המכתב, התפילה והאסיפה

התגובה החריפה של הרבי מסאטמר לשער עיתון החסידות

הסירוב לצאת ל'שחרית', התפילה שנמשכה שעתיים, מכתב המחאה שהרבי כתב, האירועים שבוטלו והאסיפה של ראשי הקהילה - כך הגיב הרבי מסאטמר לשער "דער בלאט" נגד גדולי הדור (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הרבי בחתונת המשב"ק, בשבוע שעבר (צילום: מערכת בחצרות)

בעקבות הסערה שנוצרה לאחר פרסום שער ה"דער בלאט" - בטאונם הרשמי של חסידי האדמו"ר מהר"א מסאטמר, שקרא לשגר מכתבי מחאה לגדולי הדור וראשי הישיבות בישראל במחאה על חוק הגיוס, ולאחר ההתנערות הרשמית של ראשי קהילת סאטמר בהוראת האדמו"ר כפי שנחשפה ב"כיכר השבת", מפרסם בסוף השבוע הבעלים והמו"ל של העיתון, אלימלך הכהן דייטש, מכתב התנצלות על הפגיעה בגדולי ראשי הישיבות.

עוד בנושא:

דייטש מתייחס למכתב שקרי שפורסם בשמו בסוף השבוע האחרון אותו הוא מכחיש ומצהיר על בקשת סליחה ומחילה.

"גילוי דעת עש"ק לסדר 'והיה אם מעיני העדה נעשתתה בשגגה' (שלח) תשע"ז לפ"ק", כותב דייטש. "אני הח"מ - בתור הבעלים ואחראי על המכ"ע "דער בלאט" מאז התיסדותה בשנת תש"ס לפ"ק - הנני בזה בהתנצלות עמוקה ובקשת מחילה מאלפי קוראינו הנאמנים הי"ו, שאנו עומדים לשרתם בנאמנות זה קרוב לח"י שנים שעעל"ט, שהרגישו בזיון וצער ע"י העוולה הגדולה שנעשתה מבלי ידיעתי והסכמתי כלל".

דייטש מוסיף וכותב כי "עם קבלת מלא האחריות על העוולה שנעשתה, תוך כדי פגיעה אישית ברבנים הגאונים ראשי ישיבה מפורסמים מארה"ק שליט"א, הנני מבקש סליחה מכבוד תורתם הרמה, ומודיע אני בזה שבע"ה נעשה כל מה שביכולתנו לתקן את המכשול על העתיד.

שער העיתון

"בו בזמן הנני בזה להודיע היות שזה עכשיו יו"ל מכתב חתום גם בשמי בשם מערכת "דער בלאט", ברור לכל מי שעיניו בראשו שהמכתב הזה מזוייף, ובוודאי שלא יצאה בשמי ובשם המערכת שום מכתב כזה וכעין זה. החותם מתוך כאב וצער, אלימלך הכהן דייטש".

ל"כיכר השבת" נודע על הדרמה שהתחוללה מאחורי הקלעים בסוף השבוע בחסידות סאטמר.

האדמו"ר מסאטמר שנודע לו דבר שער העיתון בבוקרו של יום חמישי היה בסערות רגשות ואמר ל'הויז בחור' שהוא לא רוצה לצאת מביתו לתפילת שחרית בהיכל הישיבה גדולה עד שיוציאו הבהרה ומחאה.

הגבאי הרב חיים שלמה פישר שחיתן בדיוק את בנו הגיע במהירות לבית האדמו"ר ורק אחרי שהגבאי הבטיח לו שהוא יסדר ויכתוב מכתב מחאה, האדמו"ר הלך להתפלל.

התפילה נמשכה כמעט שעתיים, הרבה יותר מיום רגיל, כאשר האדמו"ר בכה במשך כל התפילה. מיד אחרי התפילה הגיש לו הגבאי את המכתב שהוא ארגן אבל האדמו"ר לא היה מרוצה מזה.

לאחר מכן ישב האדמו"ר בעצמו וכתב מכתב בו הוא מוחה ומודיע שהעיתון לא שייך לקהילת סאטמר. האדמו"ר שלח את המכתב לראשי הקהילה, הם חתמו על המכתב וכך זה יצא לציבור.

בנוסף, הורה האדמו"ר לאסוף את כל העיתונים מהחנויות ולתלות מודעות בכל האזורים החרדים בארה"ב.

מכתב ההתנצלות

לאחר מכן, במהלך כל היום, האדמו"ר נשאר בסערת רגשות, הוא התקשה להירגע איך יצא מכשול כזה בעיתון שאמור להיות תחת חסותו. ל"כיכר השבת" נודע כי האדמו"ר לא יצא כל היום לישיבה ונשאר סגור במשך שעות בביתו.

גם בשעות הערב, כאשר האדמו"ר היה אמור להגיע לעיר ווילאמסבורג לבאנקט מיוחד לטובת כולל סאטמר בבית שמש וגם לנאום לפני אברכי הקהילה בעיר שהתחתנו בחמש השנים האחרונות, כנהוג שהאדמו"ר נואם לפניהם שיעור בהשקפה, האדמו"ר ביטל את שני האירועים ונשאר ספון בביתו עד השעות המאוחרות של הלילה.

ביום שישי האדמו"ר התקשר לראשי הקהילה בניו יורק, בווילאמסבורג, בקרית יואל, בבורו פארק ובמונסי וביקש מכל ראשי הקהילה להגיע היום - יום ראשון - לביתו לאסיפה דחופה בה יוחלט האם לפתוח עיתון חדש כאשר השליטה על העיתון תהיה על ידי ראשי הקהילה או שרק יעבירו את שליטת העיתון הקיים לידי וועדה מיוחדת שתטפל בכל מה שקשור לעיתון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר