הפגנת הגיוס בארה"ב

חילוקי דעות: הרבי מסאטמר ביקש דחייה, חסידיו לא יפגינו

האדמו"ר מסאטמר הציע הלילה לדחות את הפגנת הגיוס, בעקבות חילופי המכתבים בין גדולי ישראל - שנחשפו ב"כיכר השבת" • המשמעות: חסידיו לא ישתתפו בהפגנה - אם תיערך ביום ראשון (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
האדמו"ר מסאטמר (צילום: אברמי ברגר)

בשעות הלילה (שלישי, שעון ישראל) הסתיימה במעונו של האדמו"ר מסאטמר בקריית יואל אסיפת בה השתתפו רבנים בכירים, חברי התאחדות הרבנים באמריקה, על מנת לדון בעניין עצרת המחאה המתוכננת להתקיים ביום ראשון הקרוב, באיצטדיון ברקלי בניו יורק, נגד גיוס בני ישיבות ולקבל הכרעה האם הרבי יורה לחסידיו להשתתף אף הם בכינוס הגדול.

חשיפת "כיכר השבת"

לצד האדמו"ר מסאטמר השתתפו האדמו"ר מגאלאנטא, הרה"ג ר' הלל וויינברגר מסערדאהעלי, והרב נפתלי הירצקא צוויבל ראש כולל של החסידות בוילאמסבורג.

האדמו"ר סיפר על חלופת המכתבים בין ראשי הישיבות וחברי 'המועצת' בארה"ב לגדולי הדור בארץ ומכתב התגובה לאדמו"ר מנובומינסק - שנחשפו ב"כיכר השבת" - ואמר כי שמע שאמור להתקיים דיון בקרב ראשי הישיבות הליטאיות בנושא.

לדברי הרבי, לראשי הישיבות (גם אלו המזוהים עם הפלג הירושלמי) לא נוח כעת עם קיום עצרת המחאה במועדה הנוכחי זאת משום שלא הספיקו לקיים ישיבה בנושא לאחר המכתב ששוגר מהארץ, וכן מחמת סיבות כאלו ואחרות.

בעקבות כך הציע האדמו"ר לדחות את העצרת לבנתיים ולקיים אסיפת רבנים גדולה ביום שני הבא שם ידונו האם והיכן כדאי לקיים את עצרת המחאה מחדש תוך התחשבות בדעתו של כל ראש ישיבה ורב שיטול חלק בישיבה המדוברת.

הרבנים הסכימו עימו וביקשו לברר את העניין עם מארגני העצרת.

בשלב זה לא קיבלו העסקנים יצחק שטרן ואהרון וואזנר שיזמו את העצרת ומזוהים עם חצר האדמור מהר"י מסאטמר את העמדה הזו והודיעו כי מבחינתם העצרת תתקיים כמתוכנן.

לדברי עסקנים המעורים בנושא, "משמעות הדברים הינה שהאדמו"ר מהר"א מסאטמר הכריע כי לא ישתתף בעצרת המחאה באם היא אכן תתקיים כמתוכנן ביום ראשון הקרוב, ועל כן כעת "הכדור" נמצא בידיהם של עסקני החצר של האח הצעיר שיצטרכו לקבל החלטה האם הם מקיימים את העצרת כמתוכנן תוך ויתור על השתתפותם של חסידי האדמו"ר מהר"א מסאטמר וקהילות נוספות או שהם מצטרפים לקריאת האדמו"ר לדחיית העצרת ולקיים על כל הנושא דיון מיוחד מחדש בשבוע הבא על מנת להגיע להסכמה רחבה יותר בעניין החשוב".

יצוין כי מלבד סאטמר שלא תשתתף בהפגנה באם תיערך ביום ראשון, ישנן חסידויות נוספות כדוגמת ויז'ניץ מונסי, סקולען, באבוב, סקווירא ועוד שלא ישתתפו בהפגנה, זאת לצד מה שמסתמן כי גם הציבור הליטאי לא ישתתף - כפי שסוקר בהרחבה ב"כיכר השבת".

מנגד, בצד האדמו"ר מהרי"י מסאטמר, מסרבים לדחות את הההפגנה וממשיכים בכל הכח להתארגן. גורמים שם מבטיחים כי יצא קול קורא עם שמות כל האדמו"רים, הרבנים וראשי הישיבות שמצטרפים לכינוס, ושם - לדבריהם - צפויות הפתעות.

בתוך כך, ב"יתד נאמן" פורסם הבוקר שוב מאמר בנושא, תחת הכותרת: "תמיהה ביהדות התורתית בישראל בעקבות דיווחים על הנעשה מעבר לים", כאשר המאמר מאשים במרומז את אנשי 'הפלג הירושלמי' בהפצת שקרים.

"בדותות מגוחכות שמתקבלות בארץ בחיוך וגיחוך, נאמרות ונשמעות בחו"ל ברצינות תהומית מוזרה", נכתב ב'יתד'. "לאחר שהמציאות הוכיחה שאיש מקרב היהדות החרדית שהלכה לאור גדולי ישראל שליט"א ובהנחייתם, לא נפלה שערה משערות ראשו ארצה, ואילו במחוזות אחרים בהם לא התנהלו כהוראת גדולי ישראל נעצרים בחורים ומסכנים את מעמד בן הישיבה שלהם, עדיין מעבר לים מתקבלים השקרים, באופן מוזר ותמוה, כ"אמיתות". צער רב על ביזוי כבוד התורה ועל הפגיעה בכבוד הצבור כאשר רבים מבני חוץ לארץ מקבלים את העובדות השקריות בתום לב, מבלי להיות מודעים לאינטרסים הזדוניים ולכוונות הזרות".

צפו בהכנות להפגנה:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר