אצבע מאשימה

גוברת המחאה נגד חילולי השבת ברכבת: "אסור לעבור לסדר היום"

המאבק על חילולי השבת מגיע לשיאים חדשים כאשר גורמים פוליטיים מזהירים כי הנושא עלול לפגוע בשלימות הקואליציה. אצבע מאשימה מופנית כלפי שר התחבורה ישראל כץ (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
השר ישראל כץ (צילום: פלאש 90)

המאבק על חילולי השבת מגיע לשיאים חדשים כאשר גורמים פוליטיים מזהירים כי באם לא ייפתר הרי שהוא עלול לערער את יציבות הקואליציה ולפגוע בשלמותה.

הבוקר (שלישי) מצטרפים סגן שר החינוך מאיר פרוש ויו"ר סיעת יהדות התורה מנחם אליעזר מוזס במכתבים משלהם לשר התחבורה בהם הם מוחים על הפגיעה הקשה בקדושת השבת.

"אני רואה בחמורה רבה את העובדה המצערת שפניתי אליך כבר לפני שלושה שבועות בעניין הרחבת התחבורה הציבורית בשבתות ועד כה הפנייה אף לא זכתה להתייחסות כלשהי", כך פנה בדחיפות סגן שר החינוך מאיר פרוש, לשר התחבורה ישראל כץ.

סגן שר החינוך פנה לפני שלושה שבועות לשר התחבורה, בעקבות ידיעות שהגיעו ללשכתו על כך שמשרד התחבורה אישר להוסיף נסיעות בשבת, בקו תל אביב - באר שבע, תוך כדי השבת, בריש גלי ופגיעה חמורה בסטטוס-קוו.

במכתב שנשלח כותב פרוש לשר התחבורה: "הגיע אלי ידיעה שמשרד התחבורה החליט לאשר לחברת 'מטרפולין' להוסיף נסיעה בקו 369 מתל אביב לבאר שבע, החל מהשבת הקרובה, וזאת בנוסף ל-61 הנסיעות שכבר קיימות במסלול זה של תל אביב- באר שבע, בשני הכיוונים.

"כידוע, שירותי התחבורה הציבורית בישראל מבוססים על הסטטוס-קו ופועלים בסופי השבוע על סמך פקודת ותקנות התעבורה. הסעיף בפקודת התעבורה האוסר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת בי המנוחה נחקק בשנת 1991, ואז נקבע שלא יהיו קווים נוספים שיפעלו בשבת מלבד הקווים הקיימים בחיפה ובאילת, וכן לא ניתן אישור לקו תח"צ חדש בין תל אביב לבאר שבע, אלא הוחלט שקו 'אגד' מס' 349 שפועל מתל אביב לאילת יאסוף בדרכו נוסעים בבאר שבע.

"למרות זאת, במהלך השנים נוצר כרסום מתמשך בסטטוס-קו וקווים נוספים התרבו במקומות שונים בארץ. מידי פעם אנו עדים לניסיונות חדשים של פריצת הסטטוס-קו המהווים פגיעה חמורה בקדושת השבת, וכל זאת נעשה באישור משרד התחבורה ותוך הפרת החוק הברור בנושא.

"אבקשך מתוקף סמכותך כשר התחבורה במדינת ישראל, לדאוג לשמירת הסטטוס-קוו בנושא תחבורה ציבורית בשבת, ולאסור הוספת קווים או נסיעות על אלו הקיימים והמעונגים בחוק, וזאת על מנת להקטין ככל שניתן את התופעה המבישה של רמיסת קדושת השבת במרחב הציבורי".

כאמור, למרות שהמכתב כבר נשלח לפני שלושה שבועות, לא טרח שר התחבורה לענות לפנייתו של פרוש לעצור את הפגיעה הממושכת בשבת והמשך הפגיעה ברגשותיהם של אזרחים דתיים ומסורתיים רבים במקומות אלו אשר עיניהם כלות לראות את השבת נרמסת בשבת בצורה מחפירה.

בנוסף במהלך דיון שגרתי במליאת הכנסת, ביקש יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מנחם אליעזר מוזס את רשות הדיבור ומחה על המשך חילולי השבת על ידי משרדי הממשלה השונים.

"אדוני היושב-ראש, כנסת נכבדה, אני רוצה להתייחס לנושא השבת. השבת היא יום מנוחה וקדושה, ועם ישראל הוא עם מקדשי שביעי בכל הדורות. יהודים מסרו את נפשם על קדושת השבת. הסבא של כל אחד ואחד מכם היה מוכן למסור נפשו על קידוש השם בשביל השבת. וכאן, בארץ ישראל, מצאו להם משרדים הנוגעים בדבר לחלל את השבת, למגינת לב כל אשר זיק יהודי מחלחל בלבו, ולבצע עבודות שאין ביניהן לפיקוח נפש שום קשר – וכוונתי לעבודות המבוצעות לא רק בשבת האחרונה אלא בכל פעם אנחנו שומעים על עבודות תשתיות בנתיבי איילון, בצפון המדינה, בדרום המדינה", אמר מוזס.

מוזס המשיך ואמר: "אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, ברחבי ארצות הברית ובאירופה אין איסור מנוחה ביום המנוחה והכבישים עמוסים שם 24x7. האם לא מפתחים שם כבישים? לא מתחזקים רכבות? לא מתחזקים תשתיות? אפשר גם אצלנו לתכנן עבודות, לפתח תשתיות בכל אחד מימי החול, אך לא על חשבון השבת!".

מוזס סיכם ואמר: "כיושב-ראש הסיעה אני מודיע לכם כי לא נשלים עם המציאות העגומה הזאת, ועל ראש הממשלה להעמיד את שריו על מקומם הראוי, לרענן ולשנן שאין מקום לשום עבודה בשבת קודש. ובזכות השבת נתברך בכל הברכות האמורות על השבת".

עסקנים העומדים על משמר כבוד השבת אומרים הבוקר בכאב כי בשנים האחרונות זינק מספר הנסיעות בשבת במאות אחוזים. "שורש הבעיה נעוץ במדיניות חדשה של משרד התחבורה הפוגעת בזהותה היהודית של המדינה. לקחו את החוק לצמצום תחבורה ציבורית בשבת וסילפו אותו כך שיכשיר נסיעות שהיו אסורות".

"זוהי מציאות עגומה שאסור לעבור על כך לסדר היום", אמרו העסקנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר