האם 'גוגל' תיקנס בכמיליארד וחצי דולר?

נציבות האיחוד האירופי מתכוונת לקנוס את 'גוגל' בקנס ענק בשל שימוש לא הוגן וניצול מעמד שעשתה ענקית הטכנולוגיה לצורך מכירת מוצרים דרך השירות שלה (חדשות הטכנולוגיה)

בני סולומון | כיכר השבת |
משרדי גוגל בקליפורניה (צילום: שאטרסטוק)

ענקית הטכנולוגיה 'גוגל' עשתה ככל העולה על רוחה אך על פי הדיווח של הפייננשל טיימס הלונדוני מסוף השבוע החגיגה נגמרה - הקנס הראשון צפוי להגיע לסכום של מעל מיליארד יורו או כ-1.5 מיליארד דולר.

התביעה האירופית האשימה את גוגל על ניצול מעמדה כמונופול חיפוש כדי לפתח את שירותי גוגל שופינג שלה שמאפשרים לגולשים לרכוש מוצרים ישירות מחלון החיפוש של החברה זאת כמובן על חשבון המתחרות ובצורה שאינה הוגנת.

הקנס על גוגל צפוי לעקוף את הקנס שהושת על אינטל ב-2009 שהגיע בזמנו לכ-1.45 מיליארד דולר, כך מסרו מקורות. מתחרות אירופיות ופוליטיקאים בכירים מצרפת וגרמניה מנסים לשכנע את הנציבה האירופית להגבלים עסקיים לפעול בחומרה נגד החברה. אך בנציבות חוששים גם שהחמרה במדיניות נגד חברות אמריקאיות עשויה להזיק ליחסים בין ארה"ב ואירופה בטווח הרחוק.

נציבת האיחוד האירופי ידועה כאחת שלא מתפשרת ואינה חוששת לעמוד בלחצים. גובה הקנסות מאז נכנסה לתפקידה הרקיע שחקים כמו ההחלטה נגד אפל על שומת מס של 13 מיליארד דולר או במקרה של קרטל של 5 יצרניות משאיות אירופיות שנאלצו לשלם כ-3 מיליארד יורו לאחר שהוברר שהן תיאמו מחירים.

בעיתון הבריטי מסבירים כי הקנס של גוגל מחושב על פי הכנסותיה השנתיות שעמדו בשנה שעברה על כ-90 מיליארד דולר. האיחוד יכול לדרוש קנס שמגיע לכ-10% מהכנסותיה וכן לדרוש ממנה קנס נוסף בגובה 30% מהכנסותיה מהשירות מפר החוק כפול משך השנים שהופעל.

לגוגל יש את הכסף כדי לשאת בקנס כזה ואף גדול ממנו כך שהיא לא תפשוט את הרגל מכך אך לדברי המומחים פסק הדין החריף עשוי גם להשפיע על האופן שבו גוגל מפתחת את שירותיה מעבר לתחום החיפוש.

לגוגל גם תינתן הזדמנות להציע הסדר ותיקון של השירות שיאפשר לה לקבל קנס מופחת. עם זאת ההסדר צריך להתבצע עד תאריך יעד קשיח שאי עמידה בו עשויה לגרום לה לקנס פיגורים של כ-5% מהכנסותיה היומיות. איחור כזה של מיקרוסופט עלה לחברה כ-280 מיליון יורו ב-2006.

ישנן גם ביקורות שהועלו ושטוענות לאפליה של האיחוד האירופי כנגד חברות טכנולוגיה אמריקאיות. מאז 2000, הרגולטורים האירופים פתחו בחקירות נגד כמעט כל ענקיות הטכנולוגיה - מיקרוסופט, גוגל, אפל, אינטל, פייסבוק ואמזון. החקירה נגד גוגל נמשכה כ-7 שנים והקנס הנוכחי הוא רק הראשון. כאמור ישנן עוד שני נושאים על הפרק ואם גם בהם היא תימצא אחראית היא עשויה להידרש לשלם עוד קנסות. גוגל כבר הציעה בעבר שלוש הצעות להסדר בין 2013 ו-2014 - אך כולן נדחו על ידי הנציבות.

על פי הדיווח ב'כלכליסט', חוץ מהקנס, ההחלטה של הנציבות עשויה לסלול את הדרך עבור מתחרות של גוגל בתחום חיפוש והשוואת מחירים ברשת לתבוע אותה על תחרות בלתי הוגנת ולדרוש ממנה פיצויים. החקירה עצמה התמקדה בשירות השוואת מחירי מוצרים פיזיים, אך גוגל גם מציעה שירות השוואת מחירי טיסות או שירות מפות - וגם כאן היא עשויה להיות מוכרזת כמונופול כמו למשל בתחום הניווט עם ווייז שמוצעת בחינם, כאשר המתחרים דורשים תשלום על אותו שירות.

מלבד החקירה הזו שהסתיימה, שתי חקירות נוספות מרחפות מעל גוגל ומתמקדות בשאלות שנוגעות לסמארטפונים ולחיפוש. האיחוד בודק כיצד גוגל מתגמלת ומגבילה ספקיות תקשורת ויצרנים שמשתמשים באנדרואיד ובחנות גוגל פליי. ובמקרה החיפוש האיחוד בודק האשמות שגוגל מנעה באופן חד צדדי ממתחרים גישה לאתרים שהשתמשו בחלונית החיפוש ובשירות הפרסום שלה.

שתי החקירות האלה מכילות פוטנציאל נזק הרבה יותר חמור עבור גוגל מאשר הראשונה. תחום החיפוש הוא עדיין אחד ממנועי הצמיחה החשובים שלה ועומד בבסיס שירות הפרסום שמהווה את החלק הארי בהכנסותיה. גם אנדרואיד מהווה את אחד מעמודי התווך של האסטרטגיה העסקית שלה ומסייע לה לשמור על מעמדה כאחד מהכוחות המובילים בעולם המובייל לצד אפל. פגיעה בשני התחומים האלה או אפילו באחד מהם עשוי לגבות ממנה נתח לא קטן מעסקיה.

במשך שנים ארוכות שולטת גוגל בתחום החיפוש באמצעות מנוע החיפוש שלה ויישומים נוספים דוגמת ג'ימייל והיוטיוב ועל פי חלק מההערכות אחת הסיבות שבגללן החליט טראמפ לפרוש מהסכם פריז היה רמיזה לאיחוד האירופי לעזוב את גוגל וחברות אמריקאיות נוספות שכאמור נחקרו ונקנסו בשנים האחרונות במיליארדי דולרים. האם זה יעזור? בגוגל מקווים מאד שכן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר