מאבק חדש בירושלים

הדרישה: לפנות את המוסד הספרדי - לטובת סמינר "הישן"

לאחר תקופה רגועה ביחסי אשכנזים-ספרדים בירושלים, נראה כי העימות בין המגזרים חוזר, ובמרכזו - דרישה לפנות תלמוד תורה ספרדי וותיק לטובת סמינר "הישן". "הם התרגלו לקפח אותנו" (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: גוגל מפות ושלומי כהן, כיכר השבת)

פרסום ראשון: העיר ירושלים ידעה לא מעט מאבקים ועימותים בין הציבור החרדי-אשכנזי והחרדי-ספרדי בעיר. כעת, לאחר תקופה שקטה יחסית, נראה שהמאבק העדתי בעיר חוזר ובגדול. ל"כיכר השבת" נודע כי בעיריית ירושלים העלו דרישה לפנות את מבנה תלמוד התורה 'סנהדרין' ברחוב מנחת יצחק בעיר - לטובת סמינר 'הישן'.

תלמוד תורה 'סנהדרין' שוכן מזה עשרות שנים ברחוב מנחת יצחק בירושלים, בשקט ובטחה. לאחרונה, הבינו מנהלי תלמוד התורה כי גורמים שונים בעיריית ירושלים החליטו לפנות את התלמוד תורה הספרדי לטובת סמינר 'הישן' האשכנזי. כעת, נפתח המאבק שצפוי להסעיר את כיכר ספרא והמפלגות החרדיות בשבועות הקרובים, עד להכרעה.

הגורמים בעירייה טוענים כי לסמינר 'הישן' חסרות כיתות לימוד, ולכן הפתרון הטוב והחסכוני ביותר הוא פינוי תלמוד התורה סנהדרין הצמוד - לטובת הסמינר. את תלמוד התורה מבקשים בעירייה להעביר למבנה אחר בשכירות על חשבון העירייה.

מנגד, בתלמוד התורה טוענים כי מדובר ב"רדיפה", וכי אם היה מדובר במוסד אחר ובציבור אחר, אף אחד לא היה מעז להזיז אותם מהמבנה בו הם שוכנים עשרות שנים. ל"כיכר השבת" נודע כי טענות תלמוד התורה הספרדי הגיעו גם לפוליטיקאים בתנועת ש"ס הארצית, בראשם השר אריה דרעי, ששמעו את טענות תלמוד התורה ווועד ההורים.

יו"ר ש"ס בירושלים ומחזיק תיק החינוך צביקה כהן הגיב בשיחה עם "כיכר השבת": "לא ייעשה מהלך מהסוג הזה בשום אופן מעל ראשם של ילדי תלמוד התורה וההנהלה". לדבריו: "אם עיריית ירושלים תחליט שהמהלך הזה הוא מהלך ראוי, זה לא יקרה לפני שיוצע הצעה מתאימה להנהלת בית הספר, וההנהלה תסכים לה".

"המצב הזה" מוסיף כהן, "מראה שוב את המצב העגום של חוסר כיתות, שהמדינה לא מספקת לתלמידים בירושלים את הכיתות המגיעות להם, זו התוצאה שאנחנו מגיעים אליה כעת".

בת"ת מספרים כי: "חרב חדה מונחת על צווארנו, ומזימה ערמומית נרקחת לנשל אותנו מהבניין בו אנו שוכנים זה עשרות בשנים, באמצעות כוח פוליטי אשר אין מאומה בינו לבין שיקולים של טובת ילדי ישראל והחינוך הטהור, אלא גיבוב של אינטרסים גרידא. אומרים לגרשנו, ולהמיט חורבן על תלמוד התורה על מאות תלמידיו".

בתלמוד התורה חוזרים שוב ושוב על הטענות כי הכל נעשה בשל העובדה שהם חלק מבני עדות המזרח: "כיום התלמידים בת"ת כולם בני עדות המזרח, מקרוב ומרחוק, ומנגד, הזוממים לגרשנו הם "סמינר בית יעקב הישן" בר המצרא שלנו, אשר פעם אחר פעם מנסה באמתלות שונות ומשונות לרמוס את זכויותינו, תוך ניצול העובדה שאנו ספרדים בני עדות המזרח, ומתוך ההרגל להפלות אותנו לרעה ולקפח אותנו, והוא אשר זומם לנשלנו מהמתחם שלנו, ולנתק שתילים רכים ממקור גידולם".

"אין כל הסבר אחר היאך עולה בכלל על דעתם של הגורמים בעיריית ירושלים, לעשות דבר אשר מעולם לא נעשה – להעביר מוסד מתפקד, אשר הרישום בו הולך ומתפתח, אשר מונה כיום קרוב לארבע מאות תלמידים ובעז"ה מחמת רישום מוגבר בשנה הבעל"ט תפתח אי"ה כיתה מקבילה נוספת בכיתה ה', מלבד האפליה המסורתית והקיפוח שלנו כספרדים".

לדבריהם: "נסה לשער ולתאר איזו זעקה הייתה קמה אילו המציאות הייתה הפוכה, אילו היה סמינר ספרדי מנסה להעתיק ממקומו מוסד אשכנזי עתיר קשרים פוליטיים, איזו זעקה הייתה קמה, נעים היו אמות הספים הייתה הארץ מזדעזעת ת"ק פרסה על ת"ק פרסה, ואילו כאן מנסים להשתיק אותנו, לדכא את זעקתנו ולרמוס אותנו ואת חינוך ילדינו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר