מאחורי הקלעים

כך מתנהל המאבק על השליטה הציבורית ביהדות אמריקה

ניסיון "פוטש", השמצות, נתונים מסולפים, חתימות רבנים ותכתובת בין גדולי ישראל בחו"ל ובארץ: כך מתנהל הקרב על השליטה הציבורית ביהדות החרדית בארה"ב בצל סוגיית הגיוס. פרשנות (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ההפגנה במנהטן נגד חוק הגיוס, ב-2014 (צילום: האחים לענטשעווסקי, מגזין א' בליק)

הקוראים הוותיקים של העיתון הליטאי "יתד נאמן" והעיתון החסידי "המבשר" שפשפו אתמול (ראשון) את עיניהם בתמהון כאשר נחשפו לפרסום מאמר רחב היקף בנושא גיוס בני הישיבות. רבים תמהו לעצמם מדוע נושא מהותי זה לעתידה של היהדות החרדית, שכבר בא על פתרונו בהתערבותם של גדולי הדור לאחר החוק שתוקן - חוזר שוב לכותרות.

מתברר, כי מאחורי הקלעים מתנהל בחודשיים האחרונים מאבק רווי השמצות ואינטרסים הנוגע לשליטת גדולי הדור בארץ ובתפוצות.

בעוד ביהדות ארץ הקודש סוברים חברי שלוש מועצות גדולי וחכמי התורה המהווים את רוב מניין ובניין היהדות החרדית כי גזירת הגיוס כלל אינה קיימת ומורים לתלמידיהם להתייצב כפי שהיה נהוג במשך כל השנים בלשכות הגיוס על מנת לקבל את מעמד בני הישיבה המקנה פטור משירות צבאי, ואילו רק מיעוט בהם אנשי הפלג הירושלמי וחוגי העדה החרדית סוברים אחרת, הרי שבמקביל הצליחו גורמים שונים להפעיל את השפעתם על יהדות הגולה וחלק מראשי הישיבות ביקשו להתערב בנעשה בישראל.

חרדים במנהטן. ארכיון (צילום: האחים לענטשעווסקי, מגזין א' בליק)

ה"מנוע" מאחורי החשיבה השונה הינו הגאון רבי מלכיאל קוטלר, שיחד עם תלמידיו ותומכיו מזדהה עם עמדות הפלג הירושלמי. בשל כשל מסויים בהסברה, איבדה היהדות החרדית בארץ חלק מהשפעתה על יהדות אמריקה, מה שיצר וואקום וחלל ריק בו פעלו עסקני הפלג הירושלמי וחוגי סאטמר.

בנסיון לאגף את גדולי הדור בארץ הקודש ולקבוע בעבורם סדר יום ציבורי, ביקשו ראשי הישיבות המזוהים עם הפלג הירושלמי וכן רבני סאטמר ליזום עצרת מחאה שתכלול את כלל מנהיגי היהדות החרדית מעבר לים. בשלב מסויים היה נדמה כי אף מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל תצטרך באופן רשמי למעמד המחאה.

אל הגר"מ קוטלר שותפים ראשי ישיבות כדוגמת הגאונים הגדולים רבי אליהו בער ווכטפויגל, רבי אהרון שכטר ועוד.
מנגד, ראשי ישיבות אחרים שבמועצה, כדוגמת הגאון רבי שמואל קמינצקי, הגאון רבי דוד פינשטיין והגאון רבי אברהם חיים לווין, הביעו דעתם כל הזמן - גם בפומבי - לפיה "גדולי ישראל בארץ ישראל הם שמנהיגים את היהדות החרדית, וכל ניסיון להגיד דברים אחרים הוא ניסיון לפגוע בהנהגת הדור".

הגר"מ קוטלר ונאמניו ניסו להוביל לכך שתתקבל החלטה ברוב קולות במועצה האמריקאית, לקרוא לציבור הרחב להשתתף במעמד המחאה ההמוני שתוכנן להתקיים ברחובה של עיר.

מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן (צילום: יעקב כהן, פלאש 90)

באם אכן התאחדות הרבנים (המזוהה עם סאטמר) והמועצת בארה"ב היו קוראים לציבור לעשות כן, הדבר היה משפיע באופן ברור על כלל הקהילות מכל העדות והחוגים שהיו נוטלים חלק במעמד המחאה ובכך מציבים עובדה קיימת, יש שיאמרו אף מתריסה, כלפי גדולי הדור בארץ שעמדתם כמובן שונה.

אלא, שהרעיון נתקל בהתנגדותו של הרבי מונבומינסק, המחשיב עצמו לתלמידו המובהק של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, שהטיל ווטו על קריאה שכזאת.

בשלב זה, הציע הגר"מ קוטלר לנסח מכתב בו יוצגו השאלות בנושא חוק הגיוס לגדולי הדור בארץ, מכתב שנחשף אמש בכיכר השבת ושבבתי גדולי ישראל ראו בו התרסה מחוצפת כלפי הנהגת הדור. כפי שנחשף הבוקר בכיכר השבת, בבתי גדולי ישראל השיבו לו במכתב משלהם.

עוד לפני כן, נדלקו אורות אדומים בבתי גדולי הדור בארץ באשר לנסיונות ה"פוטש" וקביעת סדר יום תוך התערבות בנושאים השייכים להנהגת הדור בישראל.

מי שנכנסו לעובי הקורה היו נאמניהם של גדולי הדור, לצד סגן השר מאיר פרוש, שעמלו על פירוק אופזיציית ההתנגדות שנוצרה בארה"ב.

בשיחות ממושכות של רבנים ועסקנים, בהם ראשי ישיבות, חברי מועצות גדולי התורה בארץ ומקבילהם מעבר לים, הובהר כי הנתונים עליהם מתבססים ראשי הישיבות שחתמו על המכתב ומתכוונים להשתתף בעצרת המחאה שגויים ונוצרו ע"י גורמים בעלי אינטרס הנגועים בדבר.

הפגנה חרדית במנהטן, ארכיון (צילום: כיכר השבת)

עד מהרה, פרשו קהילות רבות - בעיקר חצרות החסידים המובילות - כמו גם ראשי ישיבות ליטאיות מובהקות מהיוזמה. בחצר האדמו"ר מהר"א מסאטמר עדיין לא התקבלה החלטה על ההשתתפות בעצרת, וכן גם בקרב ראשי ישיבות בליקווד.

באם אכן העצרת - שיתכן ומארגניה אף יעדיפו להודיע על ביטולה - תישא אך ורק את שם סאטמר (וגם הוא באופן חלקי), הרי שמדובר בנצחון חד משמעי של בתי גדולי הדור בארץ שהצליחו למנוע התערבות בהנהגת הדור כמו גם קיום עצרת שמטרתה לפגוע בשיטת גדולי ישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר