תקן ה-EMV

קוד סודי ברכישה באשראי? הסוחרים מתנגדים

איגוד לשכות המסחר פנה למפקחת על הבנקים ודרש ממנה לדחות את הכנסת תקן האבטחה החדש לכרטיסי האשראי רק לתחילת שנת 2019 זאת לטענתו בשל חוסר מוכנות (כלכלה)

(צילום: שאטרסטוק)

בעוד כעשרה ימים היה אמור להיכנס לתוקפו יישום תקן EMV שנועד לחייב את הלקוח להקיש קוד סודי בכל פעם שהוא עושה שימוש בכרטיס האשראי שלו במטרה לצמצם את מקרי הגניבה אך ברגע האחרון איגוד לשכות המסחר פנה למפקחת על הבנקים, חדוה בר, בבקשה לדחות את יישום תקן ה-EMV בחנויות. לטענת האיגוד, בתי העסק אינם ערוכים לכך עקב הוראות לא ברורות של בנק ישראל ויש לדחות את המעבר לתחילת 2019.

כאמור מדובר בתקן בטיחות בינלאומי שנועד לאפשר ביצוע עסקאות בצורה מאובטחת בכרטיס אשראי חכם – כרטיס בעל שבב אלקטרוני. תקן זה דורש מהקונה הקשת קוד סודי (בדומה למשיכת כספים בכספומט) בכל עסקה בכרטיס. מסוף התשלום נמצא בבית העסק וקורא את השבב האלקטרוני שעל גבי כרטיס האשראי כתחליף לקריאה בקורא כרטיסים מגנטי.

במכתב שנשלח לפיקוח ופורסם ב-ynet מציינים באיגוד כי חלק ניכר מהעסקים בענפי המסחר והשירותים אינם ערוכים למעבר בלוח הזמנים שנקבע. "המעבר מצריך היערכות משמעותית הדורשת מכלל בתי העסק להצטייד במכשירי סליקה חדשים הכוללים את דרישות המעבר לתקן EMV והשקעה בתשתיות החיבור", הם כותבים. זאת למרות שרק מכשירים חדשים שייקנו יצטרכו להיות בתקן החדש.

עוד מציינים שם כי לשכת המסחר לא קיבלה כל מידע מבנק ישראל בנושא. "לא מתקבל על הדעת, שבביצוע מהלך כה נרחב המחייב הערכות מיוחדת של המשק, בנק ישראל לא יוציא הנחיות בנושא לכלל בתי העסק במשק ויסתפק בהנחיות דרך הודעה לעיתונות בלבד".

באיגוד טוענים עוד כי בשל העובדה שבמסופי האשראי החדשים יידרשו הצרכנים להקיש את הקוד הסודי בביצוע עסקה, "מצב זה עלול להביא לעיכובים גדולים בקופות וויכוחים מיותרים עם קופאיות שידרשו קוד סודי, שכן במשך שנים ארוכות חונכנו לא לומר לאף אחד את הקוד הסודי, לשנן אותו בעל-פה ולא לשמור אותו בשום מקום. לשם מניעת אותן בעיות, אנו סבורים כי על בנק ישראל לצאת בקמפיין הסברתי רחב היקף לציבור בישראל, לקראת המעבר לתקן EMV וזאת בדומה לקמפיין הפרסומי שביצע המשרד להגנת הסביבה בנושא החובה לגבות תשלום על שקיות נשיאה מפלסטיק".

נקודה נוספת שמעלים באיגוד לשכות המסחר נוגעת לצורך בשינוי חוק כרטיסי חיוב. על פי הוראות התקן החדש, לאחר הקשת קוד סודי לא יהיה צורך בחתימת הלקוח, ובמקרה של הונאה תושת האחריות על המנפיק ולא על בית העסק. אולם נכון להיום חוק כרטיסי חיוב קובע במפורש כי במקרה שאין חתימה תוגדר העסקה כ"עסקה במסמך חסר" - מציאות שמטילה את האחריות במקרה הונאה על בית העסק ובמקרה כזה החוק יהיה שונה מההוראות החדשות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר