המצע בריא, קציצות הבקר הרבה פחות. אילוסטרציה - ההנחיות החדשות: הרבו בתזונה ים תיכונית
המצע בריא, קציצות הבקר הרבה פחות. אילוסטרציה (צילום: שי בן אפרים, ynet)
אאא

בשבוע הבא ישיק משרד הבריאות המלצות תזונה לציבור. מארוחת הבוקר ועד הנשנוש הלילי - לראשונה גובש מתווה תזונה כולל.

על פי ההנחיות החדשות, שיוצגו בכנס 'הפורום לתזונה בת קיימא' שייערך בעוד שבוע במכון ויצמן, יש לאכול בשר עופות או הודו לא יותר מפעמיים-שלוש בשבוע, יש להמעיט בצריכת בשר בקר ככל הניתן, ומאכילת בשר מעובד - כולל הנקניקים והשניצלונים המוכרים לכולנו - יש להימנע לחלוטין או לצמצם למקסימום פעם אחת בחודש.

מה שכדאי לצרוך על בסיס יומי לפי משרד הבריאות הן קטניות דוגמת עדשים, אפונה, שעועית, חומוס, פול ולוביה - והרבה, וכן "מזונות מגוונים מהצומח ברוח התזונה הים תיכונית". לעומת זאת, חלבון מן החי מומלץ לצרוך רק בכמויות קטנות ובמתינות.

במסמך ההמלצות שנחשף היום (שני) בעיתון 'ידיעות אחרונות' נכתב: "ממחקרים רבים עולה שדפוס תזונתי של דיאטה ים-תיכונית עשוי למנוע מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, סוכרת ומחלות סרטן שונות. כמו כן נמצא כי הקפדה על דפוס דיאטה ים-תיכונית היא בעלת קשר מגן מפני מחלת האלצהיימר".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

כמו כן, כדאי לאכול פעם בשבוע דגים טריים וקפואים, המספקים שומן מסוג אומגה 3, ולהרבות בצריכת פירות וירקות: לפחות 2-3 מנות פרי ו-5 מנות ירק, כפי שהם.

המלצות נוספות: לצרוך שמן זית בכבישה קרה כמקור עיקרי לשומן גם בבישול קצר וגם בתיבול, להשתמש בתבלינים שמסייעים בהפחתת צריכת מלח ולשלב שקדים, אגוזים ומיני גרעינים כמקור לחלבונים, שומנים בריאים, וויטמינים, מינרלים וסיבים.

בנוסף לבשר מעובד שאמור יש להימנע מאכילתו, כלולים בהמלצה הגורפת גם חטיפים, מזון ממותק, משקאות אנרגיה וממתיקים מלאכותיים. את כל העוגות, הממתקים והמשקאות הקלים יש לצרוך באירועים מיוחדים בלבד.

יצויין, כי גם בתחום החלב מסתמנת מהפכה, והקטגוריה תכלול מעתה גם חלב סויה ומוצריה, כך שההמלצה הוותיקה לצריכת 2-3 מנות חלב ביום תורחב מעתה להנחיה לצרוך כמות כזאת של מוצרי סויה או מוצרי חלב.

סיגל פרישמן, מנהלת היחידה לתזונה ולדיאטה בבית החולים בילינסון אומרת ל'ידיעות': "רבים מאיתנו עסוקים ומוצאים את עצמנו מזמינים ג'אנק פוד. צריך לעבוד לתזונה בריאה שכוללת בישול ביתי".

התזונאית ד"ר דורית אדלר מהפורום לתזונה בת קיימא מוסיפה ומסבירה, כי "ההמלצות החדשות משקפות את המידע העדכני ביותר מהמחקרים על הקשר בין תזונה נכונה למניעת תחלואה ותמותה בטרם עת, ואנו מקווים שהן יסייעו לגשר על הפער בין הרצוי למצוי. התזונה של הישראלי הממוצע רחוקה מאוד מההמלצות הללו. לדוגמה, ילדים בישראל שותים הרבה שתייה מתוקה, יותר מאשר בארה"ב. ילדים בישראל גם אוכלים שניצלוני עוף מעובדים לארוחת צהריים כמה פעמים בשבוע, בעוד שמשרד הבריאות ממליץ על מקסימום פעם בחודש, וגם זו נחשבת להמלצה מתונה שכן עדיף היה להימנע לחלוטין ממוצרים כאלו".