הפגנת הגיוס בארצות-הברית

מאחורי הקלעים • "ההפגנה היא לחסידי סאטמר והקנאים"

בכירים בחסידות סאטמר של פלג האדמו"ר מהרי"י, חושפים בפני "כיכר השבת" את הפרטים מאחורי הקלעים של "הפגנת הגיוס" ומבהירים כי ההפגנה היא לחסידי סאטמאר ולחצרות הקנאים (חסידים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
האדמו"ר מהרי"י מסאטמר (באדיבות המצלם)

ביום ראשון הבא, אלפי חסידי פלג האדמו"ר מהר"י סאטמר, יחד עם בני הקהילות המשתייכות ל"התאחדות הרבנים בארצות הברית" (ארגון גג של רבני הקהילות המזוהות עם שיטת סאטמר מיסודו של האדמו"ר ה'ויואל משה') - יתכנסו באיצטדיון בברקליס שבברוקלין כדי למחות נגד "גזירת הגיוס וסכנת פיתוי בחורי הישיבות להתגייס לצבא".

הבוקר (חמישי) פורסם מכתב מיוחד מזקן האדמו"רים בארצות הברית האדמו"ר מסקולען במענה לגאב״ד העדה החרדית הגר"ט וויס בו מתנצל על כך שלא יכול היה לקיים כינוס רבנים בביתו, מחזק את דרכי המחאה אך אינו קורא מפורשת להשתתף בעצרת.

בסאטמר רואים בכך הישג מסויים אולם מבהירים כי מדובר באדמו"ר המזדהה ממילא בנושאים רבים עם חוגי הקנאים. אך בעוד סאטמר הבליטו במודעות את דבריו על ה"אסיפת מחאה גדולה", המתנגדים לכינוס הבליטו במודעות את דבריו על "החובה להעמיד מוסדות תורה ולהציל כל נפש מישראל ולחזק בגוף ובממון את העושים והמעשים".

מכתב הרבי מסקולען

מתברר, כי מאחורי הקלעים התנהל, לדברי עסקנים בקהילה, ניסיון של גורמים מטעם 'הפלג הירושלמי' בארץ לחבור אל העצרת של חסידות סאטמר ולהציג את האירוע כהישג של 'הפלג'. "הם בסך הכל ניסו לתפוס טרמפ על העצרת שחסידות סאטמר הענקית מארגנת", מסבירים בכירים בחסידות סאטמר.

לדברי העסקנים בסאטמר, הסיבות ליוזמת העצרת נעוצות בכך שבחוגי סאטמר סבורים כי "בימים אלו מרחפת סכנה עצומה בכל הקשור לגזירת גיוסם של בחורי ישיבות לצבא בכלל. במיוחד נחרדו רבני החסידות בראשות האדמו"ר ממערכת פיתויים שמנהל הצבא בציבור החרדי בדרכים שונות, תוך ניסיון לשבור את חומות היהדות החרדית ולקחת בחורים חרדיים למה שמוגדר אצלנו 'צבא השמד'".

לאור זאת, לפני כחודשיים זימן האדמו"ר מסאטמר אסיפה שאליה נקראו ראשי 'התאחדות הרבנים', כדי לדון בדרכים לקיומו של מסע הסברה שפונה לציבור הקנאי, אלה שהולכים בשיטת סאטמר, על אודות בעיית הגיוס בארץ ישראל.

לדברי הגורמים, מיד לאחר חג הפסח נערכה האסיפה. במוקד האסיפה הזו עמד הצורך להסביר לתושבי ארצות הברית על בעיית הגיוס, ועל כך שבשנים האחרונות - לטענתם - יש יותר בחורים חרדיים שמוצאים את עצמם ב"צבא השמד" - חלקם ברצון, בגלל מערך הפיתויים הצבאי, וחלקם מאונס - בשל העובדה שהסתבכו עם רשויות הצבא. בסופה של האסיפה התקבלה החלטה - לארגן עצרת הסברה ולעורר את דעת הקהל סביב הבעיה.

גרסת סאטמר למכתב

העסקנים מטעמם של חוגי סאטמר יצאו לדרך. כאשר שמעו על כך גורמים המקורבים לפלג הירושלמי ולראשי ישיבות בארה"ב, הם פנו לראשי סאטמר וביקשו לחבור אל היוזמה, זאת על מנת להציג את עצרת הענק כהישג שלהם. "הם טענו", מסבירים בסאטמר, "שיש התעוררות ברחוב החרדי שמחוץ לגבולות סאטמר וחוגי הקנאים בניו יורק בכל מה שקשור לבעיית הגיוס, ולכן ברצונם להצטרף אל העצרת, לדאוג לזימון רבנים מחוץ לסאטמר וכדומה. זאת בעוד שמלכתחילה אורגנה העצרת כאירוע שמזוהה עם החוגים ההולכים בדרכה של חסידות סאטמר בלבד".

לדברי אחד הבכירים במוסדות סאטמר - "הרבנים היו סקפטיים מהרגע הראשון. אנחנו רגילים לכך שהרחוב החרדי הכללי בניו יורק אינו מתעניין בבעיות של החרדים שחיים בארץ ישראל ברמה כזאת של השתתפות בעצרת. בחמישים השנים האחרונות נערכו עשרות עצרות מטעמה של חסידות סאטמר כאשר על הפרק עמדו נושאים שונים שטרדו את היהדות החרדית בארץ - וכמעט מעולם לא קרה שחברו לכך חוגים חיצוניים, וגם סאטמר עצמה מעולם לא פעלה לכפות את דעתה על חוגים אחרים".

למרות זאת, ראשי 'התאחדות הרבנים' הכריעו שהדלת פתוחה לכל, וכי אם ישנם מי שמבקשים להצטרף אל העצרת מבחוץ - לא ניתן לחסום את דרכם. בשלב הזה החלו עסקני 'הפלג' להיכנס לעובי הקורה: נציגים מטעמיהם יצאו למסע בקרב בתיהם של גדולי ישראל בארה"ב, כשבידיהם תיק מסמכים ו"הוכחות" בניסיון לשכנעם להצטרף אל העצרת הסאטמרית שהחלה לקבל דימוי מוטעה כאילו מדובר בניסיון לגייס את כלל היהדות החרדית בניו יורק אל העצרת.

כאן חשוב לגורמים בסאטמר להבהיר, כי חסידות סאטמר אינה מתערבת בשום אופן בפילוג הליטאי. "איננו מתערבים ואין לנו קשר לאף אחד מהצדדים", הם מדגישים. "לסאטמר יש שיטה ברורה בכל מה שקשור לענייני הדת בארץ הקודש. בראש מעייניה של החסידות עומדת 'השיטה הקדושה' - שיטתו של הרה"ק רבי יואל מסאטמר זצ"ל. מי שרוצה להצטרף לכך - מוזמן לעשות זאת בכבוד גדול, ואף יקבל תמיכה ביד רחבה".

גרסת מתנגדי ההפגנה למכתב

עסקני הקהילה דוחים מכל וכל את הניסיון לצייר את הרושם כאילו החסידות פרסה את חסותה על 'הפלג הירושלמי', תוך הבעת עמדה בפילוג של הציבור הליטאי בישראל, או מתוך ניסיון לערער על מעמדם של גדולי ישראל ומועצות גדולי התורה. "זה לא מעניין אותנו, ולא קשור אלינו בכלל", הם מבהירים בנחרצות.

באשר לתמיכה הכספית שחוגי 'הפלג' זוכים אליה מקרנות המזוהות עם חסידות סאטמר - עסקני החסידות מבהירים כי "מעולם לא יצא שום צ'ק מסאטמר לשום מפלגה בארץ. ארגון 'שקל הטהור' שייסד האדמו"ר לפני מספר שנים תומך במוסדות 'על טהרת הקודש', כלומר - מוסדות שאינם נהנים מתקציבים ממשלתיים שאסורים באיסור חמור לפי 'השיטה הקדושה'".

לטענתם, "כל מוסד, מכל חוג, שיבוא אלינו ויוכיח כי הוא אינו נהנה מתקציבי הממשלה בארץ - יקבל תמיכה נדיבה שמחולקת אחת למספר חודשים. מהתמיכה הזו נהנים כלל המוסדות שמתנזרים מתקציבים - ממוסדות המזוהים עם 'העדה החרדית', דרך מוסדות של עדות המזרח וחוגים נוספים". לראיה, בחסידות מספרים כי ישיבת 'גאון יעקב' בבני ברק, שעומדת תחת נשיאותו של מרן הגראי"ל שטיינמן ואינה מקבלת תקציבי ממשלה - נמנית אף היא על המוסדות שנתמכים בקביעות על ידי ארגון 'שקל הטהור' שייסד האדמו"ר.

בשנים האחרונות, כאשר נושא הגיוס עלה שוב ושוב, החליטו עסקני סאטמר, בהדרכת האדמו"ר, להקצות תקציבים כדי להילחם בהתרחבות התופעה בקרב הציבור החרדי. "בסאטמר", הם מדגישים, "רואים סכנה בכל בחור שמתגייס, בין אם הוא תלמיד ישיבה ובין אם חלילה נפלט ממנה. תפקידנו להגן על כל בחור חרדי שלא ייפול לזרועות הצבא, שמכונה בישראל 'כור ההיתוך הישראלי' ולא בכדי. לא משנה אם הבחור לומד כל היום, חצי יום, או שלא לומד בכלל. הצבא אינו מקום ראוי עבור יהודי שומר תורה ומצוות".

מהסיבה הזו, כאשר בשנים האחרונות החל 'הפלג הירושלמי' לנהל תעמולה סביב נושא הגיוס, פנו עסקני 'הפלג' לראשי סאטמר בבקשת תמיכה. הם נענו בחיוב לא אחת. לטענת העסקנים - "חשוב לנו לתמוך בכל מי שמעורר את דעת הקהל נגד הגיוס לצה"ל, לא משנה מיהו ומהם מטרותיו הגלויות או הנסתרות. כך היה בכל השנים - לרבות בחייו של הרה"ק רבי יואל מסאטמר זצ"ל וממשיכו ה'ברך משה' זצ"ל. אין בכך ערעור על סמכותה של 'מועצת גדולי התורה', שבין אדמו"רי סאטמר לבין רבים מחברי המועצת שררו יחסי הערכה באופן אישי, זאת לצד המחלוקת האידיאולוגית שנותרה במלוא חריפותה".

"סאטמר סבורה", אומרים העסקנים, "שאם ישנם ראשי ישיבות וגדולי ישראל שסבורים אחרת מחברי ה'מועצת' ומבקשים להצטרף לדעתה של חסידות סאטמר - יש להם זכות להביע את דעתם. בפרט כשמדובר בעניין קריטי כל כך של הסכנה מפני גיוסם של בחורים חרדיים לצה"ל".

כששאלנו את הגורמים מניין להם הנתונים על בחורי ישיבות שמבקשים ללמוד ומגויסים בכפייה, כאשר בארץ אנו נוכחים לדעת שכל בחור שרוצה ללמוד יכול לעשות זאת אם הוא מתייצב בלשכת הגיוס להסדיר את מעמדו, כפי שהיה בכל השנים - ענו לנו הגורמים בסאטמר שלפי המידע שבידם - ישנם לא מעט בחורים, בעיקר בני עדות המזרח, שנתקלים בקשיים טכניים שונים ומשונים גם כאשר הם מתייצבים לקבל דיחוי.

לצד זאת, בחסידות טוענים שלא רק גורלו של עולם הישיבות בכללותו טורד את מנוחת האדמו"ר, אלא גם גורלו של כל בחור חרדי - גם כזה שאינו יכול ללמוד כל היום. "אסור להפקיר אף בחור לזרועות הצבא הטמא", הם אומרים.

בסאטמר טוענים כי הצבא עושה תעמולה בקרב הציבור החרדי, בניסיון לגייס בחורים ואברכים חרדים. עסקני החסידות טוענים כי "מדובר במערכת פיתויים מגוונת שמנסה להחדיר את ערכי צה"ל מהדלת האחורית של הציבור החרדי, כאשר מנגד אנו עדים לשתיקה תמוהה בעיתונות החרדית. השתיקה הזו אומרת דרשני. לדעתנו, התקציבים הנדיבים שהמפלגות החרדיות מקבלות מהמדינה - מסמאות את עיניהם של הגורמים שאמורים לעצור את התעמולה ההרסנית שמתנהלת מועם הצבא".

בחזרה לכינוס שייערך ביום ראשון. בסאטמר טוענים כי "מארגני העצרת מרוצים מכמות האנשים שאמורה להגיע, כאשר 15,000 המקומות באצטדיון הענק צפויים להתמלא". הם מבטיחים כי יהיה זה מפגן של קידוש שם שמים, כאשר אלפים יחזקו את דבקותם בדרכו הקדושה של האדמו"ר רבי יואל מסאטמר.

לגבי אכזבת 'הפלג הירושלמי', בחסידות אומרים כי "אנו לא מופתעים מחוסר ההצלחה של עסקני הפלג לצרף גדולי ישראל בעיקר ליטאים נוספים אל העצרת. הרי מלכתחילה לא האמנו בזה. מטרת הכינוס היא לחזק את הדבקות בשיטה הקדושה ולהתריע מפני מסלולי הגיוס ההרסניים - הן אלה שבכפייה והן אלה שמתנהלים דרך מערכת תעמולה ופיתויים. סאטמר פתחה תמיד את דלתותיה בפני כל מי שרוצה להצטרף לשיטתה ולדרכה. כך היה תמיד, וכך יהיה גם בעתיד".

"חוץ מזה", אומרים בקהילת האדמו"ר מהר"י מסאטמר, "אנו רואים הישג עצום בעצם העובדה שהעצרת המתוכננת הצליחה להציף אל סדר היום בארץ הקודש את נושא סכנת הגיוס. גדולי ישראל מהארץ ומארצות הברית התכתבו ביניהם וליבנו את הנושא. ההד התקשורתי לא יסולא בפז. אנו מאמינים שהדבר יגרום לחרדים רבים לשאול את עצמם שאלות ולחדד את הצורך להיזהר מפני טשטושן של החומות שאמורות לחצוץ בין יהודים חרדיים לבין מדינת הכפירה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר