דב הלברטל

בית שמש, העיר שאלימותה אומנותה / דעה

אומרים לנו שאלה קיצונים. שייכים למקום גיאוגרפי מסוים שם. התירוץ הדלוח הזה לא מעניין אף אחד. הוא לא משנה את התוצאה. בית שמש היא עיר ששמה האלים הולך לפניה (טור)

עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת |
גרפיטי בבית שמש (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)

לעיתים קרובות, קרובות מדי, מתבשרים על איזה אירוע אלים בבית שמש. למעשה, החדשות היחידות המגיעות מהעיר בית שמש, מתייחסות לאלימות. לא שומעים על שום דבר חשוב או מרגש שמתרחש שם. רק אלימות.

לאחרונה דווח על מספר בנות מתנועת נוער מסוימת, המותקפות מידי שבת בעוברן באחת השכונות. מידי שבת. על אישה אחרת, תושבת העיר, נזרקה אבן שפגעה בראשה. קללות. יריקות. צעקות. זה מה שהעיר בית שמש יודעת כנראה לייצר. ובשפע.

וכמה אלימות ושנאה בעניין החפירות והקברים. מכות. פשקווילים. חסימות כבישים. חבלה ברכוש. משום מה, הכול נדבק לעיר בית שמש. הכוונה לאירועי האלימות. איכשהו הכול מתנקז שם.

אז אומרים לנו שאלה קיצונים. שייכים למקום גיאוגרפי מסוים שם. התירוץ הדלוח הזה לא מעניין אף אחד. הוא לא משנה את התוצאה של עיר ששמה האלים הולך לפניה. אלימותה היא אומנותה.

הפגנה בבית שמש (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

אבל הסיבה האמיתית היא, שלראש העיר לא ממש איכפת. זה לא שהוא רוצה אלימות או יוזם אותה. הוא פשוט לא מטפל בה. זה לא בראש מעייניו. הוא איש ש"ס. וכל עוד שזה לא קשור לש"ס, אז הבעיה לא קיימת. והרי רוב אנשי העיר הם בכלל לא אנשי ש"ס. אבל איכשהו, בקנוניה מפלגתית אופיינית, הצליחה ש"ס לקבל את ראשות העיר.

ובית שמש היא דוגמא מצוינת לעיוות ולרוע שבבחירת ראש עיר על בסיס מפלגתי. לא ראיתי שום מקום שנבחר מישהו מטעם ש"ס, והתפקוד הוא בסגנון מודרני ומוסרי ראוי. אין כזה דבר. צריך לבחור ראש עיר על פי כישוריו וניסיונו בלבד, ולא על בסיס השתייכותו המפלגתית.

מעצר תוקפי חיילים בבית שמש (באדיבות המצלם)

רואים את זה גם במאבקי היוקרה של בחירת רבנים. איזה מן דבר זה שהמפלגות בוחרות רבנים? מי שצריך לבחור אותם, זה אך ורק התושבים. הרי בש"ס יש את משפחת יוסף הנכבדה, ואת משפחת דרעי, אבות ובנים, חתנים ואחים. האם אין כאן בעיה קשה מאוד של מראית עין? האם יתכן שדרעי יבחר ברב דרעי? איפה אנחנו חיים. אנחנו רוצים מדינה מזרח תיכונית, או מדינה אירופית?

הפגנה בבית שמש. ראש העיר אשם? (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

העיר בית שמש משקפת את כל מרכיבי הבעייתיות שם. שם השתלטה ש"ס הן על בחירת ראש העיר והן על בחירת הרבנים שיכהנו שם. זה פשוט לא בא בחשבון.

עדיף היה להביא גוי מחוץ לארץ שינהל את העיר. אני משוכנע לחלוטין, שלראש עיר כזה, היה איכפת מהאלימות שם, והוא היה מטפל בה ללא משוא פנים, בעדיפות עליונה.

אבל עד אז, בכל מקרה, את ראש העיר הנוכחי צריך לפטר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר