המסגד הנטוי

דאעש פיצץ את סמלו הבולט בעיר מוסול

ארגון המדינה האסלאמית מבין כי כלתה אליו הרעה לאחר התבוסות הרבות שנחל לאחרונה בקרבות והוא העדיף לפוצץ את אחד מסמליו כדי להימנע מתמונות ניצחון (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מסגד א נור במוסול (צילום: תקשורת ערבית)

סימן נוסף מגיע מכיוון דאע"ש המלמד על ההבנה שלו שהוא מפסיד במערכה בה הוא סובל מאבידות קשות במיוחד בחודשים האחרונים. כלי תקשורת ערביים דיווחו אמש (רביעי) כי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) נאלץ לפוצץ את המסגד שנחשב לסמל ההשתלטות שלו על העיר העיראקית מוסול, מסגד א-נורי, שבו נשא מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדדי את נאומו הראשון כמנהיג החליפות ב-2014 על הקמת החליפות האיסלאמית.

המסגד העתיק במיוחד שוכן בעיר העתיקה של מוסול, והיווה המעוז האחרון של דאעש בעיר ואחד מסמליו. בחודשים האחרונים מנהלים צבא עיראק ומיליציות עיראקיות מלחמת חורמה נגד דאעש ברחובות מוסול, והם שחררו כבר את רובה. מוסול היא העיר הגדולה ביותר שעליה השתלט דאעש במסע הכיבושים שלו לפני שלוש שנים, ושחרורה הקרב הוא מכה קשה לארגון הקיצוני.

בימים האחרונים הגיעו הכוחות העיראקיים למרחק של כמה עשרות מטרים בלבד ממסגד א-נורי, וההערכה הייתה שכשצבא עיראק ישלים את כיבוש האזור הוא ידאג ל"תמונת ניצחון" מתוך המסגד. נראה שדאעש מבין שסוף שלטונו בעיר קרב, ונראה שהוא מנסה למנוע מהכוחות העיראקיים את התמונה המשפילה מבחינתו.

ראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי אמר כי "הפצצת המסגד מעידה על כניעתו של הארגון הקיצוני".

התמונה שהפיץ צבא עיראק

כאמור, מדובר במסגד עתיק במיוחד, שהוקם בשנת 1173 עלי-די נור א-דין זנגי, שליט מהשושלת הסלג'וקית שכבש אז את מוסול. זהו אחד המסגדים העתיקים ביותר בעיראק, והוא התפרסם מאוד בגלל הצריח הנטוי שלו. הצריח הזה הוא כנראה החלק היחידי שנותר מהמבנה המקורי של המסגד, והוא נחשב לאחד מפריטי הערך ההיסטוריים החשובים ביותר במוסול.

לפי היסטוריונים, כשהמסגד הוקם היה הצריח ישר לגמרי, אולם במאה ה-14 הוא החל לנטות על צדו בדומה למגדל פיזה המפורסם.

דאעש עצמו לא נטל אחריות לפיצוץ המסגד, שכן מדובר במכה תדמיתית קשה בעבורו. בארגון ניסו להפיל את האחריות על המערב, סוכנות הידיעות של הארגון, "אעמאק", טענה אמש כי חיל האוויר האמריקני הוא שהשמיד את המסגד. אך הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש בהובלת צבא ארצות הברית הכחישה את הטענות. בשלוש השנים האחרונות פוצץ והחריב דאעש אתרים היסטוריים רבים בשטחים שכבש בעיראק ובסוריה חלקם בני אלפי שנים.

המבצע של הכוחות העיראקיים במוסול נכנס השבוע לחודשו השמיני, וכרגע נראה שהוא יושלם בקרוב מאוד עם תבוסתו של ארגון הטרור הקיצוני ביותר שקם מאז ומעולם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר