הפרוטוקולים חושפים

הרמטכ"ל: 'אין לנו על מי לסמוך אלא על עצמנו'

ערב מלחמת ששת הימים, לפני 50 שנה, התבטא הרמטכ"ל רבין שהפך בהמשך לראש ממשלה ברברבנות מתריסה - מה שלא מנע ממנו להתמוטט בשיא הלוחמה הקשה (צבא וביטחון)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
לוחם פלס"ר שריון באימון צה"לי. אילוסטרציה (צילום: דובר צה"ל)

ארכיון צה"ל חושף היום (חמישי) פרוטוקולים מדיוני המטכ"ל בתקופת מלחמת ששת הימים לפני 50 שנה, שמגלים את מידת היוהרה ששלטה בסביבתו של הקודקוד - רב אלוף יצחק רבין המנוח, שהפך בהמשך לראש ממשלת ישראל.

מדובר בישיבת המטה הכללי האחרונה טרם המלחמה ובישיבת המטכ"ל הראשונה לאחר הניצחון המפתיע והניסי. בישיבת המטכ"ל האחרונה העריך רבין כי המתקפה של מדינות ערב תהיה כוללת ומשולבת של צבאות מצרים, סוריה וירדן, וביקש שמערכות הצבא יהיו ערוכות לתרחיש מלחמה כוללת.

הרמטכ"ל רבין לצד ראש הממשלה לוי אשכול, בימים ההם (צילום: לשכת ראש הממשלה)

כשנשאל לגבי עמדת מדינות המערב לקראת התלקחות אפשרית באזור, השיב רבין כי מסתמן שישראל נותרה לבדה במערכה. "הגיע הזמן שלא נשלה עצמנו שמישהו יבוא לעזרתנו. אני מציע שכל מי שיבנה על מישהו אחר - יראה את עצמו טועה. אין לנו על מי לסמוך אלא על עצמנו".

"אני רוצה שכל מפקד וכל חייל, עד האחרון שבהם, ידעו שנערכים אנו למלחמה - לא אימונים ולא תרגילים. הצבא צריך לדעת שהוא ערוך למלחמה ובשביל זה נקראו האנשים. לא בחרנו במלחמה זו, אבל נערכנו אליה. העניין עתה הוא הרציני ביותר שאני זוכר", הדגיש רבין בפני קציניו.

הגרי"מ לאו מסביר: התורה נגד כוחי ועוצם ידי (צילום ארכיון: כיכר השבת)

שבוע לאחר הניצחון במלחמה וכחודש לאחר אותה ישיבה, התכנס פעם נוספת המטכ"ל כדי לדון בהערכת המודיעין שלאחר הלחימה.

בישיבה זו התייחס ראש אגף המבצעים אלוף עזר ויצמן, מכוכבי חיל האוויר לדורותיו, לאפשרות של סיוע אווירי רוסי לערבים והצהיר: "אני לא נבהל מטייסים רוסים. הטייס הרוסי הוא טייס, וכל טייס ממוצע ישראלי הוא טוב לפחות כמה מונים מהם. חיל האוויר שלנו החזיר את פאר חיל האוויר לעולם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר