חסר סיכוי

כווית מסרה לקטאר את רשימת הדרישות

לאחר שבועיים של נתק בין מדינות ערב לקטאר מסרה כווית את רשימת הדרישות מהאמירות ביניהן, ניתוק מאיראן ומארגוני הטרור וסגירה מלאה של רשת 'אל ג'זירה' (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
"הוא אשם", טראמפ נפגש עם אמיר קטאר (צילום: הבית הלבן)

כווית הגישה הבוקר (ו') לקטאר רשימת דרישות שעליה לעמוד בהן - על מנת להביא לסיום החרם שהוכרז עליה בשבועות האחרונים מצד סעודיה, מצרים, איחוד האמירויות ובחריין. הרשימה כוללת 13 דרישות, בהן סגירת רשת אל-ג'זירה, ניתוק היחסים הדיפלומטיים עם איראן, הפסקת שיתוף הפעולה הצבאי עם טורקיה וסגירת הבסיס הצבאי הטורקי במדינה באופן מיידי, ותשלום פיצויים כספיים לקורבנות המדינות המחרימות שניזוקו מהמדיניות הקטארית.

מדובר ברשימת דרישות שהסיכויי שקטאר תרצה/תוכל לעמוד בהן אינו גבוה וכך בעצם רוצות לשמר המדינות את הנתק מול האמירות.

במסמך הדרישות שפורסם גם ברשתות החברתיות המדינות המחרימות הציבו לקטאר כמה תנאים בכל הנוגע לקשר עם ארגוני טרור. על קטאר להפסיק לממן כל ארגון המוכר כארגון טרור על ידי ארצות הברית ולנתק את כל קשריה עם הארגונים האחים המוסלמים, חיזבאללה, אל-קאעידה ו"המדינה האיסלאמית" (דאעש). חמאס לא הוזכר במפורש.

היא התבקשה גם להסגיר את כל פעילי הטרור שנמצאים בשטחה המבוקשים על ידי ארבע המדינות או שנכללים ברשימות הטרור האמריקניות, ולעקל את נכסיהם עד שיוסגרו. בנוסף עליה למסור מידע על מימון של ארגוני אופוזיציה בסעודיה ובמדינות אחרות.

באשר לניתוק היחסים מאיראן, על קטאר להכריז רשמית על הורדת הייצוג הדיפלומטי שלה עם איראן, לסגור את כל הנציגויות הדיפלומטיות, להביא לעזיבת כל האנשים שקשורים למשמרות המהפכה ונמצאים בשטחה. בנוסף, נאמר כי היא תוכל לקיים שיתוף פעולה מסחרי עם איראן, אך באופן שלא יפר את הסנקציות האמריקניות והבינלאומיות נגד איראן ובאופן שלא יפגע בביטחון של מדינות המפרץ. במקביל, נאמר כי על קטאר להפסיק כל שיתוף פעולה צבאי או מודיעיני עם איראן.

הדרישה לסגור את רשת אל-ג'זירה תכלול בתוכה כנראה את סגירת רשתות הבת, בהן אל-ג'זירה באנגלית. הדרישה מגיעה על רקע טענות השכנות של קטאר לפיהן הרשת יוצרת מתח באזור ולמעשה תומכת בתנועת האחים המוסלמים. עוד נרשם כי במטרה למנוע מקטאר מלהתערב בענייני הפנים במדינות המחרימות, היא נדרשת להפסיק לאזרח את התושבים מאותן המדינות ולגרש את אלה שנמצאים בקטאר.

על פי המסמך, אם קטאר תסכים לתנאים היא תעבור בדיקה בכל חודש במשך השנה הראשונה להסכם, ואז פעם ברבעון בשנה השנייה. לאחר מכן קטאר תימדד בעמידתה בתנאים פעם בשנה במשך עשר השנים הקרובות.

המדינות ניתקו לפני כשבועיים את היחסים הדיפלומטיים עם קטאר עקב טענות על כך שהמדינה מממנת טרור. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הצטרף לטענה ודיבר על כך בביקורו באיזור, ובמקביל ארצות הברית קראה למדינות המחרימות להציב רשימת תנאים כדי להפסיק את החרם. כווית התנדבה לגשר בין הצדדים ואת התוצאות ראינו הבוקר עם רשימת התנאים שכולם יודעים שקטאר לא תוכל ולא תרצה לעמוד בהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר