מתנגדים לטראמפ

מושלי מדינות: נעמוד באמנת פריז כמוסכם

כמה מושלי מדינות חשובות בארה"ב הודיעו כי למרות הודעתו של טראמפ על פרישתה של ארה"ב מהסכם האקלים הם יפנו לאו"ם במטרה להגיש התחייבות פרטית שלהם לנושא (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: הבית הלבן)

מתנגדיו של הנשיא דונלד טראמפ בארה"ב עדיין מתקשים לקבל את החלטתו אמש (ה') לפרוש מהסכם פריז, הסכם אקלים שלטענתו פוגע בארה"ב ומאלץ אותה לאבד מקומות עבודה. זאת למרות שלא מדובר בהפתעה של ממש כיוון שהנושא היה הבטחת בחירות שלו כשהוא מכריז פעמים רבות כי מדובר בהסכם פזיז שפוגע בתעשייה האמריקאית.

קבוצה שכוללת שלושה מושלים, 30 ראשי ערים, יותר מ-80 נשיאי אוניברסיטאות ויותר מ-100 חברות מסחריות פועלת להגשת תוכנית לאו"ם ובה התחייבות לעמוד במכסת פליטת גזי החממה לפי הסכם פריז, זאת למרות ההחלטה של הנשיא.

מדובר במושלי מדינות קליפורניה, ניו יורק ווושינגטון. לפי הערכות, מושלים נוספים צפויים להצטרף ליוזמה. שלוש המדינות מייצרות יותר מחמישית מהתוצר הגולמי ואחראיות על כ-10% מפליטת הפחמן של ארה"ב.

ב"ניו יורק טיימס" דווח כי הקבוצה, שעדיין לא קוראת לעצמה בשם, מנהלת מו"מ עם האו"ם כדי שיקבל את תוכניתה ויכיר בה. מייקל בלומברג, לשעבר מושל ניו יורק שמתווך בין אותם גופים ומדינות לבין האו"ם, אמר: "אנחנו נעשה כל מה שאמריקה הייתה עושה אם היא הייתה נשארת מחויבת".

לדבריו, המדינות והערים שימשיכו עם המדיניות של הסכם פריז יוכלו לעמוד ואפילו לשפר את ההתחייבויות של הממשל הקודם להפחית את פליטת גז החממה ב-26 אחוזים עד שנת 2025, לעומת רמה פליטת הגזים בשנת 2005.

מושל ניו יורק אנדרו קואמו אמר כי "להחלטה הפזיזה של טראמפ יהיו השלכות הרסניות על כדור הארץ". הוא האשים את הנשיא האמריקני בכך שחדל מלהנהיג את העולם. "מדינת ניו יורק מחויבת לעמוד בסטנדרטים שנקבעו בהסכם פריז, ללא קשר למעשים חסרי האחריות של הממשל".

מושל מדינת וושינגטון ג'יי אינסלי הוסיף כי "בעוד שמעשיו של הנשיא הם בושה למאמצים הנדרשים כדי לשמור על כדור הארץ לטובת בנינו ונכדינו, המדינות ממשיכות וימשיכו לטפל בנושאים הללו".

המושלים אמרו כי הברית תפעל כדי לתמוך ולחזק תוכניות קיימות לשיפור האקלים, לקדם את שיתוף המידע ושיטות העבודה העדיפות, וכדי ליישם תוכניות חדשות במטרה להפחית את פליטת הפחמן בכל מגזרי המשק.

אחד המאוכזבים הגודלים וראשון המגיבים להחלטת טראמפ היה הנשיא לשעבר ברק אובמה, שחתם על ההסכם לפני שנתיים ועכשיו רואה את טראמפ מוחק הישג נוסף בו הוא התגאה רבות. אובמה גינה את החלטתו של טראמפ וקבע אמש כי "ממשל טראמפ הצטרף למספר מועט של מדינות שדוחות את העתיד". בהצהרה בכתב שהפיץ אובמה נמסר: "לפני כשנה וחצי התאחדו אומות העולם בפריז סביב ההסכם העולמי הראשון אי פעם, שמטרתו להגן על העולם שאנחנו משאירים לילדינו".

"המנהיגות האמריקנית היציבה והמובנית התייצבה על הבמה העולמית כדי להפוך את ההישג לאפשרי. הייתה זו שאיפה אמריקנית נועזת, שעודדה עשרות מדינות אחרות לנהוג באותה דרך. מה ששכנע אותן לעשות כן - היה המחוייבות האמריקנית וההשקעה הציבורית הגדולה בתעשיות המבוססות על רוח ושמש. אלו הביאו ליצירת משרות מהירה, שבבסיסן תנאי העסקה טובים תוך שנים ספורות בלבד. הן תרמו לפריסה הארוכה ביותר של יצירת מקומות עבודה בהיסטוריה שלנו", טען הנשיא לשעבר.

אובמה ציין: "במילים פשוטות, המגזר הפרטי כבר בחר בעתיד של הפחתת פליטת גזי החממה. עבור מדינות שהתחייבו לכך פתח הסכם פריז את הסכר עבור עסקים, מדענים ומהנדסים וקידם תעשיות היי-טק והשקעות בתעשיות המבוססות על הפחתת הפליטה".

לדבריו, "המדינות שנותרו בהסכם פריז יהיו המדינות שיקצרו את הרווח ממקומות העבוד ומהתעשיות שנוצרו. אני מאמין שארצות הברית צריכה לעמוד בחזית זו, אבל גם בהעדר מנהיגות אמריקנית, גם כאשר הממשל הזה מצטרף לקומץ קטן של מדינות שדוחות את העתיד, אני משוכנע שהמדינות, הערים והעסקים שלנו יתפתחו ויעשו צעדים גדולים עוד יותר כדי להוביל את הדרך הזו ולעזור להגן על הדורות הבאים על הכוכב היחיד שיש לנו".

לטענת טראמפ הוא מוכן להיכנס למשא ומתן מחודש שישנה את היעדים של ארה"ב וייפגע בה פחות מבחינת התעשייה והייצוא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר