האם חודש הלידה משפיע על בריאותכם?

מחקר חדש שנערך בספרד חושף כי חודשי הלידה יכולים להשפיע על המחלות להם חשופים האנשים. הסיבות לכך יכולות להיות רוחניות אך גם מדעיות בשל מזג האוויר (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

האם למזלות יש גם משמעות מדעית? חוקרים מספרד מצאו קשר בין חודש הלידה, לבין הסיכון המוגבר למחלות. במחקר שפורסם בכתב העת Medicina Clinica, החוקרים מאוניברסיטת אליקנטה מיפו את חודשי השנה ואת הסיכון ללקות ב-27 מחלות כרוניות, כדי לבדוק האם קיים קשר ביניהם לטווח הארוך.

החוקרים בדקו קרוב ל-30 אלף איש ומצאו למשל, כי גברים שנולדו בחודש ספטמבר, נמצאו בסיכון גבוה כמעט פי 3 לסבול מבעיות בבלוטת התריס, לעומת אלה שנולדו בינואר.

כמו כן נמצא כי תינוקות שנולדו באוגוסט היו בסיכון כמעט כפול ללקות באסתמה, בהשוואה לתינוקות שנולדו בינואר או פברואר. או נשים שנולדו בחודש יולי, היו בסיכון גבוה ב-27 אחוז לסבול מיתר לחץ דם.

החוקרים מצאו עוד שחלק מהחודשים היו דווקא טובים להיוולד בהם, לפחות מבחינה בריאותית: גברים שנולדו ביוני, היו בסיכון נמוך ב-34 אחוז לסבול מדיכאון, וב-22% פחות לסבול מכאבי גב תחתון.

נשים שנולדו ביוני היו בסיכון נמוך ב-33% ללקות במיגרנות ובסיכון נמוך. באופן כללי, ספטמבר נמצא כחודש ה"בטוח" מכולם, כשהסיכון בו היה הנמוך ביותר ללקות בכל מחלה כרונית.

מה גורם להבדלים בין חודשי הלידה השונים? ד"ר איתי גל מ-ynet, מסביר כי החוקרים מאמינים שגורמים סביבתיים המשתנים לפי חודשי השנה, משפיעים על מערכת החיסון ומצבם הבריאותי של האם ותינוקה. כך למשל, ויטמין D, הידוע כמשפיע כמעט על כל פרמטר בגוף, מיוצר יותר בחודשים שטופי שמש מאשר בחודשי החורף, ומגן טוב יותר על האם ועוברה. הויטמין הזה שולט על אלפי גנים הקשורים גם להתפתחות ולבריאות.

מנגד, חיידקים ונגיפים שרמתם עולה בחודשי החורף בדרך כלל, עשויים גם הם להגביר את הסיכון ללקות במחלות שונות.

"יש לנו הוכחה משמעותית לקשר בין חודש הלידה לבין הסיכון למחלות כרוניות שונות", אמר הפרופ' חוזה אנטוניו קסאדה, ראש צוות החוקרים, "חודש הלידה עשוי להיות סמן לחשיפה לגורמי סיכון שונים, כמו חשיפה לקרינת השמש, ויטמין D, טמפרטורה, חשיפה לווירוסים ואלרגיות, כולם עלולים להשפיע דרמטית על התפתחות העובר והסיכון שלו לתחלואה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר