סערת מתווה הכשרות

הגר"י דרעי נגד הרב הראשי: 'הגיעו למסקנות בלי רבני עיר'

רבה של באר שבע, הגר"י דרעי, יוצא במתקפה נגד מהפכת הכשרות של הרה"ר הגר"ד לאו וטוען כי לא התייעצו עם הרבנים • גורמים ברבנות: "יש כאלה שקל להם לא לבוא ואחר-כך לתקוף" (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
הרב יהודה דרעי והרב דוד לאו (צילום: שלומי כהן, פלאש 90)

בחודשים האחרונים יצא הרב הראשי ונשיא מועצת הרבנות הראשית הגאון רבי דוד לאו במהפכה בתחום הכשרות. מהפכה שזכתה לתשבחות מכל המגזרים מלבד רבני 'צהר'. הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף תמך גם הוא במתווה ושיבח אותו. אך הגאון רבי יהודה דרעי, רבה של באר שבע, יוצא במתקפה חריפה נגד המתווה והוועדה שהקים הגר"ד לאו.

במהלך כנס פנימי, בו השתתפו רבני עיר ומנכ"ל משרד הדתות עודד פלוס, אמר הרב דרעי כי "אין מגזר כיום במשק שעובד בתאים קשים כמו משגיחי הכשרות, אנחנו רואים את זה יום יום. הם לא יודעים מה ילד יום, מחרתיים לא יודעים אם יש עבודה בכלל, אין להם שום גב, שום איגוד, כלום"

"אז דווקא אותם?", שאל רבה של באר שבע, "לבוא לזעזע בכותרות כאלה שהמצלמות יחליפו אותם? תראו מה הציבור חושב, אם המשגיחים באים אלי בבאר שבע ובוכים 'מה יהיה איתנו מחר?', סימן שכך הם מבינים את הכותרות. לכן אני לא מאמין שמישהו רציני הפריח כאלו כותרות. צריך לבדוק את זה".

בשלב הזה יצא הגר"י דרעי במתקפה על הוועדה שהקים הגר"ד לאו ועמלה על ניסוח המתווה: "הוקמה ועדה על ידי מועצת הרבנות. אגב, אני רוצה לציין שכבר לפני שבע שנים הוקמה ועדה בכדי להכין דו"ח למתווה כשרות. חברי הוועדה אז היו שבעה רבנים, ארבעה רבני עיר, מהם שני רבנים חברי מועצת הרבנות ושלושה רבנים, שבעה חברים שמבינים בכשרות, יש להם ניסיון בכשרות. ראיינו עשרות רבות של מוזמנים, כולל רבנים, וקיבלו החלטות, גם בנושא ניגוד העניינים, ופתאום ההחלטות שלהם כלום, למה אי אפשר לקבל אותם? למה צריך כל דבר 'עושה חדשות'? למה?".

סיכום דו"ח מבקר המדינה על הכשרות בישראל

"למה בוועדה הזו אין רבני עיר חוץ מאחד?", הוסיף הרב דרעי ותקף: "ריבונו של עולם - יש רבני עיר בישראל!, יש רבה של ירושלים, יש גם בבאר שבע איזה רב קטן, יש בצפת, ויש בכרמיאל ועוד עשרות רבנים ומתקשרים: אף אחד לא שאל אותם. הזמינו 59 מוזמנים, אך רב עיר אחד, אחד!, כך אפשר להגיע למסקנות? מה יש לקרוא את ההחלטות שלא גובשו על ידי רבנים שעוסקים בזה יום יום? כולם קדושים וטהורים, אולם כוונתם טהורה, אבל איפה רבני עיר? למה אותי אף אחד לא שאל?".

מועצת הרבנות: הרב יהודה דרעי הוזמן לוועדה

מנגד, גורמים במועצת הרבנות הראשית דוחים את דברי הרב דרעי ואומרים כי "כל חברי מועצת הרבנות הראשית - כולל הרב דרעי - קיבלו זימון לוועדה. להציג עמדה. כנראה יש כאלה שהיה להם יותר קל לא לבוא לוועדה ואחרי זה לתקוף".

לדבריהם: "חוץ מהפנייה לחברי המועצה, פורסם קל קורא לכל רבני הערים שיכלו להגיע ולהציג את עמדתם".

באשר לטענות על פגיעה במשגיחי הכשרות, אומרים במועצת הרבנות: "לא פוגעים במשגיחי הכשרות. רובם יהיו ויקלטו כ'בקרים' במערך החדש. רק ה"טרמפיסט" יצאו מהמערך. אלה שעבודת המשגיחות שלהם מסתכמת בלקפוץ לדקות ספורות (ולעיתים רבות, לצערנו, גם את זה הם לא עושים) להשגיח בבית עסק בדרך חזרה מהעבודה הרגילה שלהם במשרד. הרבנות רואה את עבודת משגיח הכשרות כמלאכת קודש שצריך לעשות ברצינות ולא כעבודת השלמת הכנסה קטנה שעושים 'על הדרך' לבית".

יצוין כי הרב הראשי עצמו אמר במהלך כנס רבני עיר בחודש שעבר כי: "מתווה הכשרות זו הדרך היחידה שתשמר את הכשרות בצורה הממלכתית שלה. זו הדרך היחידה. זה יציל את הכשרות הממלכתית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר