משרד הכלכלה במלחמה נגד "גזל המותגים"
(צילום: שאטרסטוק)
אאא

משרד הכלכלה יצא במלחמה כנגד מה שהוא מכנה "גזל המותגים המיובאים". המשרד מקדם סדרת צעדים להורדת מחירי המוצרים המיובאים ביניהם: הוראות שקיפות מחירים, הגבלת כוחם של יבואנים בלעדיים, בחינת הסדרי בלעדיות של רשתות קמעונאיות בקניונים, קידום תקנות מקלות בייבוא תמרוקים, עידוד צרכנות נבונה ועוד

הבוקר (רביעי) כינס שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן מסיבת עיתונאים בהשתתפות בכירי המשרד, במסגרתה הציג את עבודת משרד הכלכלה המצביעה על פערי מחירים משמעותיים במוצרים מיובאים בין ישראל למדינות שונות בעולם, ואת סל הפעולות שבכוונתם לנקוט.

בפתח הדברים ציין שר הכלכלה אלי כהן כי "סל המוצרים הישראלי גבוה בכ- 19% בהשוואה לOECD ו-50% מאזרחי ישראל מרוויחים מתחת ל7000 ₪ מדי חודש. משרד הכלכלה, לרבות הרשויות הכפופות אליו יקדמו בנחישות מהלכים להורדת יוקר המחייה, מי שיוצא לעבוד, מטרתנו שיתפרנס בכבוד".

המשרד ערך סקירה השוואתית באמצעות חברת נילסן הבוחנת את רמת המחירים בישראל לעומת מדינות שונות במוצרי טואלטיקה נבחרים. הסקירה בוצעה במטרה לבחון את רמת המחירים בישראל במוצרי טואלטיקה וניקיון ולעמוד על פערי המחירים ומקורם.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

תמונת המצב שהתקבלה מממצאי הבדיקה העלתה פערי מחירים משמעותיים במותגים שונים ביחס למדינות הנסקרות. ישראל יקרה ב-48% בממוצע סל המוצרים הנבחר, בקטגורית מוצרים מוטי יבוא.

כך משחות השיניים ישראל יקרות בממוצע ב33%. במותגים מסוימים הפער מגיע גם ל 91%. בקטגוריית דאודורנט נשים ישראל יקרה בממוצע ב42%, כאשר במותגים מסוימים הפער אף מגיע ל78%. גברים ישלמו בישראל בממוצע 30% יותר על הדאודורנט, ובמותגים מסוימים הפער מגיע גם ל 69%. סכיני הגילוח GILLETTE יקרים בממוצע ב13% בישראל, ובחלק מהמוצרים עד 30%.

שר הכלכלה התייחס לפערי המחירים המשמעותיים וציין כי "ישנם גורמים עסקיים בשוק אשר פועלים ליצור יתרונות לגודל, שלא במטרה להיות תחרותיים כלפיי הצרכן, אלא בכוונה לגבות מחירים מופרזים. זאת, תוך ניצול האופי הייחודי של השק הישראלי כ"כלכלת אי". זאת בנוסף לחסמים רגולטורים, להם אחראית הממשלה, שלא קודמו בצורה מספקת בעבר, תורמים לריכוזיות בשוק".

"גורמים עסקיים מנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים לטובת מחירים גבוהים, אנחנו נדאג לזהות את כשלי השוק ולשנותם. הצרכן הישראלי יפסיק להיות פראייר, לא אסכים שיגזרו עליו קופון", הצהיר כהן.

הצעדים העיקריים שהוצגו לטיפול ביוקר המחיה כוללים תקנות שקיפות מחירים - חובת הצגת השוואה בינלאומית ברשתות הקמעונאיות בגין מוצרים שנמצא שפער המחירים בהם גבוה בהשוואה לחו"ל.

בנוסף, יעשו צעדים של פרסום מחירים ותמיכה באפליקציות להשוואת מחירים- החל מחודש יולי הקרוב רשתות הפארמים יכנסו לחובת דיווח פרסום מחירים במשרד יפעלו לסייע לתמוך באפליקציות ידידותיות להשוואת מחירים וכן צעדים נוספים להגבלת כוחם של היבואנים הגדולים.

מדוברות משרד הכלכלה נמסר כי המשרד מתכוון לפעול לבחינת ענפים נוספים מעבר לטואלטיקה במטרה להפחית את יוקר המחייה וישתמש בכלים העומדים לרשותו, לרבות התקנות לעניין שקיפות מחירים שייבחנו באופן שוטף בין ישראל לחו"ל במטרה לאתר פערי מחירים ולטפל בהם.