להפריט את הכשרות מהרבנות // דוד רוזנטל

מדינת ישראל תהיה יהודית, גם אם הכשרות שבה לא תהיה ממלכתית. בדיוק כפי שהמדינה איננה מספקת לכולנו ארוחת ערב, כך היא גם לא צריכה להשגיח – או לעשות כאילו – על מי שמכין אוכל (דעות)

דוד רוזנטל | כיכר השבת |
(צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)

27 שעות ביממה, זה מספר השעות עליהן הוצהר כי משגיח מסויים ברבנות בירושלים מספיק לעבוד בכל יום. משגיח שכזה ברור לכל שהעסקים שבפיקוחו לא באמת מפוקחים, ותעודות הכשרות שנמצאות שם לא באמת שוות את הנייר עליו הודפסו.

דו"ח מבקר המדינה שפורסם השבוע, קרע את מערכת הכשרות של הרבנות לגזרים, ובעצם מציג אותה כמנגנון ג'ובים בלבד, אשר לא מספק כשרות אמתית. וזה בעצם מה שהחרדים והמפלגות החרדיות רואים במנגנון הזה.

החרדים לא סומכים על הרבנות, לא מתחתנים ברבנות ולא אוכלים רבנות, אבל בהחלט ובהחלט עובדים ברבנות כמשגיחים ובתפקידים אחרים. הזדמנות לג'ובים, סה טו, ולא רק ג'ובים אלא גם במקום שמחפף למדי בדרישות העבודה. משרה ממשלתית קלאסית, לא באמת צריך לעבוד, ובאמת אפשר להרוויח. על הדרך, אפשר גם לספק תגמול למקורבים, קלאסי למפלגות. הרבנות על כל נספחיה ושלוחותיה, איננה אלא סך הכל קומבינה נוחה לקבל כסף במאמץ קל על חשבון מדינת ישראל. רק חבל שהמוני בית ישראל נכשלים על הדרך בטריפות. חבל.

בניגוד לחרדים, הדתיים לאומיים רואים ברבנות את אחד היסודות באתחלתא דגאולה. הרבנות היא לדידם חלק ממלכות ישראל, קיומה הוא עניין אידאולוגי. בעוד עבור החרדים המדינה על כל שלוחותיה איננה אלא סך הכל "ועד בית", כדי להסדיר כמה עניינים ציבוריים. אצל הדתיים הלאומיים המדינה היא קודש, ולכן גם חשובה בעיניהם הגדרתה כיהודית, ושהרבנות שבה תהיה ממלכתית. גם כאשר הרבנות הממלכתית איננה יעילה, היא מאפשרת פרצות כשרות עצומות, עדיין רואים הם בה חשיבות.

עיקרי דו"ח המבקר על מערך הכשרות (ישי כהן)

הרי אין ספק, כל ארגוני הכשרות הפרטיים לסוגיהם, הם מהודרים הרבה יותר מאשר הרבנות. כי השוק מכריח אותם להשתפר, הקהל יודע להעריך את מי שעושה עבודה טובה, ולא לרכוש ממי ש"מורח". עם זאת, עדיין יש הרואים בעצם קיומה של הרבנות אידאולוגיה. וחבל, רבים נכשלים בגללה.

כל מי שדואג לכשרות שיאכל היהודי הפשוט ברחוב, חובה עליו לתמוך בהפרטת מערכת הכשרות (ולא רק). כי כשרות זה לא רק ג'ובים, זה גם יהודים שרוצים לאכול אוכל ולהיות בטוחים שאינם נכשלים. בדברים שחשובים באמת, הג'ובים צריכים להידחק הצידה.

מדינת ישראל תהיה יהודית, גם אם הכשרות שבה לא תהיה ממלכתית. בדיוק כפי שהמדינה איננה מספקת לכולנו ארוחת ערב, כך היא גם לא צריכה להשגיח – או לעשות כאילו – על מי שמכין אוכל. דווקא כדי לחזק את יהדותה של המדינה, צריך להפריד ולהפריט את הרבנות מהמדינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר