50 שנה לשחרור ירושלים

מצעד שירי ירושלים של המוזיקה החסידית

במשך השנים נוצרו במוזיקה החסידית עשרות שירים העוסקים בירושלים וחשיבותה. האזינו למצעד עשרת השירים הגדולים לכבודה של העיר ודרגו את השירים האהובים עליכם (מוזיקה)

(צילום: שאטרסטוק)

עם שחרור העיר ירושלים מידי הירדנים הלחין ר' בן ציון שנקר ז"ל את השיר "ולירושלים עירך" כתשובת המשקל ל"ירושלים של זהב" ה"חילוני". השיר התקבל באהדה רבה ונחשב עד היום לאחד השירים האהובים של ירושלים.

• "ירושלים אורו של עולם" - אחד הלהיטים הגדולים ביותר של אברהם פריד מאלבומו המצליח במיוחד "ברכה והצלחה", שיר שבמשך שנים ארוכות נוגן בכל אירוע אפשרי. על הלחן והעיבוד אחראי משה לאופר שהיה באותם הימים האיש שאברהם פריד לא הוציא אלבום בלעדיו. השיר הושמע בבכורה בהופעה בגן סאקר ומהשניה הראשונה היה ברור כי מדובר בלהיט היסטרי.

• הרבי המרקד, ר' שלמה קרליבך ז"ל הלחין עשרות שירים על ירושלים כמה מהם בולטים במיוחד, דוגמת "ובנה ירושלים" שיצא באלבום כחמש שנים לאחר שחרור ירושלים.

• "ובאו האובדים" אף הוא מלהיטיו הגדולים של ר' שלמה, השיר נכתב בהקשר של יהודי רוסיה מאחורי מסך הברזל אבל הפזמון הקליט הפך את השיר לאחד משירי ירושלים האהובים.

• מרדכי בן דוד הוציא באלבומו "תמיד בשמחה" את הלהיט "ירושלים" שיר בעברית אותו כתב והלחין מרדכי בן דוד יחד עם משה מונה רוזנבלום. השיר זכה להצלחה אדירה והיה אחד מהשירים הראשונים בעברית במוזיקה החסידית.

• "ירושלים שבלב" - הולחן בידי תומר הדדי כשאת המילים כתב אברהם פריד יחד עם הדדי לקראת מופע גדול בבריכת הסולטן בירושלים. על ההפקה המוזיקלית הצמוד של פריד בשנים האחרונות - יובל סטופל.

• "שבחי ירושלים" אחד השירים האהובים ביותר של ירושלים המושר בפי עדות רבות כולל כאלו שאינן חשודות בהאזנה למוזיקה מזרחית. על הלחן אחראי אביהו מדינה.

• "אם אשכחך ירושלים" בלחנו של יוחנן שפירא יצא באלבומו השלישי של יעקב שוואקי והפך לאחד הלהיטים הגדולים שלו כשהוא מושר בחופות בעולם כולו. על העיבוד המוזיקלי אחראי משה לאופר.

• אי אפשר בלי עוד לחן מדהים של ר' שלמה ברשימה, "אם אשכחך ירושלים". האזינו לביצוע לייב בחופה של יומי לואי בניצוחו ועיבודו של המעבד המיתולוגי ישראל לאם.

• להקת 'לב טהור' האמריקאית ביצעה את שירו של ר' מיכאל טווערסקי "אם אשכחך" והשיר הפך לאחד משירי החופה האהובים. על העיבוד לייב יעקב ריגלר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר