"עד אמצא מקום"

אהרן רזאל מצא את מקומו - ביקורת אלבום

אלבומו החדש של אהרן רזאל "עד אמצא מקום" הוא שיר אהבה אחד גדול לתורה ולומדיה. מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת' בביקורת מוזיקלית על האלבום ושיריו (מגזין, מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

אולי לא כולם רואים את זה ומסתכלים על גלגלצ ועל מצעד הלהיטים אבל אהרן רזאל הוא אחד האמנים הכי חשובים אם לא החשוב ביותר בז'אנר המוזיקה היהודית. הוא מצליח לגעת בלבבות של עשרות אלפים מידי שנה במאות הופעות שלו ברחבי הארץ לצד מעל ל-100 שירים מקוריים שלו מתוך אלבומיו הרבים שמושמעים רבות.

בתור מי שהיה אחד מחלוצי המוזיקה היהודית המקורית גם אל מול התקשורת הכללית, אהרן רזאל לא שוקט על שמריו ומסתפק בזרי הדפנה וממשיך ליצור כל הזמן מוזיקה חדשה ונועזת כשבכל אלבום הוא ממציא את עצמו כמעט מחדש.

האלבום החדש "עד אמצא מקום" עוסק בנושא שמעסיק את רזאל הכי הרבה גם בחיי היומיום וכל מי שמכיר אותו יכול להעיד עד כמה זה באמת הוא – לימוד התורה. רזאל שמגדיר את תפקידו הראשי בעולם כלומד תורה או אם תרצו בהגדרה המקצועית "אברך כולל" שמידי פעם שר יוצא באלבום נוסף שכמעט כולו שיר הלל לתורה ולומדיה.

הז'אנר אינו שדה חדש עבור רזאל, אלבומו 'קבעתי' היה אף הוא עם שירים רבים בנושא וההצלחה האדירה שלו לצד הנושא האהוב על רזאל הביא אלבום נוסף בסגנון ויש שמכנים אותו אף "קבעתי 2". רזאל הפעם לא הסתפק רק בתכנים אל גם קורץ מבחינה מוזיקלית למוזיקה החסידית ומאזיניה עם דואט עם מלך המוזיקה היהודית, מרדכי בן דוד ושיתוף פעולה מוזיקלי עם המעבדים יובל סטופל ויואלי דיקמן שהעניקו לכמה משירי האלבום את הקריצה החסידית הדרושה לצד השותף המוזיקלי הקבוע אבי טל והמפיק גיל סמטנה שלראשונה עיבד שיר לאהרן רזאל. מעבד מוזיקלי חדש שעובד עם רזאל באלבום החדש הוא מאור שושן, מי שהתגלה על ידי ישי ריבו והקליט איתו את אלבומו השני 'פחד גבהים'.

רזאל כבר אירח בעבר באלבומיו זמרים אחרים דוגמת דוד ד'אור, אריאל זילבר וכמובן אחיו יונתן שקולו נשמע לראשונה בשיר הנושא של אלבומו השני של אהרן "מים רבים", הפעם מארח רזאל זמרים רבים יותר החל במרדכי בן דוד בדואט מלא רגש, ישי ריבו שמלטף בקולו את השיר שביצע לראשונה רזאל כאורח באלבומו של יעקב שוואקי "קולות" – "עשרה אנשים". אורח נוסף הוא החזן אברימי קירשנבאום וכמובן גם המשפוּחה, האח יונתן שמצטרף לדואט עמוס אנרגיות וילדיו של אהרן ששרים בשיר דיסקו מקפיץ בסגנון להקת 'אבבא' השבדית לצד מקהלת "בת קול" של ישיבת חורב.

באופן כללי האלבום נוגע רבות במוזיקת הדיסקו אם כי רזאל לקח את הסגנון שנחשב למיושן לכיוון אחר מעניין. כך לדוגמא, השיר שפותח את האלבום "עד אמצא מקום" יושב על ביט של דיסקו, אך עם נגינת סולו של חמת חלילים שנותנת למוזיקה הפשוטה יחסית מהרגיל לרזאל, זווית אירית מרעננת שמרימה את השיר.

שיר דיסקו נוסף באלבום הוא "כל הרוחות שבעולם", השיר שיצא כסינגל כבר לפני יותר משנתיים לא נכנס לאלבומו הקודם של אהרן "האיש בקצה המנהרה" שהיה רגוע יותר ופחות מתאים לשיר הקופצני על נגינת הבראסים העוצמתית שלו. גם פה רזאל נותן טוויסט מוזיקלי בעיבוד עם המעבר השני שזוכה לעיבוד מלכותי קלאסי עם כלי המיתר.

כאמור, רזאל מארח לראשונה את מרדכי בן דוד (רזאל עצמו התארח בעבר באלבומיו של מרדכי בן דוד ואף כתב לו כמה שירים) כשרזאל מקבל עליו את סגנון השירה של מרדכי בן דוד ושר לראשונה באלבומיו בהברה אשכנזית המקובלת במוזיקה החסידית (אם לא מחשבים את הקטע בשיר "יום שבתון" מהאלבום "להיות מחובר", כפי שהזכיר לי איש הדיגיטל עידו שטיינר). הלחן המרגש והביצוע מלא הרגש של השניים לצד העיבודים של יובל סטופל יוצרים להיט חסידי מצוין שיכל בקלות להיכנס לכל אלבום חסידי. בהאזנות הראשונות מעט הפריע לי ה"פשלות" של רזאל בהברה האשכנזית ובכלל הביצוע בהברה הזו אך לאחר כמה האזנות אני בהחלט יכול להבין את ההחלטה לבצע את זה כך ולהשתלב בשלמות יחד. לאחר שתאזינו כמה פעמים ותבינו את זה בעצמכם.

שירי דיכאון הם ז'אנר מצליח במיוחד בישראל. זמרים רבים עשו קריירה שלמה על שירים עצובים, אך האם יש לנו כוח להתרסק משירים? אני משער שרזאל התחבט בשאלה הזו כשהלחין את הטקסט המרסק פשוטו כמשמעו של דודתו אורנה שרעבי-רזאל ז"ל שנפטרה בגיל צעיר ממחלה קשה והותירה מכתב מרגש במיוחד לבנה הקטן. בכל פעם שאני מגיע למשפט המצמרר "ברצוני שתהיה ספר תורה, יקר שלי", אני מצטמרר פיזית פשוטו כמשמעו. יש משהו בקולו של רזאל ששר את הטקסט העצוב, אך מלא התקווה שיכול לחדור לכל לב. שמעתי לחנים יותר מורכבים ויפים מרזאל אך ייתכן כי דווקא הפשטות המוזיקלית של הלחן והעיבוד נותנים את המקום הנכון לטקסט המרגש במיוחד. רזאל סיפר בראיון כי לסיפור שיצר את השירים היפים והמרסקים של האלבום יש גם סוף שמח, כאשר בנה גדל והפך לאברך לומד תורה.

אחד השירים שממחישים בצורה הטובה ביותר את התנהלותו של רזאל ואת האלבום כולו הוא "זה העסק שלנו לעסוק בדברי תורה" שיר שהלחין רזאל על מילותיו של הרב דניאל זק"ש זצ"ל בהקדמה לספרו "חמדת דניאל". רזאל גייס לעיבודים את המעבד הצעיר והמוכשר יואלי דיקמן ומקהלה גדולה של בחורי ישיבה שמעניקים אותנטיות לביצוע ולשיר היפיפה.

האלבום מלא בשירים ייחודיים, כ"אם יש את נפשך" בסגנון הפולק המשלב בין משפט של ביאליק ומילים של רזאל העוסקות בסוד לימוד התורה לצד עיבוד מוזיקלי ישראלי של האיש שליווה מוזיקלית שנים את מאיר בנאי ז"ל – גיל סמטנה. "אחינו" לחן מרגש של רזאל לתפילה המוכרת בדואט עם חזן בית הכנסת הגדול לשעבר, אברימי קירשנבאום שנשמע שונה לחלוטין ונפלא עם הלחן החדש.

לסיכום, רזאל יצר אלבום הערכה ואהבה לתורה ולומדיה ובניגוד לכאלו ששרים סיסמאות אצלו זה גם משכנע ומרגיש אמיתי. אלבומו הקודם של רזאל אכזב אותי מעט בשל 2 רצועות כפולות שהיו בו הפעם הצליח רזאל "להחזיר" לי את האהבה הגדולה ליצירתו לה אני מאזין באדיקות כבר עשרה אלבומים ומקווה להאזין ללפחות עוד עשרה נוספים בהם אני יודע ובטוח שאהרן יוסף רזאל ימשיך לרגש ולהפתיע אותי כל פעם מחדש. מומלץ בחום רב ואם לא קניתם את האלבום במכירה המוקדמת רוצו לעשות זאת בחנויות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר