מחקר פורץ דרך

מזון רפואי קשור להפחתת שיעור תמותה של חולי לב וריאה ב- 50%

חברת אבוט מודיעה על פרסום תוצאות חיוביות במחקר התזונה NOURISH. תוצאות ממחקר קליני חדש מראות, כי מזון רפואי קשור להפחתה של 50% שיעור תמותה, במשך 90 הימים הראשונים לאחר אשפוז בקרב מטופלים מבוגרים חולי לב או ריאות. בהתאם למחקר, אשר פורסם בירחון Clinical Nutrition (תזונה קלינית) ואשר נערך על ידי חברת אבוט, מוערך כי בקרב אוכלוסייה זו ניתן להציל את חייו של מטופל 1 מתוך 21 מטופלים שיזכו לקבל מזון רפואי. המחקר מוכיח את יעילותו הגבוהה של הטיפול (בריאות, שיווקי)

המחקר מעצים את התרומה החשובה של התזונה לתוצאות הטיפול הרפואי. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

מחקר התזונה NOURISH (Nutrition effect On Unplanned Readmissions and Survival in Hospitalized patients) – שהינו אחד המחקרים הקליניים בנושא תזונה הגדולים מסוגו – בוצע כניסוי אקראי, פרוספקטיבי, מבוקר-פלצבו בסמיות כפולה.

מטרת המחקר היתה להוסיף מידע חדש למאגר העדויות הקיימות, המראות כי מזון רפואי הנצרך בשתייה עשוי להפחית סיבוכים, שיעורי תמותה ואשפוזים חוזרים בקרב מטופלים הסובלים מתת-תזונה. משתתפים הניסוי כללו 652 מבוגרים הסובלים מתת-תזונה, בגיל 65 ומעלה, אשר אושפזו בבית-החולים בגין מחלת לב או ריאות. החוקרים השוו שיעורי אשפוזים חוזרים ותמותה, בתקופה של 90 יום לאחר השחרור מאשפוז בין מטופלים שקבלו מזון ייעודי העשיר בחלבון (20 ג'), HMB (רכיב חלבוני המסייע בשמירה על מסת השריר), וויטמין D לבין מטופלים שקיבלו פלצבו.

תוצאות המחקר הראו כי לא היו הבדלים מובהקים בין שתי הקבוצות לגבי יעד הניסוי הראשי, מדד המשלב אשפוזים חוזרים ותמותה. אולם, ניתוח של מדדים אלו, כל אחד בנפרד, הראה :

  • שיעור תמותה נמוך באופן משמעותי: הפחתה של 50% בשיעור התמותה, עבור אותם מטופלים שקיבלו את המזון הפואי. שיעור תמותה נמוך זה החל לאחר 30 יום ממועד השחרור מבית החולים ונמשך על פני 90 יום.
  • שיעורים דומים של אשפוזים חוזרים בקרב שתי הקבוצות.
  • שיפור במדדי בריאות אחרים, לרבות משקל גוף, מצב תזונתי ורמות ויטמין D לאחר 30 ולאחר 60 ימים, ממועד השחרור מבית החולים ושיפור נוסף לאחר 90 ימים לקבוצה שצרכה את המזון הרפואי.

"מחקר ה- NOURISH מעצים את התרומה החשובה של התזונה לתוצאות הטיפול הרפואי. עבור אנשים חולים, המגיעים למצב תזונתי ירוד עקב מחלתם. תזונה עשירה בחלבון, HMB וויטמין D היא קריטית להישרדותם, כיוון שהיא מסייעת בשמירה על חלבוני הגוף והשרירים, ואלו עוזרים למערכת החיסון להילחם במחלה ולחזור לתפקוד תקין." אמר ד"ר דאוטץ (Nicolaas E. Deutz), מי שעמד בראש המחקר, בעל תואר שלישי, מהמרכז למחקר קליני יישומית בנושא הזדקנות ותוחלת חיים, במחלקה לריאות באוניברסיטת טקסס A&M.

"זוהי הוכחה ניצחת לכך שיש לשנות את מערך הטיפול בחולים ולכלול טיפול תזונתי כחלק אינטגרלי מהטיפול הרפואי הכולל, בדיוק באופן שמשלבים חיסון לשפעת עבור חולים מבוגרים בסיכון, כך יש להקדים ולשלב טיפול תזונתי על מנת למנוע התדרדרות תזונתית של חולים כרונים".

תת-תזונה: מצב שכיח בקרב בני הגיל השלישי

1 מתוך 2 מבני הגיל השלישי סובל מתת-תזונה ומגיע לאשפוז בבית חולים. זקנים רבים כלל אינם מודעים לכך שהם סובלים מתת-תזונה – משקלם עשוי להיות תקין או שהם עשויים להיות בעודף משקל, אך יש להם רמות נמוכות של מסת שריר או מסת גוף רזה. אובדון שריר, כח, או אנרגיה עלול להתעצם בקרב מטופלים הסובלים מתת-תזונה ובקרב אלה הסובלים מבעיות בריאותיות כגון מחלות לב או ריאות. מחקרים אחרים הראו, כי תת-תזונה עלול להרע תוצאות בריאות של אוכלוסיות אלו, להגדיל את הסיכון לסיבוכים, לאשפוזים חוזרים ואפילו לתמותה.

"באופן מפתיע, תת-תזונה בקרב בני הגיל השלישי הינה תופעה שכיחה ביותר – זהו מצב בעל השלכות במעגלים נרחבים על הבריאות שלנו ועל מערכת הבריאות כולה, "אומר ד"ר אלפלונסו קרוז (Alfonso Cruz-Jentoft), בעל תואר שלישי, המשרת כראש המחלקה הגריאטרית בבית החולים Ramón y Cajal בספרד ואשר כיהן בעבר כנשיא החברה לרפואה גריאטרית של האיחוד האירופי (European Union Geriatric Medicine Society). "אנשים ממעיטים בערכם המכריע של כח ובריאות השריר בשיקום מאשפוז וממחלה. תזונה הולמת הנה רכיב מפתח שאסור להותירו מחוץ לדיון."

מחקר התזונה NOURISH מוסיף נדבך למחקר קיים המראה את תפקידה של התזונה בבריאותו של המטופל, החל מבנייה מחודשת של מסת שריר וכלה בשיקום ממחלה ומשהות בבית החולים. רכיבי התזונה בתוסף התזונה הייעודי אשר בו נעשה שימוש במחקר – חלבון, HMB וויטמין D – הינם רכיבים חשובים בהתאוששות ובבנייה מחודשת של מסת שריר במהלך שיקום מאשפוז וממחלה.

"ככל שהתקדמה הרפואה, כך התקדם גם מדע התזונה. אנו יודעים כי תזונה תקינה היא הבסיס לבריאות טובה, אך הקהילה הרפואית וכן המטופלים אינם בהכרח נעזרים בה בעת שיקום ממצב בריאותי כגון דלקת ריאות," אמר ד"ר רפעת חגזי (Refaat Hegazi), בעל תואר שלישי,מנהל רפואי בחברת אבוט ומחבר שותף במחקר. "בעוד שתת-תזונה הינה תופעה שכיחה ביותר, המחקר מראה, כי פחות משני אחוזים ממטופלים בבתי החולים הסובלים מתת-תזונה זוכים לקבל מזון רפואי בשתיה. התזונה חייבת להיות אחד מהכלים הקריטיים העומדים לרשותנו לסייע למבוגרים לחיות חיים ארוכים יותר וטובים יותר."

המחקר התבצע תוך שימוש במזון רפואי הזמין לצרכנים בישראל אנשור פלוס אדוונס (Ensure® Plus Advance) מבית אבוט.

אובדן שריר תופעה שכיחה ומסוכנת עם העליה בגיל

שרירי השלד מהוווים 50%-60% ממסת הגוף הכחוש, שכוללת את כל מסת הגוף ללא מסת השומן. בנוסף לתפקיד השרירים בייצוב הגוף והנעתו לפעולה, השרירים משמשים את הגוף כמחסני חירום של חלבונים וחומצות אמינו, החיוניות לריפוי פצעים, ולתפקוד האיברים ומערכת החיסון.

ככל שאנשים מתבגרים, הם מאבדים מסת שריר וכוח באופן טבעי. אובדן שריר תלוי גיל מתרחש בקצב של 8% בעשור החל מגיל 40, ו- 15% בכל עשור לאחר גיל 70 . אובדן השריר מואץ במצבי חולי או פציעה, דבר אשר מקשה על ההחלמה ומאריך את משכה. למעשה, בכל מצב שבו מתרחש חסך תזונתי, הנגרם או בשל דיאטת רזון או בשל מחלה, ישנה ירידה במסת השריר, תופעה זו מואצת עם העליה בגיל, ומעל גיל 65 יש לכך השלכות מידיות על יכולת הריפוי וההחלמה מפציעה או מחלה.

אובדן שריר קשור בירידה בכוח הפיזי ובאנרגיה, עליה בעייפות ובסיבוכים בריאותיים חמורים, כגון סיכון לנפילות ולשברים, עליה בסיכון למחלות ולזיהומים והפחתה ביכולת להחלים מניתוח או ממחלה. שכיחות סיבוכים אלה עולה ככל שאובדן השריר גדל.

"מחקר ה- NOURISH מדגיש את התופעה הנרחבת של תת תזונה בקרב חולים כרוניים של לב וריאה בגיל המבוגר, ומדגיש את הצורך לטפל בהם באופן מקצועי, על מנת למנוע מצבים של התדרדרות רפואית ותמותה. אומר פרופ' יוספי, מנהל היחידה לקרדיולוגיה לא פולשנית, המרכז הרפואי האוניברסיטאי ברזילי, אשקלון, אוניברסיטת בן גוריון.

טיפול רפואי, מקיף ככל שיהיה, מצריך הכללת ההיבט התזונתי כבר משלב הדיאגנוזה הרפואית. תת תזונה מובילה לאיבוד מסת שריר, המתבטאת בפגיעה ביכולת ללכת, לעלות במדרגות, לקום מהכסא ולשאת דברים. אלו מגבלות תפקודיות קשות ומורכבות עבור מבוגרים, המובילות לאובדן עצמאות, תלות תפקודית בסביבה ואשפוזים מרובים. איתור וטיפול בזמן של קבוצת חולים זאת, יכולה לחסוך משאבי כח אדם וכסף משמעותיים למערכת הבריאות בישראל. כל עיכוב יוביל לאיבוד משאבים כלכלים חשובים המיועדים למטרות אחרות, לכן על מערכת הבריאות לאמץ כל פתרון שיכול להקל ולחסוך בעלויות הטיפול בחולים אלו"

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר