התכתובת נחשפת

הרופאים תכננו מתחילה לעבור עם כל העובדים לשערי צדק

תכתובת מייל שפורסמו על ידי בית החולים הדסה חושפות כי כבר בשלב ראשוני תכננו הרופאים לעבור יחד עם כל צוות המחלקה לשערי צדק ואף ניהלו על כך משא ומתן (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

האם הרופאים המתפטרים מהמחלקה ההמטו־אונקולוגית ילדים בהדסה התכוונו מלכתחילה לפרק את המחלקה ולעבור לשערי צדק? תכתובת מייל שנחשפה הבוקר ב'ידיעות אחרונות' מעלה כי כבר בתחילת המהלך תכננו הרופאים לעבור באופן מלא כולל עם הצוות הסיעודי והעובדים הסוציאליים לבית החולים שערי צדק ואף ניהלו מגעים מתקדמים על כך עם פרופ' הלוי מנהל שערי צדק.

בהודעת מייל מה־12 בינואר השנה כותב עידו רוט, הממונה על העובדים הסוציאליים במחלקה ההמטו־אונקולוגית ילדים לפרופ' ויינטראוב ולאח הראשי של יחידת האשפוז, נתן גורליק: "היי מיקי, אני מבין שנפגשתם היום לקראת פגישה עם ההנהלה ביום ראשון".

בהמשך המייל מתייחס רוט למכתב שהעבירה הנהלת בית־החולים בדבר כוונותיה העתידיות לגבי המחלקה, וכותב כי מדובר במסמך עמום שיאפשר להם להמשיך לנהל מו"מ במקביל עם שערי צדק: "העמימות של המסמך אולי משרתת אותנו בכך שהוא יכול להוות בסיס לדיון ראשוני בלבד, ומחייב תהליך בדיקה הדדית שייקח שבועות וחודשים. זהו זמן מספק כדי להבין מה קורה בגזרת שערי צדק ולהתקדם בהתאם בשתי החזיתות".

המייל הזה נשלח חצי שנה לפני התפטרות הרופאים. בשלב הזה כבר הודיע מנכ"ל בית־החולים פרופ' זאב רוטשטיין על מינוייה של ד"ר פולינה סטפנסקי למנהלת מחלקת השתלות מח עצם, מה שהכעיס מאוד את פרופ' ויינטראוב שטען כי מדובר בפגיעה בטיפול בילדים החולים, אך הוא עדיין לא העביר את מסמך הדרישות שלו להנהלת בית החולים. למקרא המייל נדמה שפניו של פרופ' ויינטראוב לא היו מלכתחילה לפשרה שתותיר אותו בבית החולים הדסה אלא מראש הוא חתר למעבר לשערי צדק.

במייל כותב רוט עוד כי "אין לי פתרון לסיטואציה של קבלת רישיון תוך שבועיים שלושה, ותוך כמה זמן שערי צדק ידרשו החלטה סופית שלנו". הדברים מעמידים באור חדש את הכרזותיו של מנהל בית־החולים שערי צדק, פרופ' יונתן הלוי, שאמר בעבר כי נעשו רק בדיקות גישוש ראשונות להיתכנות המעבר.

עומק המגעים בין רופאי הדסה למנהלי שערי צדק בא לידי ביטוי במיילים נוספים שנחשפים כאן, המתעדים התכתבות בין פרופ' ויינטראוב לפרופ' הלוי ולסמנכ"לית הכספים של שערי צדק, רות רלבג. כך למשל במייל מה־15.11.16 ששלחה רלבג לויינטראוב היא דנה איתו במה שנחזה להיות שטח המחלקה שתוקם בשערי צדק וכותבת לו "אינדיקצית השטחים עומדת על כ־1000 מ"ר. זה מצמצם את החלופות". בהמשך היא מעדכנת אותו שפרופ' הלוי בחו"ל ושתדון איתו בנושא.

חודשיים אחר כך שולח פרופ' ויינטראוב לפרופ' הלוי ולרלבג מכתב שקיבל מפרופ' רוטשטיין, והסמנכ"לית משיבה: "הוא (רוטשטיין) בהחלט לא מביע רצון לדון בהחלטה לגבי פולינה (ד"ר סטפנסקי), זה מעשה גמור מבחינתו". בעקבות המייל שוחחו ויינטראוב והלוי בטלפון. בסוף ינואר כתב הלוי לויינטראוב: "גם לי נראה שהסאגה מתקרבת לשיאה ומאחל שתסתיים כפי שאנו רוצים".

במשרד הבריאות זעמו על פרופ' הלוי שניהל משא ומתן עם הרופאים על העברת המחלקה ובעצם לדבריהם היה אחד הגורמים להתלקחות ולמצב שנוצר.

משערי צדק נמסר בתגובה: "מעולם לא הוכחש שהייתה פנייה של פרופ' ויינטראוב אל פרופ' הלוי בנובמבר 2016 לשקול פתיחת מחלקה, לאור הכוונה שלו ושל רופאיו להתפטר מהדסה. ואכן, נבדקה באותה עת היתכנות הקמת מחלקה בשערי צדק מבחינת התשתיות הפיזיות. עם זאת, בשלב מאוד מוקדם, בפברואר 2017, לפני התפטרות הרופאים ולאור החלטת משרד הבריאות שלא לאפשר פתיחת מחלקה כזו בשערי צדק, עסק פרופ' הלוי בשכנוע הרופאים לשוב להדסה, וכל תקשורת בינם לבינו הייתה אך ורק בכיוון הזה".

כזכור, אתמול הודיע פרופ' הלוי כי לא תקום מחלקת המטו-אונקולוגיה ילדים בבית החולים שלו. ככל הנראה בשל הלחץ שהופעל עליו מאז היוודע הנושא.

"בשבועות האחרונים מתחולל מאבק אנושי וקורע לב, חסר תקדים, סביב המחלקה ההמטו-אונקולוגית לילדים בהדסה. מנהיגות ואחריות לאומית נמדדים ברגעים כאלה. כמי שמפעל חייו הוא הצלת חיים, אינני יכול להביט מהצד ולהישאר אדיש למראות ולקולות שעולים בימים האחרונים ואשר נוגעים בלבו של כל אדם", כותב פרופ' הלוי.

פרופ' הלוי הוסיף: "היום בצהריים פנה אליי נשיא המדינה לשקול הודעה כי בשערי צדק לא תיפתח מחלקה המטו-אונקולוגית לילדים, תוך הסבר שהודעה כזו תסייע לפתרון המשבר בהדסה - משבר יחסי העבודה בהדסה ובמחלקה ההמטו-אונקולוגית לילדים, שכידוע לכל קיבל מימדים שאיש לא חזה עם השלכות רפואיות וציבוריות חמורות ביותר. מתוך כבוד שאני רוחש לנשיא המדינה, נעניתי לבקשתו. כידוע שערי צדק לא יצר את המשבר הזה ואיננו צד למשבר, אבל אולי בעשיית מעשה בעת הזו מתוך רגש אחריות ושליחות יהיה שערי צדק שותף לצעד הראשון בדרך לפתרון המשבר".

נתן גורליק ועידו רוט סירבו להגיב. עו"ד ארנה לין מסרה בשם פרופ' ויינטראוב: "באוקטובר 2016 הובררה התוכנית של פרופ' רוטשטיין לבצע השתלות מח עצם בילדים במחלקת המבוגרים. זו הייתה החלטה שגויה מקצועית, רפואית, אתית ומוסרית והרופאים התנגדו לקחת בה חלק ולשתף איתה פעולה. לפיכך, החל מחודש נובמבר נבדקה האפשרות לעבור לשערי צדק וכבר ביום 14.11.2016 דווח על המגעים עם שערי צדק לפרופ' רוטשטיין. בינואר 2017 שאל שר הבריאות את הרופאים מה יעשו אם לא תיפתח המחלקה בשערי צדק והם ענו – נתפטר בכל מקרה. החלטת הרופאים להתפטר נבעה ממשבר אמון מקצועי ואישי עם מנהל הדסה ולא הייתה קשורה לפתיחת מחלקה בשערי צדק. באשר לעובדה שפרופ' רוטשטיין מפיץ לתקשורת מיילים ממחשבו של של פרופ' ויינטראוב, העניין יטופל בדרך משפטית".

הורי הילדים החולים מסרו אף הם בתגובה לכתבה כי "הרופאים תכננו לעבור יחד עם כל הצוות לשערי צדק מתוך דאגה לשלום הילדים ואין בכך שום פגיעה בהם או בטיפול. כל פרשנות אחרת היא רק רצון מכוער לפגוע ברופאים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר