עימות במליאה

אחמד טיבי למירי רגב: "למה לא שמת את הכותל על השמלה, חששת מהחרדים?". צפו

בדיון על חוק שביקש לקבוע "יום נכבה" רשמית לציון הסבל שחוו הערבים שגורשו מכפריהם בעת הקמת המדינה, התחולל עימות חריף עתיר עקיצות הדדיות בין אחמד טיבי למירי רגב. צפו (פוליטי)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
העימות במליאה (צילום: ערוץ הכנסת. תמונה ראשית, ארכיון: Hadas Parush/Flash90)

בדיון שהתקיים היום במליאת הכנסת על הצעת החוק לציון יום הזיכרון ל'נכבה', פרץ עימות חריף בין ח"כ אחמד טיבי לשרת התרבות מירי רגב.

הח"כ הערבי קרא לעברה: "אלף שמלות פרובוקטיביות לא מגיעות לאותנטיות של כאפייה פלסטינית", כשהוא רומז ל'שמלת ירושלים' שלבשה בפסטיבל קאן, ורגב השיבה לו: "במזרח התיכון חובשי הכאפייה שרוצחים אחד את השני לא יכתיבו כלום. בשבילך צריך להוסיף פרק בסיפור 'כיפה אדומה' שבו הזאב מבקש מכיפה אדומה להתאבל על שלא הצליח לטרוף אותה".

הצעת החוק שהגישו ח"כ טיבי ואוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) ביקשה לקבוע כי ב-15 במאי ייערך יום זיכרון לציון הנכבה שבמסגרתו תישמע צפירה בת 2 דקות בשעה 12:00, יקוימו אזכרות וטקסי התייחדות עם הכפרים שמהם נעקרו תושביהם הערבים ב-1948 עם הקמת המדינה.

טיבי כאמור פנה לרגב ואמר: "למה שמת את אל-אקצה על השמלה ולא שמת את התמונה של הכותל. ממי את חוששת? מליצמן? ממני? מהחרדים? אני חוזר ואומר השרה רגב, לא שמלות יכתיבו את הנרטיב על כיבוש ירושלים לפני 50 שנה".

לדבריו, "את במקור מארץ ערבית, למה את לא יודעת את השפה הערבית? אתם רוצים להוריד את השפה הערבית ממעמד של שפה רשמית. 90 אחוז מהיהודים לא יודעים ערבית ולא רוצים ללמוד ערבית".

"הביטוי אינו 'יהוד ירושלים' אלא כיבוש ירושלים. זו הסיבה שאנחנו ברשימה המשותפת ערכנו כנס בינלאומי שזה הסמל שלו, 50 שנה לכיבוש ירושלים". רגב ענתה: "מה עם חוק הנכבה? שכחת לדבר על חוק הנכבה".

רגב בעת הדיון היום (צילום: מתוך ערוץ הכנסת)

תחילה רגב הגיבה: "במזרח התיכון חובשי הכאפייה שרוצחים אחד את השני לא יכתיבו כלום", ולאחר מכן עלתה ונאמה: "לא יכולתם לבחור יום מתאים יותר להניח את הצעת החוק השקרית וההזויה הזו על שולחן הכנסת. היום בדיוק לפני 50 שנה השלמנו את מה שלא גמרנו ביום שאתם מכנים בשקר 'יום הנכבה'. זהו יום של צדק היסטורי, של ניצחון האמת על השקר, של הטוב על הרע. בששת הימים השלמנו את מלחמת העצמאות בשחרור ירושלים והמקומות הקדושים שלנו. חג שמח ירושלים, חג שמח לאזרחי מדינת ישראל וליהודים בתפוצות".

"התייחסת לשמלה, לא התכוונתי להתייחס אליה - אבל אם כבר, שמחתי להעלות על ראש שמחתי את ירושלים. גם הכותל, גם מגדל דוד וגם הר הבית היו חלק מהתבליט של ירושלים על השמלה, וכן, כיפת הזהב כפי שאתה יודע, ששומרת על אבן השתייה – היסוד של בית המקדש שלנו".

לדבריה, "גייסתם בששת הימים, כמו ב-48, את כל צבאות ערב ואת כל הכנופיות כדי לחסל את ישראל. דמיינתם שהדברים של נאצר יתממשו, שכיכר מלכי ישראל תהפוך לבית קברות המוני. זה לא קרה וזה גם לא יקרה. ירושלים המאוחדת תישאר בירתנו וגם מכונת התעמולה השקרית שאתם מפעילים כבר עשרות שנים תיעלם. אני שמחה על ההזדמנות שנתתם לי לשנן עובדות לגבי השקר הקרוי העם הפלסטיני".

טיבי לא נותר חייב ועלה שוב לדוכן: "היה חשוב להגיש את ההצעה כדי לשמוע את השרה מדברת על 'השקר שנקרא העם הפלסטיני'. אני רואה את הכנסת הזאת ואומר: יש סיכוי, לא הכול אבוד, וגם שרים שעולים לכאן ומכחישים את קיום העם הפלסטיני – הדברים שלהם ראויים לבוז גדול. כי בכל יום, גם מי שנהרג במחסום, גם מי שנאבק למחייתו, גם סטודנט שהולך לאוניברסיטה, גם מי שמניף דגל פלסטיני ונורה וגם מי שנמנע ממנו להיכנס לאל-אקצה – אלה הם פלסטינים גאים".

"בנאום שלך את מכחישת נכבה ואת קיומו של העם הפלסטיני, ואני כאן כדי לומר לך ולכל אלה שחושבים כמוך, גם תוך כדי התהלמות מעל הדוכן: אני מציע למי שהגיע רק בעשורים האחרונים לא לדבר על 'השקר של הילידים'. יש הגדרה לילידים בחוק הבינלאומי, וכל האנשים שאת מדברת עליהם כאן, אנשי הרשימה המשותפת, הם ילידים גאים של המולדת הזאת. לא באנו לכאן בספינה ולא במטוס, אנחנו מלח הארץ", סיכם טיבי.

צפו בעימות

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר