חשיפת "כיכר השבת"

"יש הנהגה בישראל"; מכתב התגובה לאדמו"ר מנובומינסק

מכתבם של גדולי הרבנים בארה"ב - שנחשף ב'כיכר השבת' - עורר סערה של ממש ביהדות התפוצות • מרנן הגר"ג אדלשטיין והגר"ד לנדו כתבו מכתב תגובה אל האדמו"ר מנובומינסק • חשיפה (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
האדמו"ר מנובומינסק עם מרן הגראי"ל שטיינמן. ארכיון (צילום: באדיבות המצלם)

הוויכוח הציבורי סביב נתוני חוק הגיוס, זאת על רקע עצרת המחאה הצפויה להתקיים בארה"ב בשבוע הבא מתלהט בעקבות מאמריהם של חלק מראשי הישיבות כמו גם בעיתונות של קהילת סאטמר והתגובה לכך אתמול ביומונים "יתד נאמן" ו"המבשר".

במקביל גורם המכתב של גדולי ישראל בארצות הברית - שנחשף ב"כיכר השבת" - אל מרנן גדולי הדור ראשי הישיבות בארץ הקודש, לסערה של ממש ביהדות התפוצות נוכח החשש חלילה מקרע ומחלוקת בין גדולי הדור בנושא רגיש ומהותי זה.

במכתב שנחשף ב"כיכר השבת" מביעים חלק מחברי מועצת גדולי התורה באמריקה חשש מכך שגזירת הגיוס עומדת בעינה וכי החוק המחייב את תלמידי הישיבות לעמוד במכסות הצבא לא תוקן דיו, מה שגורם לגזירה ממשית המרחפת מעל ראשם של אלפי בני תורה הלומדים בישיבות הקדושות.

במכתב מביעים האדמו"ר מנובומינסק, הגר"א פלדמן, הגר"מ הרשקוביץ, הגר"מ קוטלר והגר"י הורוויץ את חששם כי החוק הקיים פוגע בעיקר בבני הישיבות הספרדים מהפריפריה הנאלצים להתגייס וכן גורם לבעיות נוספות רבות לכלל תלמידי הישיבות.

חשיפת "כיכר השבת"

את המכתב, כפי שנחשף ב"כיכר השבת", שלחו רבני ארה"ב לבתיהם של תשעה מגדולי התורה וראשי הישיבות בארץ: מרן הגראי"ל שטיינמן, הגר"ג אדלשטיין, הגרמ"ה הירש, הגר"ד לנדו, הגר"א פילץ, הגר"ד כהן, הגרב"מ אזרחי, הגר"ב ויסבקר והגר"מ ברזובסקי.

ל"כיכר השבת" נודע כי לאחר התייעצויות רבות כתבן הגר"ג אדלשטיין, ראש ישיבת פוניבז' מכתב תגובה אל נשיא מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל' באמריקה, האדמו"ר מנובומינסק, כאשר אל המכתב הצטרף הגר"ד לנדו ראש ישיבת סלבודקא.

תמציתו של המכתב הינו לקיחת אחריות מלאה של גדולי ישראל על הנהגת הדור בארץ הקודש תוך הבהרה כי מרנן ורבנן מודעים לכל פרטי ודקדוקי נושא הגיוס וכי הכל נעשה בהכוונתם המלאה תוך סיעתא דשמיא גדולה.

המכתב נחשב לנדיר שכן כאמור בו מייצגים לראשונה הגר"ג אדלשטיין והגר"ד לנדו את כל גדולי הדור וראשי הישיבות חברי מועצת גדולי התורה מארץ הקודש אליהם הופנו הטענות במכתב שנחשף אתמול ב"כיכר השבת".

גם העובדה כי לראשונה, לאחר שנים רבות, בהם מיעט לעסוק בענייני הכלל נכנס הגאון רבי דב לנדו לעובי הקורה בסוגיה ציבורית מעין זו, תוך גיבוי מוחלט להנהגת גדולי הדור, נחשבת לנדירה וחריגה המלמדת על האמון המוחלט שנותן ראש ישיבת סלבודקה כמו גם שאר ראשי הישיבות בהכרעותיו של ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין.

מכתבם של גדולי התורה בארה"ב
מכתבם של גדולי התורה בארה"ב

המכתב כאמור ממוען אל האדמו"ר מנובומינסק הן בשל מעמדו כנשיא המועצת באמריקה אך בעיקר בשל נאמנותו וכפיפותו המוחלטת להנהגת הדור בישראל וכפי שציין במכתב שנחשף ב"כיכר השבת" כלפי מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן וכן לאחר שגדולי ישראל התרשמו מכך שרצונו האמיתי הינו במענה לתהיות שהועלו במכתבו ולא על מנת להציג חלילה דעה שונה.

עסקנים חרדים בישראל מביעים בשיחה עם "כיכר השבת" את כאבם על כך שזירת ההסברה בעניין חוק הגיוס "הופקרה" עד עתה מעבר לים מה שיצר וואקום אליו נכנסו גורמים קיצוניים שהביאו נתונים שגויים בפני גדולי הדור שם, תוך ניסיון להטות את דעתם ולייצר מצג שווא זאת על מנת לתקוע תריס רח"ל בין גדולי הדור בארץ ובאמריקה.

"גורמים זדוניים ניצלו את החלל הריק והפיצו נתוני שווא שקריים במטרה להטעות חלילה את גדולי הדור בארצות הברית וחבל שהדבר ייעלה בידם", הם אומרים. "אנו מקווים כי מכתבם של גדולי הדור יעשה סוף לגל השמועות ויבהיר כי הכל בארץ הקודש מתנהל מתוך רגישות עצומה ואחריות גדולה לגורלם של כלל ישראל בארץ ובתפוצות".

לדבריהם המאמר אתמול ביומונים החרדים כבר פעל את פעולתו במידה רבה ו"עשה לאנשים סדר בראש".

"היו שחשבו שיש גזירה נוראה והבינו בעקבות הפרסום כי הכל שמועות ופרסומי כזב. בנוסף חוגים מסויימים שחשבו אולי במחשבה ראשונה להשתתף בעצרת המחאה מבינים כעת כי מדובר במעשה המהווה התרסה של ממש נגד גדולי הדור בישראל ולפיכך ביטלו את השתתפותם", מציינים אותם עסקנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר