טור אישי

התחזות - כן, אלימות משטרתית - לא! // ישי כהן

המשטרה צריכה לבצע את פעולות ההתחזות בתוך השכונה, בכדי לעצור תוקפי חיילים. אך השאלה הינה: האם ערב שבת - זה הזמן הראוי? האם האלימות שראינו - היא הדרך? (טור אישי)

ישי כהן | כיכר השבת |
המהומה במאה שערים, ביום שישי (צילום: מני רפאל, קבוצת "מחאות החרדים הקיצוניים")

נתחיל עם מה שמוסכם על כולם וכמובן גם עלי: מי שתוקף חייל, חרדי או סתם חייל, חייב לשבת בכלא. על כל אחד מוטל החובה לכבד את אלו שלא לומדים בהיכלי הישיבות ובחרו ללכת לצבא. אסור לפגוע בהם, אסור לבזות אותם, אסור להשפיל אותם, ובוודאי שלא להרים עליהם יד או ליידות אבנים וחפצים. כמו על כל אדם אחר.

מלבד זאת, המשטרה חייבת לבצע פעולות יזומות בתוככי מאה שערים, השכונה בה מתגוררים הקיצונים המאיימים על לובשי מדים שעוברים בשכונה, בכדי להביא למיגור התופעה האיומה.

מספר שבועות חלפו מאז שהמשטרה החלה לבצע את הפעולות היזומות, שצריך לברך עליהן. יידע כל תוקף חייל שיבוא יום והוא ימצא עצמו מאחורי סורג ובריח.

חשוב להדגיש את המובן מאליו: הביקורת דלהלן על התנהלות המשטרה אין בה בכדי להגן או להזדהות עם פעילות הקיצוניים בשכונה.

מעצרו של הצלם החרדי (באדיבות המצלם)

ביום שישי בצהריים, המתנתי - כמעט כמידי ערב שבת וחג - להודעות על פשיטה בשכונת מאה שערים. על גל מעצרים של תוקפי החיילים החרדים. חשבתי שמדובר בעוד גל מעצרים אחרי פעולה מתוכנת היטב של משטרת ירושלים: שוטרים מתחפשים והתוקפים נעצרים.

אבל מהר מאוד התברר שמדובר באירוע - לכאורה אלים - ואולי גם מיותר. כמו שפתחתי את דבריי, המשטרה צריכה לבצע את פעולות ההתחזות בתוך השכונה, בכדי לעצור את התוקפים. אך השאלה הינה: האם שעות לפני כניסת השב/החג - זה הזמן הראוי? האם האלימות שראינו - היא הדרך?

בשכונת מאה שערים מתגוררים אלפי משפחות שאין להן קשר לתקיפת חיילים חרדים. מרבית התושבים מתנגדים לכך, לא פחות מההתנגדותם לגיוס חרדים. וצריך לזכור, כשפושטים על מאה שערים, הדבר משפיע על כלל התושבים ועוצר את השכונה מההכנות לשבת, כמו גם את השכונות הסמוכות.

רוצים להעניש את התוקפים? יש חמישה ימים בשבוע לשם כך.

ועוד משהו חשוב: באירוע כזה, נעצרים גם חפים מפשע, כאלה שהשוטר בשטח - בתוך הבלגן הגדול - עצר ללא הצדקה. האם מישהו לוקח על גבו את שלילת החירות ומעצר של חף מפשע במשך שבת שלימה? מזל שבית המשפט הציב גבולות למשטרת ירושלים.

מעצרו של הנער בן ה-13 (צילום: קבוצת "מחאות החרדים הקיצוניים")

וכעת לאלימות המשטרה: בתיעודי הווידאו שהופצו מהשכונה ופורסמו ב"כיכר השבת", נראים שוטרים בלבוש אזרחי - מכים חפים מפשע. כאלו שלטענתם צילמו את אלימות המשטרה ובתגובה גם הם חטפו ונעצרו.

מח"ש חייבת להיכנס לתמונה, לצפות בסרטונים, לשמוע את הטענות ולהעמיד לדין את האחראים לכך. מבחינתי, אין הבדל בין אזרח שתוקף לובש מדים, ללובש מדים שמנצל את הכוח והסמכות שלו ותוקף אזרח חף מפשע.

גם התיעוד של ילדים שחטפו - לכאורה - מכות מהשוטרים עד כדי ירידת דם, לא מוסיפות הערכה למשטרה. ילד שצועק 'נאצי' לשוטר הוא לא באמת מבין את המשמעות של דבריו. זה מה ששמע בשכונה, זה מה שהוא צועק הלאה. אולי גורמי חינוך ורווחה יוכלו לטפל בו ולהועיל - הרבה יותר מאגרוף של שוטר.

לפוליטיקאים החרדים לוקח זמן להגיב. מלבד ישראל אייכלר ומנחם אליעזר מוזס, כולם שותקים. אני בטוח שרובם ככולם צפו בסרטונים והזדעזעו, אבל כנראה ההרתעה מעיסוק בנושא של חיילים חרדים כה חזקה - שהם מעדיפים לשתוק.

מילת סיום

חבריי העיתונאים החרדים: מותר להזדעזע מאלימות המשטרה, מותר להגן על תושבי מאה שערים החפים מפשע, מבלי להזדהות עם הקיצוניים של השכונה, שלדעת כולנו מקומם בכלא. אבל, כמה מבייש לראות את חלקכם, שלא רק שבחרתם לשתוק ולא לגנות אלא יתרה מזו, להגן ולהריע לשוטרים.

עד כמה יכולה להיות בלבכם שנאה לילד בן שבע שחטף מכות מכוחות המשטרה? עד כמה יכולה להיות לכם שנאה גם לעמיתנו הצלמים שמותקפים רק בגלל שמתעדים אלימות? תתביישו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר