למניעת גניבה

בקרוב תצטרכו קוד סודי יחד עם האשראי

המפקחת על הבנקים פרסמה היום כי החל מחודש אוגוסט יחויבו עסקים שרוכשים מסופי חיוב חדשים לעבוד בתקן האבטחה EMV שמכריח שימוש בקוד סודי בנוסף (טכנולוגיה)

בני סולומון | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הסוף לגניבות בכרטיסי האשראי? רמת האבטחה הולכת לעלות משמעותית החל מחודש אוגוסט. מסופי תשלום חדשים בבתי עסק יחויבו לעבוד בתקן האבטחה EMV המחייב את הלקוח בהקשת קוד סודי בעת ביצוע התשלום, כך עולה מטיוטה שפרסמה היום (שני) המפקחת על הבנקים, חדוה בר.

לא מדובר בהפתעה עבור בעלי העסקים שכבר משנת 2017 חויבו ברכישת מסוף תשלום חדש (POS) לוודא כי הוא תומך בתקן האבטחה. כעת המסופים יחויבו גם לתמוך בתוכנה ולהתחבר למערכת החדשה של חברת שב"א. למעשה מדובר בדחייה של מספר חודשים בהחלת התקן, בהשוואה לתכנון המקורי.

התקן הבינלאומי EMV נועד לאפשר ביצוע עסקאות בצורה מאובטחת בכרטיס אשראי חכם – כרטיס בעל שבב אלקטרוני. התקן הזה דורש מהקונה הקשת קוד סודי (בדומה למשיכת כספים בכספומט) בכל עסקה בכרטיס. מסוף התשלום הנמצא בבית העסק, קורא את השבב האלקטרוני שעל גבי כרטיס האשראי כתחליף לקריאה בקורא כרטיסים מגנטי.

השימוש בתקן הזה מצמצם באופן משמעותי ביותר את הסיכוי להונאות בכרטיסי אשראי, היות ולא ניתן לרכוש עם כרטיס אשראי גנוב מבלי לדעת את הססמה של הכרטיס ולא מספיקה החזקת הכרטיס בלבד.

למרות לחצים גדולים של חברות האשראי הבינלאומיות ויזה ומסטרקארד להחלת התקן בישראל ככל הנראה כדי למנוע תביעות ביטוח במקרה של גניבה ואבידה, מה גם שהוא כבר קיים כמעט בכל המדינות המפותחות, היישום שלו בארץ נדחה פעמים רבות.

בהתאם להוראות המפורטות בטיוטה, למרות המועד שנקבע, ניתנה דחייה ליישום המהלך במקרים בהם בית העסק נדרש למסוף ספציפי שאינו מותאם לעבודה במערכת החדשה, או במקרה ומדובר בבית עסק קטן שמחזור הסליקה השנתי שלו אינו עולה על 60 אלף שקל. במקרים אלו כניסת ההוראות לתוקף יידחו רק לסוף שנת 2018.

בנוסף, כאמור מדובר רק באלו שרוכשים מסוף חדש, ובעלי העסקים לא מחויבים להחליף את המסופים שברשותם כך שבשלב הראשון צפויה כמות קטנה של בתי עסק העובדים בתקן החדש.

על מנת לתמרץ את השחקנים בשוק להטמעת תקן EMV, ובכלל זה גם את העסקים הקיימים המשתמשים היום במסופים שאינם עומדים בתקן, נקבע בהוראות מנגנון הסטת האחריות לנזק (liability shift), הקובע שבמקרה של תשלום באמצעות כרטיסי חיוב חכם (בעל צ'יפ) בבית עסק שלא מותקן בו מסוף EMV, הסולק האחראי להשבת סכום החיוב הנובע משימוש לרעה, יהיה רשאי להסיט את האחריות לבית העסק דבר שיכול לגרום לנזקים כבדים לבתי עסק ויכריח אותם בעצם לעבור למסופים החדשים והמאובטחים.

במטרה לאפשר ליצרני המסופים ולבתי העסק תקופת היערכות מספקת להטמעת התקן, הפעלת המנגנון של הסטת אחריות נדחתה לתחילת 2018 עד אז יצטרכו בעלי העסקים להחליט אם הם לוקחים את הסיכון או שהם מעדיפים לעבור לעבוד עם המערכת המאובטחת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר