נתניהו מיצמץ ראשון

הלחץ מימין עבד: הרחבת קלקיליה תישקל שוב

הסערה שחוללה תוכניתו של ראש הממשלה, שכבר אושרה, להרחיב את העיר קלקיליה על חשבון ישראל, הובילה אותו להודיע על דיון מחודש בהחלטה זו. בימין - מרוצים (פוליטי)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
קלקיליה, נשקפת מישוב ישראלי (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

הקבינט ידון מחדש בתכנית להרחבת העיר הפלסטינית קלקיליה, בעקבות הלחץ הפוליטי מימין וההתנגדות העזה שנשמעה בקרב שרי הבית היהודי והליכוד. כך הודיע הבוקר (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת שרי הליכוד.

הנסיגה של נתניהו מתוכניתו הראשונית שכבר אושרה בקבינט, באה זמן קצר לפני הפגנה של ראשי יישובים ורשויות בשומרון במחאה על התוכנית שתפגע בביטחונם ובאיכות חייהם.

כזכור, לפי התכנית המדוברת העיר קלקיליה תורחב בכ-2,500 דונם, תכלול 14 אלף דירות חדשות וכך יגדל מספר התושבים בעיר בכ-10,000 בני אדם, בהדרגתיות.

לאחר חשיפת התוכנית בחדשות 2, החלה סערה בימין. לטענת ראשי המתנחלים, נתניהו סגר מאחורי גבם מהלך עם ממשל טראמפ לבנייה נרחבת לפלסטינים. הביקורת עליו הגיע כצפוי מכיוון הבית היהודי, כששר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד קבעו כי "התכנית היתה ונשארה פרס לטרור".

לדברי בנט ושקד, על אף שהתכנית כונתה על ידי שר הביטחון ליברמן "שיטת המקל והגזר", היא מקדמת למעשה את "ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C. אין ספק שמשמעות התכנית מחמירה אל מול ההיקפים המצומצמים מאד של בנייה שאישר ראש הממשלה לישובים הישראלים", הם ציינו.

"על ממשלת ישראל לקדם את האינטרסים הישראליים ביהודה ושומרון, ולא את אלה של הפלסטינים. לנוכח משמעויות אלה נדרוש להקפיא את התכנית עד לדיון מחודש בקבינט או עד שיווק של 14 אלף יחידות דיור לישראלים בשטחי C".

גם שר התיירות יריב לוין, סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי וח"כ יואב קיש מהליכוד ביקרו קשות את התוכנית, ומי שיצא להגנתה הוא דווקא שר הביטחון אביגדור ליברמן שמלשכתו האשימו את המבקרים בכך שמעשיהם מזכירים את הניסיונות להפיל את ממשלת הימין ב-1992. "הודעת שרי הבית היהודי תמוהה ביותר, מאחר והתכנית המכונה 'מקלות וגזרים', הוצגה לפני כחצי שנה לכל שרי הקבינט, בהם שרי הבית היהודי", נמסר.

לדבריו, "העלאת הנושא דווקא היום, כולל ההצהרות והדרישות, מזכירות יותר מדי את התנהלות תנועת התחייה בשנת 1992, כשהפילה את ממשלת הימין בראשות יצחק שמיר ובכך הביאה עלינו את הסכמי אוסלו. הממשלה הנוכחית היא הטובה ביותר למפעל התיישבות ביהודה ושומרון, כשרק במחצית הראשונה של 2017, אושרו אלפי יחידות דיור.

בלשכת ראש הממשלה דחו את טענות המתנחלים ואמרו כי התכנית, שכבר הופקדה לביצוע, הובאה על ידי שר הביטחון בשנה שעברה ואושרה על ידי הקבינט. "מאז שהובאה התכנית אושרו לתכנון ולבנייה מעל 10,000 יחידות דיור להתיישבות היהודית, ולכן הטענה אינה נכונה ואף אבסורדית", אך כאמור הבוקר ראש הממשלה מבצע נסיגה ראשונית מתוכנית זו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר