בניגוד לעמדת מנדלבליט

הנשיאה מרים נאור: "חיפוש בטלפון כמו חיפוש בנשמה"

נשיאת בית המשפט העליון דחתה את בקשת התביעה הצבאית לאשר חיפוש בטלפון סלולרי ללא צו מיוחד, זאת בניגוד לעמדתו של היועץ המשפטי שהצטרף לתביעה (משפט)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
השופטת מרים נאור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, דחתה היום (שני) את עמדת היועץ המשפטי של הממשלה אביחי מנדלבליט, וקבעה שהחוק הקיים אינו מתיר חיפוש בטלפון ללא צו בית משפט. בכך אישרה נאור את קביעת בית הדין הצבאי לערעורים, שעליה ערערה התביעה הצבאית לעליון.

על פי הדיווח ב'הארץ', היועמ"ש מנדלבליט הצטרף לערעור התביעה, וטען שאם אדם מסכים לחיפוש בטלפון הסלולארי שלו - אז הוא מוותר מרצונו לזכות לפרטיות.

השופטת נאור תהתה בפני הנוכחים מדוע לא פעלו כדי לקדם חקיקה בנושא וניסו להגיע להחלטה דווקא בבית המשפט. "האם יש מקום להזדקקות להליך זה? למה לא לקדם חקיקה? לא יותר פשוט מהסימפוזיון הזה?", שאלה.

נאור לא התעמקה במהות השאלה המשפטית, אך ציינה שהיא סבוכה. "אני לא אומרת את דעתי, אבל יש פה פנים לכאן ולכאן. טלפון זה הרבה יותר מלהיכנס לבית, זה להיכנס עמוק לנשמה", אמרה. "זו סוגיה מורכבת, שצריך לעשות בה איזון, ולכן דומני שמתאימה לחקיקה".

התובע הצבאי, סא"ל אבי חלבי, ביקש מבית המשפט לאפשר לתביעה הצבאית לערוך את החיפוש, עד שיתבצעו הליכי החקיקה - שעשויים לארוך זמן רב ולעורר מן הסתם גם סערה ציבורית בשל הפגיעה בזכויות האזרח ופרטיותו. אך כאמור לאחר דיון שארך דקות בלבד, החליטה נשיאת העליון לדחות את בקשת הערעור של התביעה הצבאית, ולמעשה - להשאיר את מדיניות החקירה בצה"ל על כנה, שכל חיפוש מעמיק בטלפונים סלולאריים של חיילים יחייב אישור שופט.

"לא ראינו מקום לקיים רשות ערעור בנושא שלפנינו. בית הדין הצבאי לערעורים קבע כי לא ניתנה הסכמה של המשיב לחיפוש בטלפון הנייד שלו. תהא אשר תהא הכרעתנו בשאלה העקרונית, האם הסכמתו של חשוד מספקת לערוך חיפוש בטלפון הנייד, שאלה זו תישאר תיאורטית, ולא תשפיע על תוצאות ההליך", אמרה נאור.

עורכי הדין מטעם הסנגוריה הצבאית, רס"ן במיל' עדי ריטיגשטיין אייזנר ורס"ן עומר קנובלר אמרו שמדובר בהישג להגנה על זכויות הנחקרים. "בית המשפט העליון הבהיר שהליכים מהסוג הזה ראוי להיעשות בחקיקה, וחיפוש בטלפון הוא לא כמו חיפוש בבית, אלא ממש חדירה לנשמה של אדם, ובכך הבהיר שזו סמכות מרחיקת לכת, שאין מקום לטעמנו לעשות אותה מכורח הסכמה. הסנגוריה הצבאית תמשיך להגן על זכויות נחקרים בצבא",

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר