המסמכים נחשפים

כך ניסו לשכנע את הרבנים שיש "גזירת גיוס" בארץ ישראל

בחורים שלא התייצבו בלשכת הגיוס בהוראת "הפלג" • בחורים עובדים, עם פייסבוק • וכן, גם בחורים שסודרו דרך ועד הישיבות • חשיפה: אלו המסמכים שהציגו עסקני "גזירת" הגיוס בפני הרבנים (ארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ברקע: הפגנה נגד "גזירת הגיוס" (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

המאבק על חוק הגיוס המתרחש בשבועות האחרונים, הפך למלחמה חוצת גבולות כאשר קבוצת עסקנים המזוהה עם חוגי סאטמר ו'הפלג הירושלמי' הצליחו להיכנס למעונם של גדולי האדמו"רים וראשי הישיבות בארץ ובארה"ב ולשכנעם כביכול קיימת גם כיום גזירת הגיוס.

המאבק הוביל לחלופת המכתבים הנדירה בין גדולי הדור לגדולי ראשי הישיבות בארה"ב שנחשפה ב"כיכר השבת" וכן ליוזמת עצרת המחאה שבשלב זה אינה צוברת תאוצה.

ח"כ משה גפני מתייחס לנושא (צילום: ישי כהן)

רק לאחר מאמץ עילאי מצד גדולי האדמו"רים, ראשי הישיבות והעסקנים, הצליחה הנהגת הציבור החרדי בארץ הקודש להבהיר את גישתם בנושא.

כפי שנחשף ב"כיכר השבת" העסקנים אהרן וואזנר, יצחק שטרן ואחרים, הסתובבו בבתי רבנים ואדמו"רים עם קלסרים, לדבריהם, של אלפי "מקרים" של בחורים ש"הסתבכו", והתגייסו לאחר פיתויים שונים.

אחד מהרבנים ביקש לקבל לידיו את החומר לעיון מעמיק, לאחר נסיונות התחמקות רבים קיבל את המסמכים לידיו, וחלקם הגיעו לידי "כיכר השבת". עיון קל בחומר מגלה כי מדובר במעשה הונאה.

הקלסרים עימם הסתובבו העסקנים הם מסמכי "האיגוד הספרדי" המזוהה עם 'הפלג הירושלמי' שמפעיל מענה טלפוני שבו אספו כל שם של בחור ישיבה שלא הסדיר את מעמדו כראוי, תייקו ותיעדו במסמך מיוחד, וכעת הוגש לרבנים כ"בחורים שנפלו בגלל חוק הגיוס", בין אם הוא אינו שומר תורה ומצוות, בין אם הוא עובד, בין אם הוא לא התייצב וגם אם הוסדר לו המעמד מחדש בצבא ע"י ועד הישיבות.

לטענת עסקנים מסוימים ומעיון ברשימות שהוגשו לרבנים ושהגיעו לידי "כיכר השבת", עולה לכאורה כי מדובר בבחורים שחלקם התגייסו מרצונם לצבא וביקשו לחזור בהם, בחורים שזוהו כחילונים ברשתות החברתיות על ידי חוקרי צה"ל (חילול שבת, צניעות, ועוד), כאלו שאינם רשומים בשום מוסד לימודים במשך שנים, עובדים בצורה רשמית ועוד, בחורים שנסעו לחו"ל לתקופות ארוכות מעבר למותר על פי כללי הצבא, וכאמור, לגבי חלק ניכר מהבחורים אף מצויין שעניינם הוסדר ע"י הממונים על כך.

"הבחור עובד עם תלוש" (סריקה)
"נטפלו עליו דרך פייסבוק" (סריקה)
"דרכי טיפול: ועד הישיבות" (סריקה)
"עבד חצי יום עם תלוש. הונחה שלא להתייצב בשום אופן" (סריקה)
"המשגיח פנה לוועד הישיבות" (סריקה)

במסמכים נוספים מדובר על בחורים שלא התייצבו בלשכת הגיוס כהוראות גדולי ישראל בשל התעמולה כנגד ההתייצבות, וביקשו לחזור ולהתייצב. עיון קל מלמד כי האיגוד אף פעל לגייס מי שישכנעו אותו להמשיך לא להתייצב ולא להסדיר את מעמדו בהמשך.

כל זה כאמור מעיון במסמכים שנכתבו ע"י "האיגוד" ושהוצגו בפני הרבנים ע"י אותם עסקני גזירת הגיוס, מבלי לברר את הדיוק בפרטים ואמינותם ומדוע אכן נקלעו לבעיות מול שלטונות הצבא.

כפי שנחשף ב"כיכר השבת" הובילו חברי הכנסת מהלך של שכנוע והסברה בבתי גדולי ישראל בארץ ובארצות הברית ובכך מנעו את מסע התעמולה ואת ההפגנה נגד גדולי הדור, חברי מועצות גדולי וחכמי התורה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר