהוי המקום בעייתי במיוחד מכיוון שרוסיה יכולה להשתמש בפרטים הללו כדי לזהות מיהי בעלת הברית שהעבירה את המידע או באיזה אמצעים הוא הושג, אמרו גורמים רשמיים. הם הוסיפו כי אותן שיטות יכולות לשמש גם עבור מעקב אחרי פעילות הרוסים בסוריה, דבר שבמוסקבה ירצו למנוע.

התקשורת האמריקאית עטה על הסיפור ותגובות רבות נשמעו בנושא. "זה מאוד מזעזע", אמר גורם בכיר לשעבר בקהילת המודיעין האמריקנית. "טראמפ נראה פזיז מאוד, ונראה שאינו מבין את חומרת הדברים שאיתם הוא מתמודד, במיוחד כשמדובר במודיעין ובביטחון הלאומי. מעל כל זה גם מרחפת כמובן הבעיה שיש לו עם רוסיה".

בעקבות הפגישה של טראמפ עם שני הבכירים הרוסים ערכו בכירים בבית הלבן בקרת נזקים ופנו בנושא ל-CIA ולסוכנות לביטחון לאומי. גורם אמריקני שמכיר את הנושא אמר כי "טראמפ חשף בפני השגריר הרוסי יותר מידע ממה שאנחנו חושפים בפני בעלות הברית שלנו".

כזכור, כלפי טראמפ ואנשיו כבר עומדות באוויר טענות על מעורבות יתר עם הרוסים כך שההדלפה אם הייתה אינה מציגה את טראמפ באור חיובי.

בעקבות הפרסומים ערך היועץ לביטחון לאומי, הרברט ריימונד מקמאסטר, מסיבת עיתונאים שבה דחה את הפרסום: "אין דבר שהנשיא מתייחס אליו ברצינות יותר מאשר סיפורים המגיעים לתושבים. הסיפור שדווח הלילה הוא שקרי. הנשיא ושר החוץ הרוסי סקרו איומים משותפים לשתי המדינות, כולל איומים על התעופה".

מקמאסטר הוסיף: "בשום חלק מהפגישה הם לא שוחחו על מקורות או שיטות פעולה והנשיא לא חשף שום פעולה צבאית שלא פורסמה בעבר. הייתי בחדר בזמן הפגישה, מה שדווח לא קרה".

ה-CIA סירב להגיב והסוכנות לביטחון לאומי לא הגיבה לפניית "וושינגטון פוסט".

מזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון, מסר הצהרה לתקשורת בנושא והכחיש את הדיווח: "במהלך הפגישה נדונו מגוון רחב של נושאים, בין היתר המאמצים המשותפים והאיומים. בפגישה נדונו טיבם של איומים ספציפים אך לא מקורות, שיטות או פעולות צבאיות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר