מסיבה או מתנה?

חוגגים בת מצווה? זו דעת מרן רבי חיים קנייבסקי

בשנים האחרונות הפך לנורמה בציבור החרדי לערוך מסיבת בת מצווה לבת המגיעה לגיל שתיים עשרה • מה דעתו של מרן הגר"ח קנייבסקי וכיצד הוא מציין יום זה אצל נכדותיו? (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
מרן רבי חיים קנייבסקי (צילום: בעריש פילמר, כיכר השבת)

בשנים האחרונות הפך לנורמה בבתים רבים בקרב הציבור החרדי לערוך מסיבת בת מצווה לבת המגיעה לגיל שתיים עשרה, יש שעורכים מסיבה של ממש באולם שמחות ויש מהם שעושים משהו צנוע בבית.

בספרי השו"ת בדורות הקודמים כמעט שאין התייחסות לכך, ומרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי כבר נשאל על כך לראשונה לפני למעלה משלושים שנה, ולאחרונה דיבר על זה שוב.

בגליון "דברי שי"ח" מובא כי מרן הגר"ח קנייבסקי סבור כי אין ראוי לערוך מסיבה גדולה מטעמי צניעות, ואם רוצים לערוך מסיבה מצומצת לילדים שבבית - אין בכך איסור.

לפני כחמש שנים, בחיי אשתו הרבנית בת שבע ע"ה אירע ואחד הנכדות ביקשה לערוך מסיבה בביתה למשפחה והזמינו את הסבתא הרבנית לבוא להשתתף. היא שאלה על כך את מרן והוא השיב: "אנו לא היינו עושים כן, אבל אין איסור ללכת לשם", ואכן בסוף היא ראתה שמאוד אכפת להם, אז הלכה.

באחת הפעמים הוסיף מרן שר התורה לתלמיד: "בביתנו לא עשו שום טקס ביום שהבת נהייתה בגיל בת מצוה, אבל אני נוהג כל השנים לתת מתנה לבת או נכדה הנהיית בת מצוה". ומה המתנה? סידור תפילה!

אחד מבני המשפחה העביר את נוסח ההקדשה שרושם רבינו לנכדות שמגיעות ליום זה: "מתנה לנכדתי ... ליום שמתחייבת במצוות, תתפללי בו בכוונה ותזכי לחיים ארוכים וטובים. בברכת סבא חיים קנייבסקי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר