גפני מרוצה

בנק ישראל: כך יינצלו הגמ"חים מדיווח לרשויות בארה"ב

מנהלי גמ"חים חששו מאוד בשנה האחרונה לקיומם, בשל חוק אמריקני שעלול היה לעצור את התרומות מארצות הברית. כעת נענה בנק ישראל ללחצי ח"כ גפני ומפרסם הנחיות נחוצות (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני השיג את מטרתו: בנק ישראל הנחה לאחרונה את הבנקים איך להעניק לגמ"חים פטור מדיווח לרשויות המס האמריקאיות. בטיוטת החוזר ששלח הבנק נכתב, שישנן כמה דרכים באמצעותן אפשר לפטור גמ"ח מדיווח זה.

במכתב של בנק ישראל לבנקים מנומק הצורך בהבהרת הדרכים לפטור מדיווח: "מפניות שקיבלנו בפיקוח על הבנקים, התברר כי גמ"חים קטנים נתקלו בקשיים בהמשך ניהול החשבון בבנק או בפתיחת חשבון חדש נוכח חוסר בהבניה של תהליך ההצהרה ואי בהירות לגבי אופן היישום הנדרש של החוק, אשר הקשו על הבנקים בניהול הסיכונים".

במשך זמן רב לחץ הח"כ מיהדות התורה על בנק ישראל כדי שיסכים להוציא הנחיות רשמיות לבנקים להבהרת מתן הפטור לגמ"חים, אך מאחר וזהו נושא רגיש ומורכב , לא מיהרו בבנק ישראל להיענות לפניותיו.

כבר לפני שנה הודיעה ועדת הכספים כי הושגה פשרה עם משרדי המשפטים והאוצר שתאפשר לגמ"חים להמשיך לפעול בלי להיות חשופים לסנקציות הנובעות מ'הסכם ה-FATCA' בין ישראל לארה"ב, אלא שהבנקים לא התייחסו לפשרה זו, מאחר ובנק ישראל והם המשיכו לדרוש דיווח והצהרות מהגמ"חים והם כפופים להנחיותיו.

ואלו הדרכים החדשות שניאות לבסוף בנק ישראל להציע, לטובת הגמ"חים: הצהרה שמדובר בגמ"ח קטן - אם היקף נכסיו הוא עד 50 מיליון דולר, היקף הפיקדון הבודד של לקוחות הגמ"ח אינו עומד על יותר מ-50 אלף דולר וכן שהגמ"ח מוגדר כ'מוסד פיננסי'.

אפשרות נוספת היא רישום של אותו מוסד ישירות מול רשויות המס האמריקאיות. הגמ"חים הבינוניים יוכלו לקבל פטור אם יוגדרו כ'מוסד ציבורי', מה שיחייב את חלקם להתאגד.

כידוע, לפי הכללים האמריקניים, מחויבים גופים פיננסיים בישראל, ובראשם הבנקים, לדווח על חשבונות בנק של אזרחים ותושבים אמריקאים. היות והגמ"חים מקבלים תרומות רבות גם מאזרחי ארה"ב, וייתכן שחלקו אינן מוכרות לרשויות המס שם, הדווח עליהן היה עלול לגרום לפגיעה קשה בגמ"חים רבים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר